پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در مراسم عزاداری دهه اول محرم دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) مطرح شد:
۱۴۰۲-۰۵-۰۲

تبیین شاخصه‌های جامعه سالم و علائم جامعه بیمار

در مراسم عزاداری دهه اول محرم دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) شاخصه‌های جامعه سالم و علائم جامعه بیمار تبیین و بررسی شد.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی در نخستین شب از مراسم عزاداری دهه اول محرم که به همت دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع) در واحد خواهران این دانشگاه با حضور جمعی از عزاداران و سوگواران ابا عبدالله الحسین(ع) برگزار شد، به تبیین موضوع «جامعه، معنای زندگی و آینده» پرداخت و به چیستی جامعه، شاخص‌های جامعه سالم و علائم جامعه بیمار اشاره کرد.
وی ابراز کرد: در فضای رو به آینده بحث گسست، فروپاشی و بحران هویتی تشدید خواهد شد و از همین رو ما برای اینکه زندگی مومنانه را بتوانیم در درون خود حفظ کنیم و اثری در فضای اجتماعی داشته باشیم باید روی مهارت ایجاد معنای زندگی برای خود، خانواده و دیگران مسلط باشیم.
این سخنران ادامه داد: امام حسین(ع) در عبارتی معروف می‌فرمایند: «خدایا تو می دانی این حرکت من برای قدرت‌طلبی و ثروت‌خواهی نیست بلکه به دنبال این هستم که دانش و فرهنگ الهی در جامعه جاری شود و رشد جامعه و ایجاد حاکمیت قانون و سبک زندگی خدامحور در جامعه از اهداف حرکت من است. اگر ما را کمک نکنید کسانی که مسیر غلط حرکت می‌کنند تمام این فرهنگ الهی را از بین خواهند برد».
وی ادامه داد: در تعریف جامعه باید گفت: جامعه مجموعه‌ای از انسانها هستند که در یک جامعه با اشتراک حداکثری در زبان، ارزش ها، آداب و رسوم و مذهب با هم زندگی می‌کنند و با هم ارتباط و تعامل مستمر دارند بر این اساس هسته مرکزی یک جامعه همکاری افراد برای رفع نیازها است. 
 

وجود درک مشترک یکی از شاخص‌های جامعه سالم
این سخنران در ادامه و در دومین شب ماه محرم به شاخص‌های جامعه سالم اشاره و تصریح کرد: یکی از اصلی‌ترین شاخص‌های جامعه سالم وجود درک مشترک نسبت به وضعیت اجتماعی است و متاسفانه در دهه پیش رو این درک اجتماعی به صورت معناداری در حال از بین رفتن است.
وی دلیل از بین رفتن این درک اجتماعی را وجود تکثر رسانه‌ای و عدم مهارت در تشخیص خبر درست از غلط و همچنین در مراجعه به منابع خبری دانست و گفت: وظیفه فعالان فرهنگی و همه کسانی که دستی بر فضای رسانه دارند این است که درک‌های مشترک نسبت به حوادث و وقایع فعلی ایجاد کنند و این ادراکات را افزایش دهند تا از آسیب‌ در این خصوص جلوگیری شود.
حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی تصریح کرد: نیازها و احساسات افراد براساس یک ساخت طبیعی مشترک است البته موقعیت‌ها تفاوت دارد اما احساسات ما همان احساساتی است که والدینمان آن را پشت سر گذاشتند، جوان باهوش کسی است که از تجربه والدین خود استفاده کند. 
وی از دیگر شاخص‌های سلامت جامعه به رواج تلاش برای رفع نیازهای اجتماعی و حرکت به سمت رشد اشاره کرد و افزود: این تلاش ها باید در حیطه قانون و اخلاق شکل بگیرد. 
این کارشناس مذهبی در ادامه به آیه شریفه 90 سوره نحل اشاره کرد و گفت: در این آیه آمده است: «همانا خدا (خلق را) فرمان به عدل و احسان می‌دهد و به بذل و عطاء خویشاوندان امر می‌کند و از افعال زشت و منکر و ظلم نهی می‌کند و به شما پند می‌دهد، باشد که موعظه خدا را بپذیرید».
 

لزوم آموزش قانون‌دانی و قانون‌ورزی در مدارس
وی در ادامه سخنان خود در سومین شب ماه محرم با بیان اینکه تحولات اجتماعی نیاز به زیر ساخت دارد و یکی از این زیرساخت ها آموزش قانون‌دانی و قانون‌ورزی است، اضافه کرد: در دهه رو به آینده هر چه جلوتر می‌رویم مشکلات و اختلافات اجتماعی به دلیل عدم قانون‌دانی و قانون ورزی رو به افزایش است از همین رو باید حق و حقوق خود را بدانیم و برای رسیدن به این مهم باید در آموزش و پروش قانون‌دانی و قانون‌ورزی را به دانش‌آموزان بیاموزیم. 
حجت‌الاسلام والمسلمین واسطی بیان کرد: در بحث قانون و اخلاق به اهرم مهار تشخیص خیر از شر نیاز داریم و مراجعه به وجدان راه تشخیص خیر از شر است، اما مشکل این جاست که ما مهارت مراجعه به وجدان را نداریم. در واقع جامعه سالم جامعه‌ای است که به این سوال که آیا وجدانا کاری که می‌کنید درست است یا خیر پاسخ دهد؟ 
 

شاخص اصلی جامعه سالم ایجاد ارزشمندی برای مردم است 
وی یکی دیگر از ویژگی های جامعه سالم را مهارت ارزشمندی برای دیگران دانست و ادامه داد: ابزار اصلی رواج تلاش برای رفع نیازهای اجتماعی و حرکت به سمت رشد، احساس ارزشمندی برای دیگران است، ارزش داشتن یعنی با کمترین زحمت، بیشترین زمینه رشد را فراهم کنیم و به گونه‌ای رفتار کنیم که کمترین زحمت با بیشترین رشد صورت گیرد.
این سخنران و خطیب تصریح کرد: مصداق ارزشمندی در آیه‌ای از قرآن با مضمون «لقد کرمنا بنی آدم» آمده است. به این معنی که این عالم را برای انسان فراهم آوردیم تا با کمترین زحمت بیشترین رشد را کسب کند. 
وی افزود: حفظ آبروی افراد که موقعیت آن در حرف زدن پشت سر دیگران است یکی از شاخص های ارزشمندی است که در آیات و روایات نیز به آن توجه ویژه‌ای شده است، در واقع غیبت کردن یک عمل فردی نیست بلکه ضایعه اجتماعی است.
به گفته وی متاسفانه ارزشمندی و ارزش قائل شدن برای دیگران به تدریج در دهه رو به آینده در حال تضعیف است و علت آن تقویت فردگرایی و حرکت به سمت فرد محوری است. 
این کارشناس مذهبی ادامه داد: برای تحقق جامعه سالم باید کانون‌های مومنانه اعم از هیئات مذهبی، مساجد، محفل‌های خانگی مومنانه، مدرسه‌های اسلامی و... تقویت شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی