پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی:
۱۴۰۲-۰۴-۰۸

عید قربان روز سرور مومنان و روز قربانی کردن نفس است/ برائت از مشرکین از شاخصه های حج ابراهیمی است

نماینده ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: عید قربان روز شادی و سرور مومنان خداجو به خاطر قربانی کردن نفس اماره است. 

به گزارش آستان نیوز، آیت الله سید احمد علم‌الهدی در خطبه های نماز عید سعید قربان که صبح امروز در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، گفت: علت اینکه امروز به نام عید قربان نامگذاری شده تنها به خاطر قربانی کردن گوسفند نیست.
 
عید قربان روز قربانی کردن نفس است
وی تصریح کرد: عید یعنی روز شادی و سرور و به یاد آوردن یک خاطره افتخار آمیز که مایه مباهات است، گوسفند کشتن که مسرتی ندارد. بنابراین قربانی کردن گوسفند یک نماد است.
خطیب حرم رضوی تصریح کرد: دیروز که روز عرفه بود با خواندن دعا و مناجات به خدا نزدیک شدیم و نسبت به او معرفت و شناخت پیدا کردیم. اما باید بدانیم که در این شناخت یک آفت وجود دارد که مزاحم این معرفت است و نمی‌گذارد با خدا بمانیم و آن آفت هوای نفس ما است. 
وی اظهار کرد: ما در روز عید قربان نفس خود را قربانی می کنیم و از قید و بند گناه آزاد. می شویم و این عامل مسرت و شادمانی ما در روز عید قربان است. 
امام جمعه مشهد بیان کرد: در روز عید قربان ما همانطور که گوسفند را ذبح می کنیم نفس خود را هم ذبح می کنیم و اجازه نمی دهیم گناه و معصیت ارتباط ما با خدا را قطع کند.

برائت از مشرکین از واجبات حج ابراهیمی
آیت الله علم الهدی در خطبه دوم نماز عید قربان بیان کرد: ما در قنوت نماز عید قربان به خداوند عرضه داشتیم که این روز را برای محمد و آل محمد (ص) عید و مایه شرافت و کرامت پیامبر(ص) و خاندان پاک او قرار دادی . 
وی با بیان اینکه برائت از مشرکین یکی از اعمال مناسک حج است، اظهار کرد: ما در زمانی زندگی می کنیم که شخصیت پیامبر(ص) و همچنین دین اسلام در معرض سخت ترین تهاجم ها و دشمنی ها قرار گرفته است و ما وظیفه داریم از پیامبر(ص) و همچنین از اسلام دشمن زدایی کنیم. 
امام جمعه مشهد خاطرنشان کرد: برخی اعتقاد دارند که انجام عمل برائت از مشرکین در حج عملی غیر ضروری است و یک اقدام سیاسی می دانند در صورتی که این عمل از اعمال واجب و قطعی حج است.
وی با بیان اینکه حج ابراهیمی بدون انجام برائت از مشرکین کامل نیست، ابراز کرد: برائت از مشرکین سند قرآنی دارد و طبق نص آیه قرآن عمل برائت از مشرکین باید در روز حج اکبر انجام شود و حج بدون برائت از مشرکین حج ابراهیمی نیست.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی