پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با همکاری کتابخانه و موزه ملی ملک؛
۱۴۰۲-۰۵-۱۱

کتاب «مکاتبات آقا ابراهیم امین‌السلطان با ناصرالدین شاه قاجار» روانه بازار نشر شد

برپایه پژوهش تصحیح نسخه خطی شماره 5667 کتابخانه و موزه ملی ملک، کتاب «مکاتبات آقا ابراهیم امین‌السلطان با ناصرالدین شاه قاجار» روانه بازار نشر شد. 

به گزارش آستان نیوز، این نسخه خطی، آلبوم اسناد و مکاتبات و یادداشت‌ها شامل دستخط‌های ناصرالدین شاه خطاب به امین‌السلطان و عرایض مردم با دستورهای شاه و نیز نامه‌هایی از امین‌الدوله، حکیم‌الممالک، معاون‌الملک، نظام‌الدوله، مربوط به سال‌های ‎۱۲۸۷ تا ۱۲۹۶ هجری قمری است که در گنجینه نسخه‌های خطی کتابخانه و موزه ملی ملک در تهران نگهداری می‌شود. 
کتاب «مکاتبات آقا ابراهیم امین‌السلطان با ناصرالدین شاه قاجار» نیز به کوشش مجید عبدامین و بهمن بیانی برپایه پژوهش و تصحیح این نسخه خطی گنجینه ملک توسط بنیاد موقوفات دکتر محمود افشار به تازگی منتشر شده است. این اثر مجموعه‌ای از فرمان‌ها، دستخط‌ها و دستورالعمل‌های ناصرالدین شاه، همچنین اسنادی از عریضه‌ها، گزارش‌ها و تلگراف‌ها را در برمی‌گیرد که اعضای خاندان سلطنتی، وزیران، صاحبان ‌منصب لشکری و کشوری به ناصرالدین شاه نوشته‌اند و او دستورهای لازم را در حاشیه یا پشت این اسناد برای رسیدگی به آن‌ها صادر کرده است. 
مخاطب فرمان‌ها و دستورالعمل‌های شاه بیشتر میرزا ابراهیم خان امین‌السلطان بوده، شاه قاجار در دیگر سندها نیز با دست‌خط‌هایی رسیدگی به کارها را به او واگذار کرده است.
 

نگهداری 20 هزار عنوان اثر خطی در گنجینه ملک
این خبر حاکی است، کتابخانه و موزه ملی ملک که توسط حاج حسین آقا ملک در سال 1316 شمسی بر بارگاه ملکوتی رضوی وقف شده است، دارای حدود 20 هزار عنوان نسخه و رساله خطی است که بسیاری از این نسخه‌ها نفاست خاصی از نظر محتوا، هنرهای کتاب‌آرایی، قدمت تاریخی و... دارد.
این آثار ارزشمند در طی سال‌های گذشته بارها مورد توجه و بررسی پژوهشگران و دانشجویان قرار گرفته و به همت انتشارات این موقوفه فرهنگی یا سایر ناشران در قالب کتاب منتشر شده و در دسترس دوستداران فرهنگ و تاریخ قرار گرفته است.  
شایان ذکر است، در حال حاضر کتابخانه و موزه ملی ملک از شنبه تا پنجشنبه از ساعت 8:20 تا ساعت 16:25 به نشانی «تهران، خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» پذیرای عموم علاقه‌مندان است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی