پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۵-۱۵

طراحی اختصاصی پوشش بذر کرک‌دار پنبه در موسسه بذر و نهال رضوی

پوشش بذر، فناوری جامعی که با هدف افزایش ارزش اقتصادی برای تمامی بذور محصولات زراعی و حتی دارویی و مرتعی قابل استفاده است و حالا موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی از این فناوری برای پوشش‌دار کردن بذر پنبه به عنوان محصولی استراتژیک استفاده کرده است.

به گزارش آستان نیوز، این برای نخستین بار است که به منظور تسهیل در تامین نیاز زنجیره تولید نخ در کشور، فرایند پوشش‌دار کردن بذر پنبه انجام می‌شود، فرایندی که روش‌های متعدد پوشش‌دهی و تنوع بالای مواد مورد استفاده در آن باعث شده است تا این فناوری به فناوری جامعی در پوشش انواع بذر تبدیل شود.

 

افزایش درصد و سرعت جوانه زنی بذر

مدیر پژوهش و نوآوری بذر موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی درباره لزوم پوشش‌دار کردن بذر پنبه اظهار کرد: این موسسه با توجه به اهمیت تولید پنبه در کشور و از طرفی به دلیل استفاده از اسید سولفوریک رقیق برای حذف کرک‌ها از روی بذر پنبه که باعث کاهش ۲۰ تا ۵۰ درصدی میزان قوه نامیه و درصد جوانه زنی بذر پنبه می‌شود، نسبت به اجرای این طرح اقدام کرده است.

رضا توکل افشاری گفت: با استفاده از این فناوری علاوه‌بر پوشش‌دار کردن بذور دلینته شده پنبه(بذر بدون کرک) برای افزایش درصد و سرعت جوانه زنی و بهبود شرایط استقرار گیاهچه، می‌توان بذور کرک‌دار پنبه را نیز پوشش‌دار کرد تا به راحتی توسط دستگاه‌های کارنده قابل کشت شود.

او ادامه داد: بنابراین علاوه‌بر افزایش سرعت رشد گیاهچه به دلیل عدم استفاده از اسید برای از بین بردن کرک‌های بذر، دیگر با کاهش قوه نامیه بذر پنبه مواجه نخواهیم بود.

 

تجاری‌سازی فناوری پوشش‌دار کردن بذر پنبه از سال 1403

مدیر پژوهش و نوآوری بذر موسسه دانش‌بنیان بذر و نهال رضوی با اشاره به آغاز طرح تحقیقاتی پوشش‌دار کردن بذور پنبه از ابتدای سال 1402 خاطرنشان کرد: امکان کشت راحت بذر کرک‌دار پنبه با استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه یکی دیگر از مهم‌ترین اهداف اجرای این طرح است که در مراحل آزمایشگاهی و گلخانه‌ای نتایج بسیار مطلوبی داشته و هم اکنون در حال بررسی در سطح مزرعه هستیم.

او درباره برنامه‌های این موسسه برای تجاری‌سازی این فناوری در حوزه بذر پنبه تصریح کرد: امسال در تلاش هستیم با انجام تیمارهای مختلف پوشش روی بذور پنبه، به برترین تیمارها به منظور تجاری سازی آن در سال آینده دست پیدا کنیم.

توکل افشاری ادامه داد: برای تجاری سازی این فناوری کلیدی همچنین دستگاه مرتبط با حجم بالا نیاز است که براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، خریداری خواهد شد.

او تاکید کرد: موسسه بذر و نهال رضوی تنها مجموعه دارای تأییدیه دانش بنیانی از سوی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری است که در حوزه فناوری پوشش بذر در کشور فعالیت می‌کند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی