پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۵-۱۶

تولید ارقام گندم سازگار با شرایط اقلیمی در سازمان موقوفات ملک

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی از برداشت 1200 تن گندم از مزارع این سازمان خبر داد و گفت: در سال زراعی جاری به منظور تولید ارقام سازگار با شرايط اقليمي منطقه، از بذرهای پيشگام و سيروان استفاده شده است.

جعفر عباس‌پور در گفت‌وگو با آستان نیوز با اشاره به کشت گندم در حدود 200 هکتار از اراضی این سازمان در سال زراعی جاری اظهار کرد: ارقام مورد استفاده همچنین از ویژگی‌هایی نظیر راندمان عملكرد مناسب محصول و مقاومت در برابر آفات و بيماري‌ها برخوردار هستند.

او از اختصاص بخشي از گندم تولید شده در سازمان موقوفات ملک به زنجيره توليد بذر خبر داد و گفت: به دلیل کیفیت مناسب گندم تولید شده، بخشي هم براي مصارف صنفي و صنعتي به منظور توليد آرد سمولينا در نظر گرفته شده است.

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک ادامه داد: ضمن این‌که بیشتر گندم برداشت شده، به کارخانه آرد قدس رضوی برای کمک به تامین آرد مورد نیاز کشور تحویل داده شده است.

او با اشاره به برداشت این محصول استراتژیک با استفاده از کمباین‌های بروز و پیشرفته خاطرنشان کرد: در این راستا از كمباين‌هاي NewHoland و جاندیر استفاده شده که علاوه‌بر عملکرد بالا، ريزش و اتلاف محصول در آن‌ها در حد صفر است.

 

آبیاری صد درصد اراضی به شیوه تحت فشار

عباس‌پور با بیان این‌که تمام مزارع گندم اين سازمان به سيستم‌هاي آبياري قطره‌اي و نوارهاي تيپ مجهز هستند، گفت: از جمله مهم‌ترين مزایای اين سامانه‌ها می‌توان به افزايش راندمان آبياري، صرفه‌جويي در مصرف آب و امكان مديريت تغذيه يكنواخت در كل مزرعه اشاره کرد.

او بهره‌گیری از روش کاشت ایکاردا را یکی از نقاط قوت کشت امسال عنوان کرد و افزود: این شیوه کاشت با هدف افزایش بهره‌وری و کاهش هزینه‌های تولید صورت گرفته است که در آن با مصرف آب کمتر در سطح زیر کشت، می‌توان به عملکرد بالاتری از تولید دست پیدا کرد.

عباس‌پور ادامه داد: آماده‌سازي دقيق و مناسب زمين، رعايت تاريخ كاشت مناسب، انجام اقدامات به موقع در خصوص تغذيه و مبارزه با آفات و بيماري‌ها، بخشی دیگر از نقاط قوت کشت گندم در سال زراعی جاری به‌شمار می‌رود.

او ادامه داد: سازمان موقوفات ملک همچنین به منظور افزايش راندمان توليد این محصول، امسال از روش‌هاي به زراعي و به ویژه تغذيه مناسب، كف‌كاري و كودكاري، افزايش ضريب فيلتراسيون و... استفاده کرده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی