پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در دومین روز دوره توانمندسازی نیروی انسانی بنیاد فرهنگی رضوی مطرح شد؛
۱۴۰۲-۰۵-۱۶

مربی بستر پرورش را باید با ایجاد جذابیت در دانش آموز مهیا کند 

دومین روز دوره تخصصی توانمندسازی نیروی انسانی بنیاد فرهنگی رضوی در قالب دو کارگاه با حضور استاد جلیل معماریانی و دکتر صابر اکبری عصر روز گذشته پانزدهم مرداد در سالن اجتماعات دبیرستان امام رضا(ع)واحد7 برگزار شد. 

به گزارش آستان نیوز، جلیل معماریانی با محوریت «تربیت تشکیلاتی»، ضمن تعریف تربیت اظهار کرد: تربیت یعنی زمینه‌سازی برای رشد و شکوفایی همه استعدادهای انسان. در گام اول، آن کسی که قرار است تربیت کند، نیاز به تربیت دارد. تربیت؛ تاثیرگذاری ناشی از نسیم حرکت مربی است. برای نوجوان و جوان امروز، اول باید سخن مربی مفهوم باشد تا مقبول، محبوب و مطلوب باشد. 
عضو شورای علمی ستاد ازدواج دانشگاه علوم پزشکی مشهد با تعریف تربیت تشکیلاتی گفت: تربیت تشکیلاتی تربیت خانوادگی. احساس اخوت اجتماعی باید ابتدا در بستر خانواده رشد کند. در جمع‌های خانوادگی ما باید محبت، اخوت، رأفت، ایثار، رحمت، ولایت تمرین شود تا در عرصه مدرسه و اجتماعات بزرگتر اجتماعی بروزوظهور پیدا کند.‌ 
 

تشکیلات محل آماده شدن برای میادین بزرگتر اجتماعی 
این مدرس دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) با پرداختن به زمینهسازی‌ها برای بروز استعدادها ابراز کرد: مربی باید بستر پرورش را با ایجاد جذابیت در دانش آموز مهیا کند. برای ایجاد جذابیت نیز باید نیازهای واقعی و اصیل را در دانش آموز بیدار کرد. 
وی اضافه کرد: ممکن است معلم حرف حقی را در زمان، موقعیت، نوع مخاطب و با نیت مناسب بیان کند تا این حرکت در دانش آموز تاثیرگذار باشد.‌ اما اگر بیان حرف حق نیز در درون خود کوچکترین دروغ و نفاقی داشته باشد، تربیت محقق نمی‌شود.‌
معماریانی ادامه داد: گاهی مربی با ایجاد سوأل و شک و تردید در مسیر رشد دانش آموز، زمینه تربیت او را فراهم می‎کند.‌ همان گونه در آیات قرآن کریم نیز آمده: «أیْنَ تَذْهَبُونَ؟؛ به کجا می‌روید؟» یعنی جز راه قرآن، هرکجا بروید بیراهه است.
وی افزود: برای تربیت تشکیلاتی، جمعی درست کنید که صفات انسانی از مسیر آموختن راه و رسم نشستن، راه رفتن، حرف زدن، دعوت کردن و... در دانش آموز رشد کند تا در مسیرهای پر دست انداز آینده مدیریت و مسئولیت، آموخته باشد که چطور بر نفسانیات غلبه و راه درست را انتخاب کند.
 

مربی بستر پرورش را باید با ایجاد جذابیت در دانش آموز مهیا کند


نوجوانان دانش آموز امروز جهان‌وطنی می‌اندیشد
در کارگاه دوم نیز صابر اکبری دستیار ویژه دبیر شواری فرهنگ عمومی کشور جهت طرح «رهیافت‌های فهم نوجوانی و دوراهی‌های آن»، به سراغ تعریف دانش آموز رفت و گفت: ما از دوران تعریف دانش آموز عبور کردیم؛ زمانی که غول کنکور در خانواده و مدرسه محوریت داشت. 
امروز در دورانی زندگی می‌کنیم که نوجوان می‌تواند با فروش بیت کوین، راه اندازی سالن آرایش ، مشاغل کاذب و واسطه‌گری، بدون گذراندن کنکور و دانشگاه به اهدافش برسد. نوجوانان دانش آموز امروز که جهان‌وطنی می‌اندیشد و زیست و دوستان جهانی دارد و با رسانه و فصاهای مجازی کار و زندگی می‌کند. 
وی در پاسخ به این سوال که «چرا شرکت در چنین جلساتی ضرورت دارد؟» گفت: در وهله نخست، در گذشته نه چندان دور نوجوانان قشر ناپیدای جامعه بودن و با چند تغییر رسانه‌ای و اجتماعی، نقش فعال در عرصه بازی می‌کند. 
صابر اکبری با طرح پرسش دوم، «نوجوانی چه دورانی است؟» بیان کرد: در تعارف رسمی گذشته نوجوانی را از سن ۱۲ تا ۱۵ سالگی تعریف می‌کردند در حالی که با تغییر و تحولات اخیر، دوره نوجوانی را سن ۱۵ تا ۲۲ سالگی تعریف می‌کنند.‌ در تعاریف مبتنی بر تحقیقات مدرن، نوجوانی از دو طرف در حال متورم شدن و امتداد پیدا کرده است. همچنین عنصر فانتزی و خیال پردازی در این دوران پر رنگ‌تر است. هر چه شناخت ویژگی‌های این دوران دقیق تر اتفاق بیفتد و گام‌های مسئولیت پذیری سریعتر برداشته شود، به تبع گذار از دوران نوجوانی نیز سریع‌تر رخ خواهد داد. 
وی با ارائه یک اصطلاح و آمار ادامه داد: در ایران تقریبا با حدود یک میلیون «Neet» مواجهیم؛ قشری که خودخواسته نه درس می‌خواند، نه مهارتی دارد و نه کار می‌کند.‌ جمعیتی که فکر می‌کنند، به جای اینکه مثل علاف‌ها کار کند، گیمر باشد، بیت کوین خرید و فروش کند و یا از هر نوع فعالیت کاذب پول کسب کند.‌ زیست و ارتباطات اجتماعی این قشر در کافی شاپ‌ها می‌گذرد. در عرصه سیاست به رسمیت شناخته نمی‌شود ولی زیست سیاسی برایش مسئله است.‌
این استاد مردم شناسی دانشگاه تهران با اشاره به نتایج تحقیقاتی در یک کشور غربی که نوجوان پست مدرن با چهار «S» شناخته می‌شود، اضافه کرد: چهار شاخصه نوجوان امروز مشتمل بر «تنوع، شیرین بودن، زود بازده بودن، کوتاه بودن» است. 
وی با ارائه راهکارهای مواجهه با نسل جدید گفت: نوجوان باید هر چه زودتر و بیشتر وارد زیست اجتماعی از مدرسه، محله تا رسانه شود تا به سلامت از این دوران بگذرد. باید انتظارات از او معقول و به‌انداره باشد.‌ مدل زندگی او، فردگرا و میل محور است. توجه و تاکید بر دیگرخواهی، آرامش و عدالت‌خواهی برگ برنده‌های مربی برای تربیت نوجوانان است. امروز دیگر تقابل، همراهی و شبیه نوجوان شدن و نه وادادگی جواب نمی‌دهد. باید نقاط قوت و ضعف نوجوان را روراست و صادقانه با او بیان کرد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اتحاد ملی و جهاد تبیین رمز مقابله با تفرقه افکنی‌های دشمن است
تولیت آستان قدس رضوی اتحاد ملی و جهاد تبیین را رمز مقابله با تفرقه افکنی های دشمن دانست.

تلویزیون اینترنتی