پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،
۱۴۰۲-۰۵-۲۳

«روش استنباط در فقه الاجتماع» بررسی شد / ضرورت ورود فرهنگ زیارت به فقه الاجتماع

نشست علمی «روش استنباط در فقه الاجتماع» با همکاری گروه پژوهشی فقه و علوم وابسته به پژوهشکده علوم اسلامی رضوی و بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، استاد درس خارج و عضو مجلس خبرگان رهبری در این نشست که ظهر امروز 22 مردادماه در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد: موضوع فقه الاجتماع از موضوعات نو ظهور است و فقیه در بحث فقه الاجتماع در صدد فهم موضوعات اجتماعی است.
آیت‌الله احمد مبلغی دلیل فراموشی فقه‌های مضاف و بخشی از آن را دشواری آن فقه‌ها و نیازمندی به کارهای پیش درآمدی برای آنها دانست و گفت: اینکه فقه از یک فضای محض کلاسیک بخواهد به فضایی با موضوع خاص که تاکنون مطرح نشده وارد شود، کاری سخت و دشوار است و نیازمند به مطالعات پیش درآمدانه دارد.
وی ادامه داد: مادامی که این مطالعات صورت نگیرد نباید فعالیتی در این حوزه رخ دهد زیرا آن فعالیت بی معناست و تولید جهل می‌کند، در واقع فقه الاجتماع از همه گوی سبقت را در سخت بودن ربوده است زیرا موضوع مشخصی ندارد.
آیت‌الله مبلغی با بیان اینکه زیر پوست این جامعه فعل و انفعالاتی در کار است که بسیاری از فعالیت‌های اقتصادی، سیاسی و... را شکل داده و بر اساس نظام کنش و کنشگر است، گفت: پایگاه‌های اجتماعی با فرایندهای خاصی شکل می‌گیرند و با جامعه تعاملاتی دارند، در واقع تعیین سرنوشت رفتار و یا کنش اجتماعی بر اساس گروه‌های مرجع شکل می‌گیرد.
وی در ادامه خاطر نشان کرد: در موضوع فقه الاجتماع بحث از کنشگری است و نخستین چالش این است که چگونه یک صورت‌آرایی فقهی در این حوزه ارائه دهیم. نگاه فقه‌الاجتماع به بستر اجتماع اعم از اقتصاد، سیاست، جمعیت، تربیت و... است و تا شناخته و فعال نشود تضمینی وجود ندارد سایر دانش‌های فقهی ناظر به اجتماعیات روی ریل درستی حرکت کنند.
این استاد درس خارج ادامه داد: در حال حاضر در دوره پیش درآمد فقه‌الاجتماع هستیم و به کسانی نیاز داریم که روی این موضوع تمرکز کنند هز چند ممکن است تصور هر کسی از این موضوع سخت باشد اما کاری معقول، ضروری و شدنی است.
وی در ادامه به بعد اجتماعی زیارت اشاره کرد و گفت: متاسفانه در حال حاضر زیارتگاه‌ها در جامعه نقش فرهنگی ایفا نمی‌کنند هر چند فرهنگ اهل بیت عصمت و طهارت(ع) جاذبه‌هایی دارد اما این جاذبه‌ها را نباید به پای خودمان بنویسیم. از همین رو باید فرهنگ زیارت را ایجاد و سریعا وارد فقه‌الاجتماع کنیم

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی