پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۵-۲۵

آغاز اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سطح 60 هکتار از باغات پسته سازمان موقوفات ملک

مدیرعامل سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی از آغاز اجرای طرح آبیاری تحت فشار در سطح 60 هکتار از باغات پسته این سازمان خبر داد.

جعفر عباس‌پور در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: سازمان موقوفات ملک حدود 70 هكتار باغ پسته دارد كه از این مساحت، نزدیک به 40 هكتار در سنگ بست و 30 هكتار در باغ سجاديه تربت جام قرار دارد.
او ادامه داد: برنامه‌ریزی دقیق و منسجمی براي اجراي سيستم آبياري تحت فشار در باغات پسته انجام شده و قرار است تا پايان سال به بهره‌برداری برسد.
مدیرعامل سازمان موقوفات ملک، اعتبار طرح آبیاری تحت فشار در سطح 60 هکتار از باغات پسته این سازمان را حدود 90 میلیارد ریال عنوان کرد.
 

افزایش قابل ملاحظه کارایی آب
او درباره مزیت‌های این سامانه گفت: در روش آبیاری  تحت فشار  با توجه به این‌که تیپ در مجاورات ریشه قرار داده می‌شود، علاوه‌بر کاهش مصرف آب، شاهد کمتر شدن تبخیر و افزایش قابل ملاحظه کارایی آب تا حداقل 25 درصد خواهیم بود.
عباس‌پور ادامه داد: در این روش همچنین راندمان مصرف کودهای استفاده شده همراه آب آبیاری، افزایش و هدر رفت آب کاهش پیدا می‌کند.
او تاکید کرد: در سیستم آبیاری تحت فشار تحت فشار میزان مصرف آب به شدت کاهش پیدا می‌کند، به گونه‌ای که تنها سامانه‌ای به حساب می‌آید که راندمان مصرف آب را به بیش از 90 درصد ارتقاء می‌دهد.
عباس‌پور، بهبود مدیریت تغذیه گیاهی را از دیگر مزایای این سامانه برشمرد و افزود: در روش تحت فشار، مواد غذایى مورد نیاز گیاه همراه آب و به صورت کود آبیارى به طور مستقیم در اختیار ریشه قرار می‌گیرد.
او ادامه داد: با بهره‌برداری از این سطح، علاوه‌بر افزایش عمر سیستم آبیاری، شاهد کاهش خسارات ناشی از آفات و تردد ماشین‌آلات در باغ و همچنین کاهش رشد علف‌های هرز خواهیم بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی