پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور در چهارمین روز دوره «18-» مطرح کرد؛
۱۴۰۲-۰۵-۳۱

ضرورت معرفی الگوهای موفق تفکر اسلامی به نوجوانان 

چهارمین روز دوره توانمندسازی مربیان تربیتی و آموزشی مدارس امام رضا(ع) با کارگاه «مربی‌گری در کشاکش جنگ نرم» توسط دکتر محمد سرشار معاون فرهنگی و اجتماعی معاون اول رئیس جمهور آغاز شد.

به گزارش آستان نیوز، محمد سرشار با اشاره به اشکال نظریه‌های قدرت در طول تاریخ بشریت گفت: نظریه‌های قدرت در طول تاریخ متفاوت مطح شدند. نظریاتی که جنگ‌ها و نزاع بسیاری بر سر آنها رخ داده است. جمعیت یکی از عوامل مهم قدرت بوده و به اعتقاد برخی نیروی نظامی بیشتر، زمینه‌ساز قدرت است. 
برخی دیگر از نظریه‌پردازان، وسعت سرزمینی و گروهی نیز تجارت را مبنای قدرت می‌دانستند. پیروان ماکس وبر معتقد بودند که صرف قدرت داشتن، قدرت نمی آورد، بلکه امکان تحمیل اراده خود بر رفتار دیگران، قدرت‌زا است.  
وی با برشمردن انواع قدرت‌های سیاسی، علمی، اقتصادی، فرهنگی، امنیتی، نظامی، برآیند آنها را مایه امنیت ملی و رشد و تعالی یک ملت دانست و افزود: فرهنگ زیربنای قدرت نرم است. فرهنگ شبیه درختی است که اجزای بافت فرهنگ و نسبت آنها با هم مشتمل بر جلوه بیرونی، ساختارها و ریشهها است. 
این نویسنده و فعال فرهنگی با معرفی «جوزف نای» متخصص حوزه‌های علوم سیاسی، روابط عمومی و بین الملل به عنوان نظریهپرداز «قدرت نرم»، ویژگی‌های قدرت نرم را در مقابل قدرت سخت برشمرد و گفت: تعدد و تنوع بازیگران، تقابل ناملموس، اثرگذاری عمیق در آینده، ابتناء بر فریب و اقناع مخاطب هدف، وابستگی اساسی به فناوری ها و ابزارها، دگرگونی مداوم الگوی اعمال قدرت نرم از مهمترین شاخصه‌های قدرت نرم است. 
سرشار سه مؤلفه جنگ نرم را شامل فرهنگی، اقتصادی و سیاسی عنوان و ‌بیان کرد: صاحبان قدرت نرم از تغییرات ریشه‌ای برای اعمال اثرگذاری فرهنگی بر ملت‌ها استفاده نمی‌کنند. از جلوه‌های بیرونی آن برای تغییر شروع می‌کنند. به عنوان نمونه، اگر می‌خواهید مد روز زندگی کنید، این طور تجملات را بخرید؛ اگر می‌خواهید زیباتر شوید، این طور لباسی بپوشید، می‌دانید افراد موفق در جهان چطور سبک زندگی دارند، پس فلان مدل زندگی کن و... در واقع پله‌پله با ابزارها و مصنوعات فرهنگیِ دارای جذابیت نظیر موفقیت، زیبایی، به‌روز بودن به سراغ تغییرات ریشه‌ای فرهنگی می‌روند. 
به گفته وی، اگر مربی می‌خواهد دانش آموزش را بر اساس الگوی قدرت نرم با خود همراه کند، باید بین جلوه‌های بیرونی فرهنگ نقاط مشترکی را پیدا کند که مبدأ میل و حرکت تربیتی آنها شود تا به تدریج آنها را به سمت نیازهای واقعی و گرایش های ریشه‌‌ای فرهنگی، متمایل کند. تربیت در قدرت نرم یعنی حرکت از جلوه‌های بیرونی به سمت ریشه‌های فرهنگی. 
مدیر سابق شبکه کودک به دیگر عامل مهم مورد توجه در این مسیر اشاره کرد و گفت: به ازای هر فرد در تربیت باید الگوی تربیتی متفاوتی در نظر گرفت. ‌چرا که ممکن است یک نسخه واحد به کار افراد مختلف نیاید.‌ به ازای هر فرد باید نسخه اختصاصی تجویز کرد و مورد استفاده قرار داد. 
وی تصریح کرد: باید جلوه‌های بیرونی فرهنگ از جمله الگوهای موفق تفکر اسلامی نظیر 100 زن موفق جهان اسلام یا چهره‌های برجسته علمی و دانشگاهی برخوردار از شاخصه‌های اسلامی را باید به نوجوان معرفی کنیم تا به سمت اهداف ریشه‌ای و اصیل فرهنگی و مذهبی گرایش پیدا کنند. البته در تربیت باید پله‌پله مخاطبان را رشد داد.‌

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اتحاد ملی و جهاد تبیین رمز مقابله با تفرقه افکنی‌های دشمن است
تولیت آستان قدس رضوی اتحاد ملی و جهاد تبیین را رمز مقابله با تفرقه افکنی های دشمن دانست.

تلویزیون اینترنتی