دومین کارگاه از چهارمین روز دوره توانمندسازی مربیان مدارس امام رضا(ع) با عنوان «18-» حول محور «تعامل صحیح با نوجوان» توسط حمید صادقیان دکتری روانشناسی و متخصص امور خانواده و فرزندپروری، به همت بنیاد فرهنگی رضوی عصر روز 29 مرداد در سالن اجتماعات دبیرستان دخترانه امام رضا(ع) واحد2 برگزار شد.
مقبولیت و پذیرش پیش شرط، اثرگذاری و تربیت نوجوان است
به گزارش آستان نیوز، حمید صادقیان اولین گام در تربیت را مخاطب شناسی عنوان و در ادامه گفت: برای تاثیرگذاری بر نوجوان، ابتدا باید مقبولیت داشته باشید تا پس از آن پذیرش اتفاق بیفتد و گام بعدی تعلیم و تربیت است.
وی با تشریح یک نظریه تربیتی افزود: راجرز معتقد است، در صورتی که ارتباط به درستی شکل بگیرد، بدون حرف و سخنی، انتقال معانی و اطلاعات میان تو و مخاطبت اتفاق میافتد. در صورتی که مشاور و مراجعهکننده در یک سطح باشند و بیمار، احساس رابطه بیمار و مشاوره نداشته باشد.
این متخصص علوم تربیتی و اخلاق اسلامی با ارائه توضیحاتی، نظریه انتخاب گلاسر را در جمع مخاطبانش این طور عنوان کرد: نظریه گلاسر بر این اصل استوار است که تمامی انسانها به سبب وجود پنج نیاز؛ بقا، نیاز به عشق، نیاز به آزادی، نیاز به قدرت و نیاز به تفریح برانگیخته میشوند. تا دانش آموز شما در درونش میل به درس خواندن نباشد، انگیزه برای درس خواندن نخواهد داشت. برای برقراری ارتباط موثر با نوجوانان، پیدا کردن زبان مشترک اهمیت دارد.