پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۰۱

عملیات زیرسازی قطعه ۱۷ راه‌آهن زاهدان-مشهد توسط شرکت مسکن و عمران رضوی اجرا می‌شود

عملیات زیرسازی قطعه 17 راه‌آهن زاهدان-زابل-بیرجند-مشهد که در سال جاری به شرکت مسکن و عمران قدس رضوی به عنوان پیمانکار واگذار شد، در صورت تامین منابع از شهریور ماه وارد فاز اجرایی می‌شود که با بهره‌برداری کامل از این راه آهن، استان خراسان جنوبی به شبکه ریلی کشور متصل خواهد شد.

به گزارش آستان نیوز، احداث راه‌آهن زاهدان به بیرجند و اتصال آن به راه‌آهن بافق-مشهد به موازات مرزهای شرقی، نه تنها می‌تواند یکی از ارکان اساسی در رشد و شکوفایی و رفع محرومیت منطقه باشد، بلکه به لحاظ ملی نیز با توجه به وجود بندر چابهار در جنوب شرقی ایران از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.
 

اشتغالزایی برای حدود 3500 نفر
سرپرست شرکت و مسکن عمران قدس رضوی اظهار کرد: این شرکت اجرای عملیات زیرسازی قطعه 17 راه آهن زاهدان-زابل-بیرجند-مشهد واقع در استان خراسان جنوبی از کیلومتر 648 الی 685 را به طول 37 کیلومتر بر عهده دارد.
سعید عبدی گفت: براساس قرارداد منعقد شده با شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور به عنوان کارفرما، اقداماتی شامل عملیات خاکی، احداث ابنیه فنی تیپ(آبرو، پل، دیوار حائل و...)، اجرای چهار دستگاه پل خاص، احداث یک دستگاه تونل به طول حدود 260 متر و... انجام خواهد شد.
او ادامه داد: علاوه‌براین، اجرای تمام عملیات ساختمانی مربوط به دو ایستگاه مسافری درجه 3 به طول 1200 متر و همچنین عملیات زیرسازی، روسازی، آسفالت تقاطع‌های غیرهمسطح شریان‌های موجود با مسیر راه آهن بر عهده شرکت مسکن و عمران قدس رضوی خواهد بود.
عبدی با بیان این‌که با آغاز عملیات اجرایی این پروژه برای حدود 3500 نفر اشتغال ایجاد خواهد شد، خاطرنشان کرد: برآورد شده است با اجرای عملیات زیرسازی قطعه 17 راه‌آهن زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد، حدود 500 نفر به طور مستقیم بکار گرفته خواهند شد. علاوه‌براین زمینه اشتغال غیر مستقیم برای 3000 نفر فراهم می‌شود.
 

رفع محرومیت تا رشد فعالیت‌های اقتصادی 
او درباره اهمیت اجرای این پروژه تصریح کرد: خراسان جنوبی به لحاظ جغرافیایی در موقعیتی قرار دارد که می‌تواند مرکز ثقل اتصال شرق کشور و مرکز ترانزیت بین‌المللی راه آهن در منطقه قرار گیرد که بهره‌برداری از این راه‌آهن نقش مهمی در تحقق آن خواهد داشت.
سرپرست شرکت و مسکن عمران قدس رضوی ادامه داد: توسعه این محور و اتصال خراسان جنوبی به شبکه سراسري راه آهن همچنین می‌تواند در کاهش بسیاري از معضلات اجتماعی مانند قاچاق، فقر و... موثر باشد.
او با تاکید بر این‌که استان خراسان جنوبي در حال حاضر هيچ ارتباط ريلي ندارد، گفت: اتصال اين استان به راه آهن زاهدان-چابهار که ارتباط ريلي مشهد-زاهدان –چابهار را برقرار می‌کند، موضوعي است که از مدت‌ها پیش مطرح بوده و پيگيري شده است.
عبدی افزود: احداث راه آهن 900 کیلومتری در این مسیر می‌تواند به ترکیب نواحی مختلف حمل و نقل در توسعه صادرات و واردات کمک کند و از سویی منجر به افزایش درآمدهاي ارزي حاصل از فعالیت‌هاي اقتصادي در بخش کشاورزي و صنعت شود.
او ادامه داد: راه‌اندازي این راه آهن همچنین کاهش آسیب‌پذیري محورهاي مواصلاتی را به عنوان یکی از عوامل پدافند غیرعامل به دنبال خواهد داشت.
 

محوری برای دور زدن تحریم‌ها
عبدی با بیان این‌که اجرای این محور مورد تاکید رهبر معظم انقلاب است، گفت: ایشان در این خصوص فرموده‌اند «از اوایل انقلاب یکی از آرزوهای مهم بود که بتوانیم یک خط شمال جنوب درست کنیم که بلوچستان هم جزء آن است یعنی شمال کشور را به خلیج فارس و دریای عمان وصل کنیم که از بلوچستان می‌گذرد».
او ادامه داد: با توجه به نقش این محور در دور زدن تحریم‌ها، ساخت راه‌آهن زاهدان – زابل – بیرجند – مشهد در اولویت کاری راه‌آهن کشور قرار گرفته است.
 

برآورد تحویل پروژه تا 24 ماه آینده
عبدی همچنین درباره دشواری‌ها و سختی‌های موجود در مسیر اجرای این پروژه اظهار کرد: با توجه به موقعیت بیابانی منطقه‌ی احداث پروژه و خشکسالی‌های اخیر کشور، دشواری‌هایی به لحاظ تأمین آب پروژه وجود دارد.
او ادامه داد: از سویی احداث تونل و پل‌های بزرگ با توجه به نوع خاک اعلام شده منتج از نتایج آزمایشگاهی مطالعات، نیاز به پیش‌بینی روش‌های خاص اجرایی و ماشین‌آلات پیشرفته دارد که با توجه به سوابق کاری شرکت مسکن و عمران قدس رضوی و نوع تجهیزات موجود، با انجام یک برنامه‌ریزی مناسب و منسجم، می‌توان به اهداف پروژه دست پیدا کرد.
عبدی افزود: پیش‌بینی می‌شود در صورت تأمین اعتبار به موقع، آزادسازی اراضی و ابلاغ نقشه‌ها توسط کارفرما، عملیات زیرسازی قطعه 17 راه‌آهن زاهدان-زابل-بیرجند-مشهد طی مدت 24 ماه تمام شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی