پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در گفت‌وگو با پزشک فوق تخصص جراحی ریه بیمارستان رضوی عنوان شد؛
۱۴۰۲-۰۶-۰۱

ایثار پزشکان مثال‌زدنی است

​​​​​​​در بیمارستان فوق تخصصی رضوی به عنوان یکی از بیمارستان‌های مجهز و پیشرفته کشور، اقدامات درمانی ارزشمندی برای بیماران زائر و مجاور انجام می‌شود که فعالیت جمعی از استادان و پزشکان مجرب و متخصص در رشته‌های مختلف در این بیمارستان نقش اثرگذاری در ارائه این خدمت دارد؛ پزشکان و جراحانی که ساعت‌ها در اتاق‌های عمل حضور دارند و از هیچ کوششی برای نجات جان بیماران کوتاهی نمی‌کنند. 

به گزارش آستان نیوز، اول شهریورماه، روز بزرگداشت حکیم شیخ الرئیس ابوعلی سینا که به نام «روز پزشک» نامگذاری شده، بهانه خوبی است برای قدردانی از پزشکانی که فداکاری‌های آن‌ها در روزهای سخت شیوع بیماری کرونا در ذهن‌مان مانده است. به همین مناسبت، گفت‌وگویی با دکتر علی صدری‌زاده فوق تخصص جراحی ریه و یکی از پزشکان باسابقه بیمارستان رضوی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.  
 

آقای دکتر خودتان را برای مخاطبان آستان نیوز بیشتر معرفی بفرمایید. 
من 59 ساله و متولد مشهد هستم. دوران تحصیلم را در رشته پزشکی‌ عمومی در دانشگاه‌های تهران و مشهد گذراندم. دوره تخصص جراحی را در دانشگاه علوم پزشکی مشهد و دوره فوق تخصصی جراحی ریه را در دانشگاه تهران به اتمام رساندم. علاوه بر این‌که 30 سال است توفیق خدمت به مردم را در عرصه درمان دارم، موهبت تدریس در دانشگاه در عرصه آموزش پزشکی را هم دارم و توانسته‌ام در تربیت کادر پزشکی کشور نقش داشته باشم.
 

چطور شد رشته پزشکی را برای ادامه تحصیل و حرفه خود انتخاب کردید؟
ما انسان‌ها به طور غریزی از خدمت به هم‌نوعان خود لذت می‌بریم، وقتی این خدمت با قدردانی همراه می‌شود حس خوبی هم به ما منتقل می‌شود. شاید یکی از انگیزه‌های مهمی که بسیاری از افراد را به فعالیت در حرفه پزشکی علاقه‌مند می‌کند همین فرصت ارائه خدمت مؤثر و مناسب به دیگران است. من هم از آنجایی که پدرم پزشک بودند، با فضای کاری پزشکان آشنا بودم و با توجه به علاقه شخصی‌ام در رشته پزشکی ادامه تحصیل دادم. پسرم نیز راه ما را ادامه داده و جراح شده است.
 

اگر بخواهید حرفه پزشکی را در یک جمله تعریف کنید، چه می‌فرمایید؟
بهتر است پزشکی را با یک واژه تشریح کنم و آن هم واژه «ایثار» است. در واقع فردی که وارد این حرفه می‌شود، خدمت به بیماران را سرلوحه کار و افکارش قرار می‌دهد و حتی از خود برای رفع مشکلات دیگران می‌گذرد. من هم قدردان تمام همکارانم در گروه‌های مختلف پزشکی و همچنین کادر درمان هستم که بیشترشان، ایثارگونه خدمت کرده و می‌کنند.
 

در حال حاضر ارتباط مردم با پزشکان در جامعه چطور است؟
همیشه قدردان بیماران هستم، چراکه به عقیده من آنچه به پزشکان انگیزه می‌دهد تا بتوانند علیرغم وجود برخی مشکلات همچنان به راه‌شان در مسیری درست ادامه دهند، همین حس متقابل و بازخورد مثبتی است که از جامعه و بیمارانشان می‌گیرند. ما مردمی نجیب و شریف داریم که همیشه قدردان کادر درمان به عنوان قشر خدوم جامعه هستند، امیدوارم رابطه خوبی که همواره بین مردم و کادر پزشکی وجود دارد حفظ شود تا کادر پزشکی بتواند با تمام توان و از دل و جان به ارائه خدمت به بیماران بپردازد.
 

لطفا از وظایف یک فوق تخصصی جراحی ریه بگویید. 
این رشته با عناوین مختلفی همچون «جراحی ریه»، «جراحی توراکس» و «جراحی قفسه صدری» بین مردم شناخته شده است. پزشکان در این زیرگروه تخصصی، وظیفه جراحی ریه و اندام‌های دیگری که در ناحیه سینه (به جز قلب) وجود دارد را برعهده دارند. بیماران ما نیز گروه‌های سنی مختلفی از نوزاد تا فرد 90 ساله را شامل می‌شود که به دلیل مشکلات در ناحیه قفسه سینه ممکن است نیاز به درمان یا جراحی داشته باشند. البته بیشتر بیماران ما اقشار محروم و آسیب‌پذیر جامعه هستند که به دلیل مشکلات اقتصادی، بهداشت ریوی را رعایت نکردند.
 

شرایط سخت جراحی بیماران را چطور پشت سر می‌گذارید؟
ما پزشکان در هر رشته‌ای که مشغول به خدمت باشیم، با شرایط دشواری روبه‌رو می‌شویم، چراکه با افرادی در شرایط بسیار آسیب‌پذیر سروکار داریم که بیشتر آن‌ها چه از نظر جسمی و چه روحی مشکل دارند. بی‌تردید برخورد با افرادی در چنین شرایط، بسیار سخت است و فشار سنگین و استرس زیادی را هم به پزشکان و هم کادر درمان وارد می‌کند. در این میان، ممکن است مرگ و زندگی بیمار در یک لحظه به تصمیم و کار ما جراحان وابسته باشد، چون همان‌طور که می‌دانید صحنه‌های پیش‌بینی نشده در کار پزشکی و جراحی پیش می‌آید. از این رو شغل پزشکی، جزء مشاغلی است که خود فرد هم تحت فشار قرار می‌گیرد. در نهایت سعی می‌کنیم با تمرین، ممارست و توکل، این فشارها را پشت سر بگذاریم. امیدوارم کمتر با چنین صحنه‌های دشواری روبه‌رو شویم.
 

خاطره خاصی از نجات جان بیمارانتان دارید؟ 
وقتی سه دهه در حوزه درمان فعالیت می‌کنید و عمل جراحی انجام می‌دهید، با بیماران و اتفاق‌های مختلفی روبه‌رو می‌شوید که هر کدام از آن‌ها، یک خاطره است. ممکن است مسائلی برایتان پیش بیاید که انتظارش را نداشتید. در این لحظات، تنها عنایت خداوند است که می‌تواند مشکل را حل کند.
 

از چه سالی به جمع پزشکان بیمارستان رضوی پیوستید؟
یک سال پس از افتتاح بیمارستان رضوی یعنی در سال 1385، همکاری‌ام را با این بیمارستان وابسته به آستان قدس رضوی آغاز کردم که این همکاری همچنان در بخش جراحی 2 بیمارستان ادامه دارد و عمل‌های مختلف مرتبط با ریه را انجام می‌دهم.  
 

درمان بیماران در بیمارستانی منتسب به امام مهربانی‌ها(ع) چه وجه تمایزی با سایر مراکز درمانی دارد؟ 
بی‌تردید ارائه خدمات پزشکی به مردم و رفع درد و آلام بیماران در هر مکانی ارزشمند و ستودنی است. تار و پود وجود ما ایرانیان در هر گوشه کشور که باشیم، مملو از عشق به امام رضا(ع) است، بنابراین وقتی در مجموعه‌ای خدمت می‌کنید که منتسب به آستان حضرت رضا(ع) است، حس خوبی دارید اما از طرف دیگر احساس می‌کنید وظیفه‌تان دوچندان شده است. بیمارستان رضوی یکی از مجموعه‌های درمانی برتر و قابل تقدیر استان و کشور از نظر امکانات و خدمات به زائران و مجاوران است، به همین دلیل کادر پزشکی آن هم مسئولیت سنگین‌تری را برعهده دارد.  
 

کلام پایانی...
روز پزشک را به تمامی پزشکان و دست‌اندرکاران رشته پزشکی تبریک می‌گویم و آرزوی سلامتی و توفیق روزافزون برای آن‌ها از خدای منان دارم. 
 
گفت‌وگو از آرزو مستأجر حقیقی
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی