پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

پای صحبت‌های یکی از پزشکان خادمیار حرم رضوی به مناسبت روز پزشک
۱۴۰۲-۰۶-۰۱

جان‌بخشی به بیماران به حساب امام رضا(ع)

حرم مطهر حضرت رضا(ع) تجلی‌گاه خدمت خادمانی است که به شوق خدمت با هر پست و مقام و میزان تحصیلاتی، لباس خادمی آستان جانان را بر تن می‌کنند و با شور و علاقه خاصی به انجام وظیفه در صحن و سرای رضوی می‌پردازند. در این میان، توسعه روزافزون حرم مطهر، افزایش فعالیت‌ها و مسئولیت‌ها در خصوص خدمت‌رسانی به زائران و مجاوران و شوق فراوان به خدمت که با تار و پود وجود محبان این امام همام در اقصی نقاط کشور پیوند خورده است، موجب شده تا زمینه‌های خدمت متنوعی برای این خادمان مخلص در این آستان مقدس فراهم شود.

به گزارش آستان نیوز، سلامت یکی از حوزه‌های خدمت افتخاری در حرم مطهر رضوی است که شرایط خدمت تخصصی در آن طی چند سال اخیر برای سفیدپوشان کشور فراهم شده است. در واقع، پزشکان و پرستاران باتجربه و توانمند با عنوان «خادمین سلامت رضوی» می‌توانند در پایگاه‌های فوریت‌های پزشکی حرم مطهر و دارالشفای امام(ع) زیر نظر مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی خدمت کنند تا دردی از دردهای بیماران زائر و مجاور بکاهند. در ادامه به مناسبت یکم شهریورماه؛ روز پزشک با دکتر سیدمحمد خاتمی یکی از پزشکان خادمیار بارگاه ملکوتی رضوی هم‌کلام شده‌ایم تا با حال و هوای خدمت افتخاری پزشکان در این سرای نورانی بیشتر آشنا شویم. 
 

از خدمت در انتظامات تا پایگاه فوریت‌های پزشکی
ایام تابستان است و حرم ملائک پاسبان رضوی مملو از ارادتمندان حضرت ثامن الحجج(ع) است. در این میان به پایگاه فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) می‌روم که با برخورداری از تخت‌های بستری موقت در دو بخش مجزای خواهران و برادران به عنوان کامل‌ترین پایگاه اورژانس حرم مطهر از جمله مکان‌های خدمت پزشکان خادمیار سلامت این آستان مقدس است.
چهارشنبه است و روز کشیک دکتر سیدمحمد خاتمی؛ پزشک 54 ساله مشهدی و متخصص اطفال در این پایگاه. او 25 سال است در حرفه پزشکی به طبابت بیماران می‌پردازد. دقایقی در پایگاه می‌نشینم تا این پزشک خادمیار سرش خلوت شود. سرانجام وارد اتاق معاینه می‌شوم و سر صحبت را با دکتر خاتمی باز می‌کنم. او با خوشرویی از خدمت‌های افتخاری‌اش در حرم مطهر می‌گوید: از سال 1388 توفیق خادمی حرم مطهر رضوی را دارم، البته ابتدا در حوزه انتظامات صحن‌ها خدمت می‌کردم، اما با افتتاح پایگاه فوریت‌های پزشکی صحن امام حسن مجتبی(ع) در سال 1397 در حرم مطهر به این مرکز منتقل شدم تا در حرفه تخصصی خود یعنی پزشکی به زائران و مجاوران حضرت رضا(ع) خدمت کنم. در حال حاضر هم به طور ثابت هر چهارشنبه در شیفت صبح برای خدمت به این پایگاه می‌آیم. 
در ادامه از دکتر خاتمی می‌پرسیم پس برایتان فرقی نمی‌کرد در چه بخشی در صحن و سرای رضوی خدمت کنید و او پاسخ می‌دهد: بله. البته در حال حاضر ما پزشکان این امکان را داریم تا با توجه به توانمندی‌هایمان در حوزه تخصصی خود به زائران خدمت کنیم. بی‌شک این خدمت تخصصی در حرم مطهر برایمان بسیار ارزشمند است. 
این پزشک متخصص اطفال در خصوص بازخورد زائران پس از معاینه توسط پزشکان خادمیار اضافه می‌کند: بیماران اورژانسی چه زائر و چه مجاور، پس از مراجعه به این پایگاه فوریت‌های پزشکی و انجام اقدامات درمانی، وقتی می‌پرسند هزینه ویزیت چقدر شد و ما می‌گوییم امام رضا(ع) حساب کرده‌اند، حس بسیار خوبی پیدا می‌کنند. حتی زمانی که از این پایگاه می‌روند احساس می‌کنند حالشان خوب شده است.  
 

رابطه‌ای دلی و درونی
دکتر خاتمی درباره حال و هوای خدمت در بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع) نیز می‌گوید: خدمتم بیشتر جنبه رفاقتی با امام رضا(ع) دارد. تاکنون هر زمان خواسته‌ای از این امام رئوف(ع) داشتم، اجابت شده است. من که برای امام رضا(ع) نمی‌توانم کاری کنم حداقل در این رابطه‌ی دلی که با ایشان دارم سعی می‌کنم به زائرانشان خدمت ناچیزی کنم. روزهای کشیکم هم که فرا می‌رسد، حس درونی بسیار خوبی دارم. وقتی به حرم مطهر مشرف می‌شوم، دعا می‌کنم و از آقا علی‌بن موسی‌الرضا(ع) می‌خواهم کمکم کنند تا بهترین خدمتم را به زائران ارائه دهم و در تشخیص و درمان بیماران خدایی ناکرده دچار اشتباهی نشوم. در حقیقت از ایشان می‌خواهم در ساعاتی که در حرم هستم، بیشترین استفاده را برای زائرانشان داشته باشم. 
این خادمیار سلامت که یکی دو بار تجربه حضور در موکب‌های خدمت‌رسان آستان قدس رضوی در مسیرهای تشرف زائران پیاده حضرت رضا(ع) در ایام پایانی ماه صفر را نیز داشته است، در این باره می‌گوید: حال و هوای خدمت در آن موکب‌ها نیز عالی است. البته برای من به عنوان پزشک تفاوتی ندارد در کجا خدمت کنم، هر جا بیماری باشد وظیفه دارم به معالجه او بپردازم.
 

تبلور عنایت و مهربانی امام رضا(ع) 
دکتر خاتمی دفتر خاطراتش را ورق می‌زند و برایمان تعریف می‌کند: برادرم که دو سالی از خودم کوچکتر است، سال‌ها با بیماری آسم درگیر بود، اما چند سال قبل یکدفعه دچار حمله آسمی شدیدی شد تا جایی که در بیمارستان بستری و به دستگاه تنفس مصنوعی(ونتیلاتور) متصل شد. از درمان برادرم قطع امید کرده بودیم. در آن زمان وقتی صبح به حرم مطهر مشرف شدم، رو به مضجع شریف حضرت رضا(ع) گفتم" آقا برادرم باید خوب شود، اما نمی‌دانم چطوری؟" وقتی به بیمارستان بازگشتم، حس کردم وضعیت او بهتر شده است. دو سه روز بعد نیز برادرم را از دستگاه جدا کردند و حالش خوب شد. در حال حاضر نیز شرایط بیماری آسمش بسیار بهتر و کنترل شده است. دکتر خاتمی با لحن خاصی می‌گوید: ما از این برکات و عنایت‌ها بسیار در اینجا دیده‌ایم. در واقع جز برکت، رحمت و مهربانی از آقا علی بن موسی الرضا(ع) چیزی ندیده‌ایم.
او درباره ویژگی‌های یک پزشک خوب نیز خاطرنشان می‌کند: یک پزشک باید سعی کند بهترین اقدام درمانی را برای بیمارش انجام دهد و هزینه‌های اضافی برای او ایجاد نکند. وقتی بیماری می‌گوید من توان مالی ندارم بهتر است پزشک چیزی نگوید یا تحقیق نکند که آیا بیمارش توان مالی دارد یا ندارد، مهم این است که بیمار باید درمان شود. کار درستی نیست که بیماری را به خاطر عدم توان مالی معاینه نکنیم. فکر می‌کنم بیشتر پزشکان شئونات این حرفه را رعایت می‌کنند و جامعه پزشکی بدنه سالمی دارد. 

آرزو مستاجر حقیقی
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی