پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۰۵

داروسازی ثامن؛ از کمک به خودکفایی دارویی کشور تا هدف‌گذاری برای توسعه بازارهای بین‌المللی

شرکت داروسازی ثامن، یکی از شرکت‌های بزرگ دارویی شرق کشور است که از ابتدای دهه 70 وارد چرخه دارویی کشور شده است و در حال حاضر زیر نظر بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی در حوزه تولید محصولات متنوع دارویی از جمله محلول‌های تزریقی حجیم(سرم‌ها) در شهر مشهد فعالیت می‌کند. این شرکت در تولید برخی از داروهای مورد نیاز کشور از جمله داروهای بیماران خاص همیشه پیشگام بوده و برای نخستین بار آن‌ها را وارد چرخه بازار ایران کرده است. 

به گزارش آستان نیوز، داروسازی ثامن، روزهای پرفراز و نشیب بسیاری را نیز به همت مدیران توانمند و نیروهای پرتلاشش در پرتوی بارگاه نورانی حضرت ثامن الحجج(ع) پشت سر گذاشته است، اما هیچ‌گاه چرخه تولیدش متوقف نشده و همواره در حوزه سلامت کشور اثرگذار بوده است. در این مجال با مهندس مجید طبسی مدیرعامل شرکت داروسازی ثامن درباره رویکردها و سیاست‌های شرکت و برخی از اقدامات مهم آن در چند سال اخیر هم‌کلام می‌شویم.  
 

چشم‌انداز این شرکت در طول بیش از سه دهه فعالیت دارویی چه بوده است؟
چشم‌انداز داروسازي ثامن، پيشرو، پيشران، خلاق و خوداتکا در زنجيره تأمين دارو و تجهيزات پزشکی با ارزش‌آفرینی پایدار و ارتقای برند فاخر ثامن در عرصه ملی و منطقه‌اي است. بنابراین این شرکت همواره تلاش کرده است تا با افزایش کمی و کیفی محصولات دارویی، افزودن محصولات جدید(برای اولین بار) به سبد محصولات دارویی خود و ارائه خدمات مناسب، ارتقادهنده برند ثامن و از آن مهمتر برند فاخر آستان قدس رضوی باشد و در عرصه ملی نیز بتواند به نیازهای جامعه درمان کشور پاسخ دهد. همچنین ثامن همواره نگاه و توجه اقتصادی صرف به امر تولید دارو نداشته و این دیدگاه را در طول دوران فعالیتش حفظ کرده است. از این رو، همواره در جست‌وجوي فرصت‌هايي براي گره‌گشايي از كمبودهاي دارويي كشور بوده و در این راستا، كمبودهايی كه در تطابق با خطوط توليدش هستند را شناسايي کرده است. شرکت ثامن در كارنامه پر افتخارش، فهرستي طولاني از ايجاد خودكفايي دارويي براي كشور دارد كه با گذشت هر سال از فعاليت شركت، برگ‌هاي زرين ديگري بر آن افزوده مي‌شود.
 

داروسازی ثامن این رویکرد مهم را با ادامه شرایط تحریمی کشور در چند سال اخیر چگونه دنبال کرده است؟
ثامن در طراحي استراتژی‌های خود توجه ويژه‌ای به مبحث اقتصاد مقاومتي داشته است تا جايي كه مي‌توان تمام استراتژی‌های اين شركت را برگرفته از سياست‌هاي اقتصاد مقاومتي دانست. در این راستا همواره سعی می‌کند با توسعه و تقويت همه‌جانبه خود در تمام زنجيره تأمين و ارزش، تمام ريسك‌هاي محيطي را مديريت کرده تا تغييرات پيش‌بيني نشده، كمترين اثر را بر عملكرد شركت داشته باشند. همچنین همواره در تلاش بوده تا تهديدهاي به وجود آمده در فضاي تحريم‌ها را به فرصتي براي رشد خود و شركايش تبدیل کند و براي اين منظور برنامه‌ریزي و اقدامات مؤثري را انجام داده است كه تبلور آن در استراتژی‌های شركت اعم از «رشد و توسعه در تمام عرصه‌های زیرساختی، دانشی، سبد محصولات و بازارهاي ملی و منطقه‌ای»، «یکپارچگی عمودي از طریق مشارکت در شرکت‌ها و برندسازي»، «توسعه منابع کليدي» و «ارتقاي تاب‌آوري سازمانی» مشهود است. در این میان، داروسازي ثامن از طریق كاهش واردات مواد اوليه، كاهش واردات تجهيزات و ماشین‌آلات توليد، بهره‌گیری از نيروهاي انساني متخصص، بهره‌مندی از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان و خودكفايي در توليد محصولات دارويي وارداتي، موجب كاهش نياز به ارز در کشور شده است.
 

در ادامه به نمونه‌ای از این اقدامات مؤثر اشاره بفرمایید. 
همان‌طور که می‌دانید ماشين‌آلات مورد استفاده در توليد محصولات دارويي تزريقي از حساسيت بالايي در بحث كيفيت برخوردارند كه مستلزم سطح دانش فني بالا براي ساخت اين تجهيزات است. در این بین می‌توان گفت كه در بدو بهره‌برداری داروسازی ثامن، نزديك به 100 درصد تجهيزات و ماشين‌آلات مورد استفاده در شركت، خارجي و وارداتي بوده است و اين مطلب شركت را در بحث تجهيزات به طور کامل وابسته به خارج از كشور کرده بود. حتي در بحث تعميرات و كارهاي تخصصي و فني با دستگاه‌ها نيز وابستگي زيادي به خارج كشور وجود داشت. ثامن براي مقابله با اين چالش و كاهش ريسک‌هاي آن، ابتدا رويكرد توانمندسازي نيروي انساني شركت در بحث تعميرات و نگهداري را دنبال کرد كه منجر به كسب توانايي انجام بسياري از تعميرات و بهينه‌سازي دستگاه‌ها و تجهيزات در داخل كشور شد. شرکت در مرحله بعد رويكرد مشاركت با شرکت‌های دانش‌بنیان داخلي را براي رفع نيازهاي خود در تعمير، توليد قطعات و طراحي و ساخت دستگاه‌ها در دستور كار قرار داد كه در نتيجه آن همكاری‌های متعددي با مراكز دانشگاهي و صنعتي در جريان است. از نتايج مثبت اين مشاركت‌ها نیز مي‌توان از توليد قطعات های‌تک (با تکنولوژی بالا) ماشین‌آلات توليد ثامن در داخل كشور، تعميرات اساسي و ارتقای توانايي دستگاه‌هاي توليد و در نهايت توليد يكي از پيچيده‌ترين دستگاه‌هاي توليد سرم با تكنولوژي BFS نام برد كه تمام اين دستاوردها به همت كاركنان شركت داروسازي ثامن و متخصصين داخل كشور محقق شده است. بر اثر اين اقدامات صرفه‌جويي ارزي و زماني بسيار مطلوبي براي ثامن اتفاق افتاده و علاوه بر آن پايداري در توليد و افزايش ظرفيت توليد نيز به دست آمده است. 
 

تأسیس پردیس «فناوری سلامت ثامن»، از دیگر اقدامات مهم ثامن در سال‌های اخیر بود. در این خصوص بیشتر توضیح دهید.
این شرکت داروسازی بر اساس روحيه‌ای كه از ابتداي تأسيس همراه خود داشته است و اتصال به آستان قدس رضوي، علاقه و عزمي جدي در هدايت و حمايت از ساير فعالين نوپاي بخش سلامت دارد. از این رو با تأسيس پرديس سلامت ثامن با همكاري پارك علم و فناوري خراسان رضوي، در تلاش است تا فضايي مناسب شامل زير ساخت‌ها و حمايت‌های لازم را براي شركت‌های نوپاي آينده‌دار، جهت توفيق خدمت‌رسانی به كشور فراهم کند. شرکت‌های داوطلب پذيرفته‌شدن در پرديس، پس از انجام مراحل ارزيابي و اثبات مفيد و راهگشا بودن فعاليت‌هایشان براي خودكفايي و اعتلاي كشور، مجوز استقرار در پرديس را دريافت می‌کنند و حمايت‌های ثامن از مرحله در اختيار قرار دادن فضا و زير ساخت‌ها تا مشاركت و سرمايه‌گذاری مشترك می‌تواند تحقق يابد. ثامن از این طریق علاوه بر تعامل با مردم در تأمين نيازهاي دارويي، فضا و فرصتي را براي رشد و پيشرفت ايده‌ها و خلاقیت‌هاي مردمي فراهم کرده است. در حال حاضر 9 شرکت در پردیس سلامت ثامن پذيرفته شده است. 

گفت‌وگو از آرزو مستأجر حقیقی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی