پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در گفت‌وگو با رئیس داروخانه‌های مشهد مؤسسه خدمات دارویی رضوی مطرح شد؛
۱۴۰۲-۰۶-۰۵

کار تیمی و تخصصی؛ رمز موفقیت داروخانه‌های آستان قدس رضوی

مؤسسه خدمات دارویی رضوی با سابقه چهار دهه فعالیت در حوزه تأمین و توزیع دارو به ویژه داروهای بیماران خاص در شهر مشهد، از جمله مؤسسات فعال وابسته به مجموعه آستان قدس رضوی است که همواره تلاش کرده حداکثر نیازهای مراجعان داروخانه‌های تحت مدیریت خود را با توجه به امکانات موجود به بهترین شکل برطرف کند و بر گستره خدماتش در سطح کشور روز به روز بیفزاید. بی‌شک همکاری نیروهای متخصص و باتجربه از جمله داروسازان توانمند، نقش پررنگی در توسعه و پیشرفت روزافزون این مؤسسه داشته‌ است. 

به گزارش آستان نیوز، پنجم شهریورماه، روز بزرگداشت محمدبن زکریای رازی طبیب و شیمیدان مشهور در تقویم رسمی کشور، «روز داروسازی» نامگذاری شده است. به این مناسبت، پای صحبت‌های دکتر زهرا علمدار رئیس داروخانه‌های مشهد مؤسسه خدمات دارویی رضوی می‌نشینیم تا با اهداف این مؤسسه و حال و هوای خدمت داروسازان در آن بیشتر آشنا شویم. 
 

تجلی شوق خدمت یک داروساز
علاقه‌ خاصی که به درس شیمی در دوران دبیرستان و همچنین ارائه خدمات به اقشار مختلف مردم داشتم موجب شد تا در رشته داروسازی تحصیلاتم را ادامه دهم. از سال 1394 با اتمام تحصیل در مقطع دکترای داروسازی، فعالیتم را در این رشته آغاز کردم به طوری که دوران طرحم را در داروخانه بیمارستانی در شهرستان گذراندم. همزمان در یک داروخانه شبانه‌روزی هم خدمت می‌کردم. در سال 1397 به دلیل ادامه تحصیل در رشته تخصصی داروسازی سنتی در دانشگاه علوم پزشکی مشهد، فعالیتم را در این شهر مقدس ادامه دادم. از طریق یکی از رزیدنت‌های هم‌کلاسی‌ام به داروخانه دارالشفا معرفی شدم. خدا را شاکر هستم که خدماتم مورد تأیید مسئولان مؤسسه خدمات دارویی رضوی قرار گرفت و علاقه‌ام به فعالیت بیشتر در این مؤسسه موجب شد تا از ادامه تحصیل در دانشگاه نیز انصراف دهم چنان‌که از سال 1400 به عنوان رئیس داروخانه مرکزی امام(ع) و از مهرماه 1401 نیز به عنوان رئیس داروخانه‌های مشهد این مؤسسه به خدمتم ادامه دادم.
 

توجه ویژه به بیماران خاص
ارائه خدمات شایسته دارویی به تمامی بیماران به ویژه بیماران خاص و صعب‌العلاج، مهمترین هدف فعالیت مؤسسه خدمات دارویی رضوی است؛ هدفی که برای دستیابی به آن در حال حاضر اداره داروخانه مرکزی امام(ع) و داروخانه دارالشفاء امام(ع) و پوشش خدمات دارویی بیمارستان منتصریه، بیمارستان خیریه موسی بن جعفر(ع)، کلینیک سرور، بیمارستان و زایشگاه خیریه جوادالائمه(ع) طبرسی و مرکز درمان ناباروری میلاد را در مشهد برعهده دارد. البته این مؤسسه با در نظر گرفتن منفعت بیماران بیشتر در حوزه‌های دارویی وارد شده است که بخش خصوص تمایل چندانی به فعالیت در آن‌ها ندارد. به طور مثال در بیمارستان منتصریه، ارائه خدمات دارویی به بیماران پیوندشده و در کلینیک سرور، ارائه خدمات دارویی به بیماران هموفیلی و تالاسمی تحت پوشش شهرهای زیرمجموعه دانشگاه‌های علوم پزشکی مشهد و نیشابور را دنبال‌ می‌کند. در این بین، مؤسسه خدمات دارویی رضوی با توجه به رضایت دانشگاه‌های مذکور از خدماتش در حوزه بیماران هموفیلی و تالاسمی و چالش‌هایی که تأمین داروهای این بیماران خاص دارد، در تلاش است تا خدماتش را در این حوزه در سراسر کشور توسعه دهد که این موضوع را از مناطق محروم آغاز کرده است. در واقع، مؤسسه امسال و در اولین گام در این مسیر، تأمین داروهای بیماران هموفیلی و تالاسمی تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی زابل را برعهده گرفت. 
تردیدی نیست اتخاذ سیاست‌های کلان و پیش‌بینی‌های درست مؤسسه خدمات دارویی رضوی در مراحل مختلف تأمین و توزیع دارو و بهره‌گیری از تیم‌های تخصصی در حوزه‌های گوناگون و رصد دقیق امور مالی، نرم‌افزاری و داروخانه‌ای، موجب شده تا این مؤسسه خودگردان به بهترین نحو به فعالیت‌هایش ادامه دهد و چندین داروخانه را مدیریت کند. به طور مثال، فعالیت شرکت پخش داروی استانی آن در کنار تیم‌های تخصصی موجب شده تا بتواند در دوران بحرانی همچون شیوع بیماری کرونا، بیشترین خدمات را به بیماران ارائه دهد.
 

خدمات خاص 
مؤسسه خدمات دارویی رضوی توجه خاصی نیز به حفظ محیط زیست دارد و از معدود داروخانه‌های کشور است که از پلاستیک‌های تجزیه‌پذیر برای عرضه محصولات دارویی استفاده می‌کند. همچنین مؤسسه در پرتوی فعالیت تیم تخصصی فناوری اطلاعات(IT) خود دارای نرم‌افزار تخصصی است و توانسته مصرف کاغذ خود را به حداقل ممکن برساند. مؤسسه با ورود به حوزه دارویی مراکز بیمارستانی و ارائه خدمات تک‌نسخه‌ای نیز توانسته از هدر رفت دارویی در این مراکز جلوگیری کند. همچنین داروخانه‌های آن داروساز محور هستند و همواره خدمات آن‌ها حتی در حوزه داروهای بدون نسخه با مشورت داروساز به بیماران ارائه می‌شود. وب‌سایت این مؤسسه نیز به نشانی www.rpsi.ir، یک بانک جامع مقالات و اطلاعات دارویی و پزشکی است. کاربران می‌توانند پرسش‌های دارویی خود را از طریق این بستر مجازی برای داروسازانی که 24 ساعته فعالیت می‌کنند، ارسال و پاسخ‌هایشان را دریافت کنند. 
همچنین این مؤسسه تعامل خوبی با مراکز خیریه و خیرین دارد و از طریق این مراکز و افراد نیکوکار توانسته به بیماران کم‌برخوردار جامعه در حوزه تأمین دارو از طریق تخفیف در هزینه دارو، کمک کند. در این مسیر، مراکز خیریه، مرجع شناسایی و معرفی بیماران هستند. خیراندیشان نیز به دلیل اعتماد به این مؤسسه وابسته به آستان قدس رضوی، نذورات خود را در اختیار ما قرار می‌دهند تا صرف تأمین داروی بیماران محروم شود. 
 

حال و هوای خدمت 
از آنجایی که داروخانه‌ مرکزی امام(ع) واقع در جوار بیمارستان امام رضا(ع) و داروخانه دارالشفای امام(ع) در جوار حرم مطهر رضوی وابسته به آستان قدس رضوی است، مراجعان آن‌ها نیز نگاه و اعتقاد خاصی به خدمات این دو داروخانه دارند. در این میان، خدمت در داروخانه دارالشفا(ع) که بیشتر بیماران اورژانسی و زائرانی از اقشار مختلف مردم به آن مراجعه می‌کنند، نیاز به صبوری خاصی دارد تا بتوانند به زبان ساده، مشاوره سریع و درستی به مراجعان خود ارائه دهند. البته داروسازان مؤسسه در داروخانه مرکزی امام(ع) با بیماران مزمن و صعب‌العلاج همچون بیماران پیوندشده، ام.اس، سرطانی و... بیشتر ارتباط دارند و سطح خدمات تخصصی‌تر است. در این داروخانه، اتاق مشاوره دارویی نیز برای مراجعان در نظر گرفته شده است، تا در فضای اختصاصی بتوانند از مشاوره داروسازان بهره‌مند شوند.
بی‌تردید خدمت در داروخانه دارالشفای امام(ع) به ویژه در ایام مناسبتی، حس زیباتری در مقایسه با سایر داروخانه‌های کشور دارد؛ زیرا داروسازان قبل از آغاز شیفت کاری خود می‌توانند عرض سلام و ارادتی به پیشگاه حضرت ثامن الحجج(ع) کنند و انرژی و انگیزه بیشتری برای خدمت بگیرند. دیدن بیمارانی که به دلیل اعتقاداتشان در نوبت می‌ایستند تا فقط یک مشاوره از داروساز داروخانه دارالشفا بگیرند، حس خوبی دارد. ما هم همیشه سعی می‌کنیم با حوصله به حرف‌هایشان گوش دهیم و آنان را راهنمایی کنیم. بنابراین می‌توان گفت لذت خدمت در داروخانه‌ها در مقایسه با شرکت‌های داروسازی در همین ارتباط مستقیم با مراجعان است.  
 

لحظه‌های تلخ و شیرین
ما داروسازان لحظات تلخ و شیرین بسیاری نیز در دوران فعالیت حرفه‌ای خود تجربه می‌کنیم. شکی نیست تلخ‌ترین لحظه، زمانی است که کمبودهای سراسری دارو وجود دارد و باید در پاسخ به مراجعان خود از کلمه «نداریم» استفاده کنیم. اگر داروخانه مرکزی امام(ع)، آخرین امید بیمار برای پیدا کردن دارویی خاص باشد که زندگی او به آن دارو وابسته است، این لحظه، تلخ‌تر هم می‌شود. البته در حد توانمان سعی می‌کنیم داروهای بیماران را حتی از طریق ارتباط با سایر استان‌ها نیز تهیه کنیم.
اما شیرین‌ترین لحظه، زمانی است که بیمار پس از جست‌وجوی بسیار می‌تواند داروی خود را از داروخانه ما دریافت کند و همچنین زمانی‌که داروسازان با صبوری و سعه صدر مشاوره تخصصی به بیماران می‌دهند و از بروز مشکلات به علت عدم اطلاع بیماران جلوگیری می‌کنند.
دیدن خوشحالی بیماران و شنیدن دعاهایی که در حق ما و خانواده‌هایمان می‌کنند، فراموش‌نشدنی است.

گفت‌وگو از آرزو مستأجر حقیقی
 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی