پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی؛ 
۱۴۰۲-۰۶-۰۹

نشست علمی «زیارت اربعین از آغاز تاکنون» برگزار شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، در آستانه فرا رسیدن ایام سوگواری اربعین سید و سالار شهیدان، نشست علمی" زیارت اربعین از آغاز تاکنون"برگزار شد.

به گزارش آستان‎نیوز، آیت‌الله محمد هادی یوسفی غروی، محقق، مورخ و استاد حوزه علمیه قم در این نشست که صبح امروز با حضور جمعی از محققان و پژوهشگران در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، عنوان کرد:  نخستین خبر درباره اربعین را شیخ مفید در کتاب " المزار" و سپس شیخ طوسی در" التهذیب" و "مصباح" آورده است.
وی عنوان کرد: ابوریحان بیرونی نیز در کتابی با عنوان "الاثار الباقیه" روز نوزدهم را در نزد شیعه روز برگرداندن سرهای مطهر شهدای کربلا ذکر کرده است.
آیت‌الله یوسفی غروی، درباره برگشتن اهل بیت(ع) در روز اربعین یادآور شد آنچه ذکر شده است، استبعادات( غیر محتمل) است و طبق بررسی‌های میدانی در این مسیر از دمشق تا کربلا آمدن اهل بیت(ع) در روز اربعین امکان پذیر است و گزارش تاریخی نیز در این خصوص وجود دارد.
وی در ادامه به پیاده روی در اربعین اشاره کرد و گفت: در سده اخیر معمولا در ایام زیارتی خاص مانند نیمه شعبان و روز عرفه در نجف علما درس‌ها را سه روز تعطیل می کردندو  با شاگردان شان برای زیارت به کربلا می رفتند. به تدریج این پیاده روی به اربعین اختصاص یافت و با توصیه مرحوم  سیبویه مردم هم اهتمام کردند و همراه علما از طریق راه نخلستان به زیارت کربلا می‌رفتند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی