پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۱۱

گام بلند آستان قدس برای حضور اثرگذار در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور

با جهانی شدن صنعت فناوری اطلاعات و ارتباطات، آستان قدس رضوی حدود 25 سال پیش با تاسیس شرکتی که سال‌هاست با نام فاوا رضوی فعالیت می‌کند، به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ورود پیدا کرد تا از این ظرفیت برای ارائه خدمات یکپارچه در بخش‌های زیرمجموعه خود استفاده کند.

 

به گزارش آستان نیوز، کمتر از دو ماه پیش بود که شرکت فاوا رضوی به عنوان نماینده و معین امنیت سایبریِ سازمان پدافند غیرعامل کشور در شرق و شمال شرق ایران انتخاب شد تا کار تقویت امنیت سایبری شرق کشور را از طریق امن‌سازی، ممیزی و مصون‌سازی دستگاه‌های اجرایی در شرق و شمال شرق کشور انجام دهد.
با توجه به این‌که فناوری اطلاعات، لازمه اولیه هر کسب‌وکار و سازمانی در عصر حاضر به‌شمار می‌رود، شرکت فاوا رضوی با شناسایی این نیاز علاوه‌بر آستان قدس، خدماتی را از جنس محصول، مشاوره، نظارت و ممیزی به سازمان‌ها و شرکت‌های خصوصی و دولتی هم ارائه می‌دهد. مهرداد حریریان در گفت‌وگو با برنامه علمی «فناورانه» در شبکه شمس‌تی‌وی، جزئیات بیشتری از فعالیت‌ها و برنامه‌های این شرکت مطرح کرده است که در ادامه می‌خوانید.
 

شرکت فاوا رضوی در چه سالی و با چه رویکردی تاسیس شد؟
این شرکت در سال ۱۳۷۷ با هدف ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت افزاری در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سطح آستان قدس رضوی فعالیت خود را آغاز کرد. نام شرکت در ابتدا رایانه قدس رضوی بود که پس از گذشت چند سال و با تغییر ماموریت‌ شرکت به منظور ارائه خدمات به سازمان‌های خارج از آستان قدس رضوی، نام آن به فناوری اطلاعات و ارتباطات رضوی تغییر پیدا کرد. از آن زمان تاکنون هم علاوه‌بر شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس، خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری به خارج از این نهاد ارائه می‌شود.
 

در آن سال‌ها نیاز ورود به حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات چقدر در آستان قدس رضوی احساس می‌شد؟
فلسفه تأسیس این شرکت، حکایت از دوراندیشی مدیران سال‌های دور آستان قدس دارد، چراکه مدیران وقت در آن سال‌ها تشخیص دادند ارائه خدمات اثربخش و کارا به مخاطب در مجموعه بزرگی همچون آستان قدس رضوی، به زیرساخت‌هایی نیاز دارد که یکی از آن‌ها حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. حتی اگر از بعد اقتصادی هم به این موضوع نگاه کنیم، یک صنعت اقتصادی به حساب می‌آید، از همین رو تصمیم گرفته شد علاوه‌بر تامین نیاز آستان قدس، در این زمینه فعالیت اقتصادی هم داشته باشیم.
 

لطفا در خصوص فعالیت‌های شرکت بیشتر توضیح دهید.
در حوزه نرم‌افزار علاوه‌بر محصول، خدمات ویژه‌ای ارائه می‌شود. این شرکت محصولی به نام اتوماسیون اداری روان دارد که در حوزه گردش مکاتبات است و در سازمان‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخیرا هم نسخه جدیدی از آن با عنوان روان پلاس ارائه شده است. در حوزه نرم‌افزار همچنین خدمات ویژه‌ای در بخش‌های مشاوره، نظارت و ممیزی ارائه می‌شود.
تامین تجهیزات سخت‌افزاری، حوزه دیگر فعالیت فاوا رضوی به شمار می‌رود که بنا به نیاز موجود در سال‌های گذشته انجام می‌شد و در سال‌های اخیر سعی شده است به سمت تجهیزات اکتیو و پسیو دیتاسنتر(تجهیزات تخصصی شبکه) پیش برود. ضمن این‌که در دو سال اخیر این ظرفیت در خصوص تامین تجهیزات دوربین‌ها و نظارت تصویری متمرکز شده است.
حوزه دیگر، امنیت سایبری است. حدود سه سالی است که فاوا رضوی به طور متمرکز در این حوزه فعالیت می‌کند و خدماتی را ارائه می‌دهد. امسال هم شرکت به عنوان معین سازمان پدافند غیرعامل در شرق و شمال شرق کشور انتخاب شد و در این راستا امن‌سازی، مصون‌سازی و ممیزی دستگاه‌ها و زیرساخت‌های مهم کشور را در حوزه‌های انرژی، حمل‌ونقل و صدا و سیما در دست اقدام دارد.
فعالیت دیگر شرکت در حوزه فناوری‌های پیشران است که به نوعی به انقلاب صنعتی چهارم مرتبط می‌شود. بدین منظور نقشه‌برداری هوایی و تهیه بانک‌های مکانی و توصیفی را از آستان قدس رضوی آغاز کرده‌ایم و در حال حاضر نیز به مجموعه‌های خارج از این نهاد خدمات ارائه می‌دهیم. علاوه‌براین، یک بخش نوآوری در شرکت فاوا رضوی وجود دارد که با حوزه‌های جدید همچون AR (واقعیت مجازی)، VR  (واقعیت افزوده) و هوش مصنوعی مرتبط است. در این راستا از هوش مصنوعی در محصول روان پلاس و حوزه GIS که همان تهیه نقشه‌های هوایی استفاده شده است. هم اکنون نیز در حال تهیه پلتفرمی در حوزه AR  هستیم.
همچنین طی چند ماه گذشته پروژه‌ای در حوزه ارتباط صنعت و کار با دانشگاه آغاز شده که منجر به تشکیل آکادمی تخصصی فناوری اطلاعات رضوی شده است. از آنجا که بسیاری از دانشجویان با وجود تخصص به راحتی نمی‌توانند وارد محیط کار شوند، طرحی با عنوان «دانشجویان کار در عرصه» از طریق ایجاد ارتباط بسیار خوب با دانشگاه امام رضا(ع) در حال اجرا است. در قالب این طرح علاوه‌بر آموزش و ارائه فضا و امکانات به دانشجویان، برای آن‌ها کار تعریف می‌شود. ضمن این‌که به دانشجویانی که وارد این آکادمی می‌شوند حتی حقوق هم داده می‌شود تا بتوانند وارد بازار کار شوند.
 

سایر دانشجویان هم می‌توانند وارد آکادمی تخصصی فاوا رضوی شوند؟
این موضوع امسال به طور قطع اجرا خواهد شد. فاز آزمایشی این طرح با دانشگاه امام رضا(ع) انجام شده تا پس از شناسایی و رفع نقاط ضعف، آن را گسترش دهیم. در این راستا فراخوان آکادمی تخصصی فاوا رضوی طی ماه‌های آینده در دانشگاه‌های معتبر استان اعلام خواهد شد تا از ظرفیت دانشجویی در سطح استان استفاده شود، لذا محدودیتی برای حضور دانشجویان سایر دانشگاه‌ها وجود نخواهد داشت.
ناگفته نماند فعالیت این آکادمی صرفا در حوزه دانشجویی نیست و همین رویکرد در حوزه شرکت‌های دانش‌بنیانی نیز دنبال می‌شود. بدین منظور در تلاش هستیم در پروژه‌های شرکت فاوا رضوی از ظرفیت شرکت‌های فناور و خلاق هم استفاده کنیم.
 

این شرکت به مجموعه‌های خارج از آستان قدس رضوی هم خدمات ارائه می‌دهد؟
فاوا رضوی مشتریان بسیاری هم در شرکت‌ها و مجموعه‌های دولتی و هم خصوصی دارد که در داخل و خارج استان خراسان رضوی هستند. با این حال در سال جاری تمرکز خود را روی مشتریان خارج از آستان قدس رضوی گذاشته‌ایم. اخیرا هم طی تفاهم صورت گرفته با سازمان پدافند غیرعامل در حوزه امن‌سازی، شرکت فاوا رضوی در شرق و شمال شرق کشور خدمات ارائه خواهد داد.
 

خدمات نرم‌افزاری و سخت افزاری را چگونه به شرکت‌های زیرمجموعه آستان قدس رضوی ارائه می‌دهید؟
نحوه ارائه خدمت توسط شرکت فاوا رضوی به چند دسته تقسیم می‌شود. نخست این‌که پس از طرح درخواست توسط شرکت‌ها و بررسی آن، در صورت داشتن تخصص از سوی فاوا رضوی و این‌که در راستای برنامه عملیاتی و اجرایی شرکت مورد نظر باشد، خدمت ارائه می‌شود. گاهی هم فاوا رضوی مشکلات مجموعه‌ها را بررسی و در همان راستا خدمت تخصصی ارائه می‌دهد و به نوعی آن نیاز را برای شرکتِ هدف شفاف‌تر می‌کند.
کار دیگری که در چند سال گذشته انجام شده، تجمیع خدمات است. با توجه به این‌که در بسیاری از زیرمجموعه‌های آستان قدس رضوی، خدمات مشابه، یکسان و یکدستی مدنظر است، بر همان اساس این خدمات تجمیع و ارائه می‌شود که همین امر باعث شده، در قیمت و کیفیت اثربخشی متفاوت‌تری داشته باشیم.
 

فناوری اطلاعات چه دستاوردی برای سازمان‌ها دارد؟
فناوری اطلاعات در چندین حوزه بسیار اثربخش است، نخست این‌که وقتی زیرساخت‌های فناوری اطلاعات و ارتباطات در یک ساختار سازمانی ایجاد می‌شود، شاهد ایجاد بهره‌وری مضاعفی خواهیم بود. شاید مهم‌ترین موضوع برای مدیران، مقوله بهره‌وری باشد که می‌تواند مزیت‌های بسیاری را در حوزه‌های مختلف برای شرکت‌ها به همراه داشته باشد.
موضوع دیگر این است که نفس فناوری اطلاعات با الکترونیک شدن همراه است، بدین معنی که با بهره‌گیری از فناوری اطلاعات در هر سازمان، بحث استفاده از اتوماسیون و مکانیزه شدن زیرساخت‌ها مطرح می‌شود که اثربخشی و کارایی بیشتری را برای مدیران و سازمان‌ها به دنبال خواهد داشت. بدین ترتیب با ایجاد سامانه و زیرساخت‌های لازم، از آن فضای سنتی فاصله گرفته و به نوعی امنیت اطلاعات را به تجهیزات و زیرساخت‌های خود اضافه می‌کنیم. البته ناگفته نماند که این زیرساخت‌ها گاهی در معرض حملات سایبری هم قرار می‌گیرند اما با در اختیار داشتن پدافند آن، می‌توان با این حملات مقابله کرد. در عصری زندگی می‌کنیم که صحبت از هوش مصنوعی، داده، تکنولوژی‌ها و فناوری‌های نسل چهار انقلاب صنعتی مطرح است. قاعدتاً در این فضا هرچه سامانه‌ها، زیرساخت‌ها و دیتاها بیشتر شود، تصمیم‌گیری مدیران براساس داده و اطلاعات بیشتر انجام خواهد شد که به عقیده من این امر انقلابی در حوزه مدیریت است.
 

مشتریان باید چطور به شرکت فاوا رضوی مراجعه کنند؟ راه ارتباطی شرکت به چه صورت است؟
علاوه‌بر سایت شرکت به نشانی favarazavi.ir، این مجموعه کانال‌های مختلفی برای برقراری یک ارتباط B2B (روش‌ها و استراتژی‌ها برای فروش کالا و خدمات به سایر شرکت‌ها) با مشتری دارد. علاوه‌براین جلسات و همایش‌هایی برگزار می‌شود که از طریق آن‌ها می‌توانیم ارتباط با مشتریان را به طور مستمر حفظ کنیم.
 

چه چشم‌انداز و برنامه راهبردی را در شرکت فاوا رضوی دنبال می‌کنید؟
قرار است در چشم‌اندازی سه ساله، این شرکت پویا، کارآمد، موثر و قابل اعتماد در حوزه فناوری اطلاعات و همچنین الگوی پیشرو در اقتصاد دیجیتال باشد. فاوا رضوی در تلاش است در سال‌های آینده به یکی بازیگران اصلی اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور تبدیل شود که برای تحقق آن ماموریت‌هایی نیز تعریف شده است.
 

حمایت آستان قدس رضوی از فعالیت‌های این شرکت به چه صورت است؟
خوشبختانه این شرکت با دوراندیشی مدیران آستان قدس در سال‌های دور تأسیس شده و در حال حاضر نیز همین شریان وجود دارد. اکنون مدیران ما به بلوغ فکری بالایی دست پیدا کرده‌اند و می‌دانند حوزه فناوری اطلاعات بخش جدایی ناپذیر از جریان کاری‌شان است.
 

و سخن پایانی...
یکی از وظایف شرکت‌ها به ویژه با قدمت بیشتر، حمایت از بازار در حوزه‌های مختلف کاری خود است، نمونه‌اش می‌تواند آکادمی تخصصی فاوا رضوی باشد که از دانشجویان حمایت می‌کند. ضمن اینکه این امکان وجود دارد که برای اجرای پروژه‌ها و انجام خدمات از ظرفیت شرکت‌های فناور، متخصص و دانش‌بنیان استفاده کنیم، شرکت‌هایی که شاید ظرفیت ورود به بازار را به سهولت نداشته باشند، از همین رو در این مسیر شرکت‌هایی همچون فاوا رضوی وظیفه دارند ضمن استفاده از این ظرفیت و کمک به پیشبرد اهداف دو طرف، به پیشبرد این حوزه و صنعت کمک کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی