پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۱۱

تکمیل پروژه سنگ‌فرش و بهسازی نور مسیر بست طبرسی تا شیرازی حرم مطهر رضوی

در آستانه دهه آخر ماه صفر و تشرف میلیونی زائران به مشهدالرضا(ع)، یکی دیگر از پروژه های عمرانی حرم مطهر رضوی تکمیل و به بهره‌برداری رسید تا زیرساخت‌های این بارگاه برای میزبانی از زائران، فراهم‌تر و مهیاتر از گذشته باشد.

به گزارش آستان نیوز در تازه‌ترین عملیات عمرانی و به همت سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی، پروژه بهبود منظر و افزایش روشنایی محدوده بست طبرسی تا بست شیرازی به پایان رسید. 
هدف از اجرای این طرح، تسهیل و نظم بخشی تردد زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی، هدایت بهتر مسیر زیارت به سمت صحن انقلاب و همچنین بهبود منظر و افزایش روشنایی این محدوده بوده که با اجرای سنگ فرش و تقویت نورپردازی انجام پذیرفت.

 
اجرای سنگ فرش با هدف یکپارچگی محیط پیرامونی حرم
مهندس حیدر حیدری معاون عمران سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی در گفت‌وگو با آستان نیوز درباره این پروژه گفت: محدوده بست طبرسی تا بست شیرازی با مساحت 9350 متر مربع  پیش از آن آسفالت بود که  در راستای اتصال و یکپارچگی کف سازی صحن های حرم مطهر، بصورت کامل با سنگ هایی با ابعاد 40 در 40 سانتیمتر با دو طرح سنگ گل پنبه‌ای و گرانیت سبز ساده سنگفرش شد.
 

در نظر گرفتن شرط تسهیل تردد زائران
حیدری با اشاره به مطالعات صورت گرفته در این پروژه، اظهار کرد: به جهت دوام بیشتر سنگ ها و همچنین امکان تردد ماشین در این محدوده، سنگ هایی با ضخامت مناسب 5 سانتیمتر انتخاب شد، همچنین در زیرسازی صورت گرفته این پروژه در چندین لایه، ایزوله و عایق بندی کامل نسبت به سطوح زیرین و زیرگذر انجام شد.
وی ادامه داد: درجهت تسهیل رفت و آمد زائران نیز ساب این سنگ ها به گونه ای انتخاب شده است تا لغزندگی کمتر و بازتاب نور ملایمی داشته باشد.


روشنایی چشم نواز با تجهیز 7 برج نوری
معاون عمران سازمان عمران و نگهداری حرم مطهر رضوی با اشاره به اینکه قبل از اجرای پروژه، این محدوده از روشنایی محدودی در شب برخوردار بود، گفت: روشنایی و نورپردازی این معبر نیز با 7 برج نوری متشکل از 5 پایه چراغ 11 متری و 2 پایه چراغ 17 متری تقویت شده که نسبت به گذشته روشنایی بسیار مناسبی برای عبور زائران علی ابن موسی الرضا(ع) در شب فراهم کند.
 

زیباسازی مسیر با نصب تمثال شهدا
حیدری درباره دیگر جزئیات این پروژه اظهار کرد: در این محدوده پیش از این یک ایستگاه موقت آتش نشانی و یک انبار فرش قرار داشت که جهت اجرای عملیات کف سازی و افزایش مساحت تردد زائران، این دو ساختمان تخریب و به مکان های دیگری منتقل شد. وی افزود: این محدوده از فضای رمپ پارکینگ 4 حرم مطهر با یک گیت اضطراری ورود خودرو و 150متر نرده جدا سازی شده است که با هدف زیباسازی بصری مسیر، روی این نرده های حصاری، 115 قاب عکس تمثال شهدا جانمایی شده و علاوه بر آن، در مقابل این نرده ها به میزان 110 متر باغچه های سنگی ساخته شده که با گل آرایی همراه با نورپردازی، زیبایی چشم نوازی را ایجاد کرده است.
وی یادآور شد: در این پروژه، اصلاح رمپ نیز مد نظر بود و با در نظر گرفتن شیب ملایم برای دسترسی به ورودی کتابخانه آستان قدس، دسترسی معلولان عزیز به کتابخانه نیز تسهیل شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی