پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

توسط انتشارات به‌نشر؛
۱۴۰۲-۰۶-۱۲

ماهنامه «کتاب رضوی» با موضوع «قرآن برای زندگی امروز» منتشر شد

از سوی انتشارات آستان قدس رضوی در پی اهانت چند باره به ساحت قرآن کریم در برخی کشورهای غربی، هشتمین شماره ماهنامه اختصاصی«کتاب رضوی» با بررسی پرونده ویژه قرآن برای زندگی امروز منتشر شد.

 به گزارش آستان‌نیوز،  هشتمین ماهنامه اختصاصی «کتاب رضوی» از انتشارات به‌نشر(انتشارات آستان قدس رضوی) به مدیر مسئولی حسین سعیدی و سردبیری عطیه هراتی مطلق به طور ویژه درباره مسائل مرتبط با «قرآن در زندگی امروز» در قالب گفت‌وگو با حجت الاسلام علی ملکی مترجم قرآن کریم و نویسنده‌های همچون فائضه غفار حدادی، دکتر هادی وکیلی و کلر ژوبرت که توانسته‌اند آثاری را با محوریت قرآن منتشر کنند، بحث می‌کند. 
اولین بخش این ماهنامه به معرفی کتاب رضوی اختصاص دارد. در این بخش ضمن معرفی اثر فاخر رضوی «اعترافات غلامان» داستان دوران ولایتعهدی امام رضا(ع) محمدقائم خانی نویسنده و منتقد ادبی درباره این اثر می‌گوید: «حمیدرضا شاه‌آبادی در کتاب «اعترافات غلامان» با نثری بسیار روان و روایتی موجز که خواندنش برای نوجوان و بزرگسال شیرین و خواندنی‌ است به جای سخن‌سرایی پیرامون شخصیت امام رضا (ع) و مأمون و موقعیت جهان اسلام در آن روزگار، رو سوی «نمایش» آورده است. او طرح داستانی را چیده تا از خلال آن، تزویر مأمون عباسی «نمایش» داده شود. حین همین نمایش هم هست که مچ مأمون باز می‌شود و مخاطب ناگهان حقیقت را پیش چشمش حاضر می‌بیند. آن‌چه که مایه حیات تزویر است، «ابهام» است و آن‌چه که ابهام را در یک داستان نابود می‌کند، «نمایش» است. نمایش به خاطر خصلت آشکارگی خویش، ابرهای «ابهام» را از آسمانِ روایت کنار می‌زند و همین شفافیتِ نمایشی، دست «تزویر» را رو می‌کند. نویسنده این‌گونه توانسته مأمون را در توطئه‌اش خلع سلاح بکند». 
 در این بخش نیز حمید رضا شاه‌آبادی نویسنده درباره چگونگی نگارش کتاب «اعترافات غلامان» می‌گوید: «برای نوشتن این رمان من تحقیق زیادی کردم. شاید اصلی‎ترین چیزی که حین و قبل از نوشتن به آن فکر می‎کردم پیدا کردن مسیری تازه و قالبی جدید بود تا بتوانم داستانی که بارها تکرار شده و توسط دیگران گفته شده را به شیوه‌ای تازه‌تر و تاثیرگذارتر نقل کنم. در نهایت با بهره‌گیری از روایتی از کتاب عیون اخبارالرضا(ع) با استفاده از شیوه روایی با زاویه‌دیدهای متنوع سعی کردم اثری را بنویسم که تازه و جدید باشد و حرف جدیدی برای گفتن داشته‎باشد، گمان می‌کنم بزرگ‌ترین چالش نویسندگانی است که در حوزه روایت تاریخ اسلام کار می‎کنند همین موضوع باشد.»
حجت الاسلام علی ملکی مترجم قرآن کریم در بخشی از گفت‌وگو درباره قرآن‌سوزی‌های اخیر و اهانت‌هایی که به ساحت قرآن کریم می‌شود، می‌گوید: «رزمنده‌های ما می‌گفتند هر کجا را دیدید دشمن خیلی می‌کوبد، بدانید آن‌جا جای حساس، مهم و استراتژیک است. الان هم دشمن دست گذاشته روی قرآن. این کار پیام دارد برای ما! پیامش این است که قرآن مهم و حیاتی است، آن‌قدر مهم که مخالفان آن دست به انتحار زدند. یعنی کشوری حاضر است ارتباطش با جهان اسلام کمرنگ بشود و حتی بعضی از کشورها با او قطع ارتباط بکنند و هزینه‌های گزافی در سیاست خارجی بدهد ولی این کار را انجام دهد. چرا؟ چون قرآن کریم، این معجزه ابدی پیامبر اکرم(ع)مهم است. باید  قرآن همانند کتاب مقدس به هزاران زبان و گویش ترجمه شود.» 
 هم چنین از حجت‌الاسلام سید مسعود میریان مدیر مرکز قرآن کریم آستان قدس رضوی نیز  در یاداشتی با عنوان «دست در دست قرآن کریم» به موضوع چگونگی آموزش قرآن به کودکان و فراگیر شدن پیام‌های زندگی این کتاب آسمانی در سراسر جهان تاکید می‌کند و اظهار می‌کند:«متاسفانه ما برای آموزش قرآن در کشور یک مسیر فوق العاده سختی را پیش پای مردم گذاشتیم و به سمت تخصصی کردن آموزش‌های قرآنی رفتیم و مردم به‌خصوص کودکان، تابویی از یادگیری و فراگیری قرآن برایشان ایجاد شده و فکر می‌کنند فقط افراد خاصی می‌توانند در عرصه علوم قرآنی ورود بکنند. در صورتی که می‌شود عموم مردم را بسیار راحت و ساده  با مبانی قرآنی آشنا کرد و آن‌ مقدمات الزامی نیست. امروزه می‌توان با ابزارهای نوین و با هنر و تکنولوزی روز و حتی استفاده از هوش مصنوعی، نرم‌افزارها و بازی‌ها آشنایی مردم با قرآن و استفاده از معارف قرآن را تسهیل کرد؛ که چگونه قرآن را به کار ببندند و با قرآن زندگی کنند و  در عرصه‌های مختلف قرآنی با روح، مفاهیم و معارف قرآن آشنا بشوند و آن‌ها را در زندگی‌شان به کار ببندند و برای رفع مشکلات خودشان از قرآن استفاده بکنند.»
ادبیات دینی، معیارهای اثربخشی ادبیات دینی کودک و نوجوان یاداشتی از دکتر مهدی فردوسی، معرفی نقی سلیمانی نویسنده و بیان تجربیات او در زمینه نگارش آثار دینی ، کتاب روی میز ،  یادداشت‌های «قرآن و آینده داستایفسکی» درباره تجربه‌های داستان نویسی درباره پیامبر(ص) از نقی سلیمانی، «ارمغانی از استناد و تخیل: نگاهی به رمان بلند پیامبر(ص)» از فاطمه آقاخانی و «مخالف خوان: چند کلمه درباره کتاب«به سفارش مادرم» از عطیه هراتی مطلق ، اخبار به‌نشر، ماه نشر، فروشگاه گردی و در راه از دیگر مطالب هشتمین ماهنامه اختصاصی «کتاب رضوی» است.
 ماهنامه کتاب رضوی در بخش‌های مختلف و متنوع کتاب رضوی، پرونده بررسی چرخه فروش کتاب در ایران،  ماه نشر، ادبیات دینی، کتاب روی میز، اخبار به‌نشر، فروشگاه گردی علاوه بر انعکاس فعالیت‌های حوزه نشر آستان قدس رضوی،  درباره کتاب، کتابفروشی و مسائل پیرامون آن  از جمله راهکارهای رشد در ادبیات کودک و نوجوان، معیارهای اثربخشی ادبیات دینی کودک و نوجوان با مخاطب گفت‌وگو می‌کند. در کنار توضیح طرح‌ها و پروژه‌های مهم و محوری انتشارات، این ویژه نامه گزارشی از آخرین اقدامات و فعالیت‌های حوزه‌های مختلف اعم از تولید، بازرگانی، روابط عمومی، فضای مجازی و نیز حوزه کلیدی محتوایی به‌نشر (ادبیات دینی) را به مخاطبان ارائه می‌کند . مطالعه این ماهنامه باعث آشنایی بیشتر علاقه‌مندان با آخرین فعالیت‌ها و کتاب‌های انتشارات به‌نشر می‌شود که علاقه‌مندان برای مطالعه ماهنامه «کتاب رضوی» می‌توانند به سایت انتشارات به‌نشر به آدرس ww.behnashr.comمراجعه کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی