پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

نگاهی به کتاب «شهادت‌نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا بر اساس کهن‌ترین منابع»؛
۱۴۰۲-۰۶-۱۳

روایتی از آن ظهر تب‌آلود در کتاب «شهادت‌نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا»

کتاب «شهادت‌نامه حسین (ع) و شهیدان کربلا» از انتشارات به‌نشر هر آن‌چه را درباره قهرمانان و آدم‌ها و وقایع عاشورا است به صفحه کاغذ جاری کرده‌است و این جامعیت در عین اختصار، علاوه بر مخاطب عام، برای وعاظ و مداحان اهل بیت(ع) نیز می‌تواند قابل توجه و مفید باشد. 

به گزارش آستان نیوز، از گذشته تاکنون، از قرن‌ها پیش درباره واقعه عاشورا کتاب‌های متعددی تالیف و تدوین شده‌است. کتاب‌هایی که به عنوان "مقتل" شناخته می‌شوند و تلاش شده‌است تا همه اتفاقات آن روز با ذکر جزییات افراد، گفته‌ها و حوادث و مکان در این کتاب‌ها بیاید. این کتاب‌های قدیمی در گذر زمان مورد توجه نویسندگان، تاریخ نگاران، ادیبان و شعرا قرار داشته و علاوه بر بازنویسی، اختصار و شرح و بسط، از آن‌ها به عنوان منبع نگارش کتب دیگر در سبک‌های مختلف استفاده شده‌ است.  
یکی از جدیدترین تالیفات درباره واقعه عاشورا کتاب "شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا" اثر محمدهادی زاهدی است که انتشارات به‌نشر نسخه‌ چاپ دوم آن را در ۲۳۰ صفحه، شمارگان هزار نسخه و قیمت ۳۸ هزار تومان عرضه کرده است.
 در این کتاب از کهن‌ترین منابع موجود در خصوص واقعه عاشورا  از استفاده شده ‌است و بر اساس یک خط زمانی منظم، اتفاقات و آدم‌ها به صحنه عاشورا وارد می‌شوند، نقش آفرینی می‌کنند و به ابدیت می‌پیوندند.
محمد هادی زاهدی نویسنده در مقدمه‌اش قصه متولد شدن کتاب را به اختصار شرح داده است. اینکه در امالی شیخ صدوق به روایتی از امام صادق (ع) بر می‌خورد و ذهن کنجکاو و پژوهشگر نویسنده را وامی‌دارد تا به دنبال تکمیل آن مقتل چند خطی، به تحقیق و جست وجو در سایر منابع بپردازد و اثری بیافریند که متقن، موثق و خوش‌خوان باشد و هم به شبهات و سوالات نسل جوان پاسخ دهد.
زاهدی با آوردن ۱۰۹ عنوان در «شهادت‌نامه حسین(ع) و شهیدان کربلا؛ سیر نهضت حسینی بر اساس کهن‌ترین منابع» همه رویدادهای قیام حسین (ع) را با استفاده منابع معتبر، همراه با توضیحاتی مفید در پانوشت صفحات ذکر کرده است.
منابع مورد استفاده نویسنده در این کتاب  از جمله «مقتل ابی مخنف»، «الامامه و السیاسه»، «اخبار الطوال»، «اخبار الدولة العباسیه»، «انساب الاشراف»، «مقتل الحسین طبرانی» و الارشاد شیخ مفید و «مروج الذهب» ، همگی متعلق به اولین سده‌های پس از واقعه عاشورا است و هیچ منبعی از قرن چهارم هجری به بعد مورد استفاده مولف قرار نگرفته‌است. 
کتاب «شهادت‌نامه امام حسین (ع) و شهیدان کربلا» با آغاز ماجرای اعلام ولیعهدی یزید آغاز می‌شود، با جریان مخالفت‌های عوام و خواص ادامه می‌یابد، با ماجرای مسلم بن عقیل رنگ خون  به خود می‌گیرد و همراه با کاروان امام حسین(ع) از مکه تا کربلا پیش می‌آید، با قهرمانان کربلا یک به یک قصه می‌گوید و با حماسه زینبی به اوج می‌رسد و با بیان سرنوشت یزید به پایان می‌رسد. 
 

پاسخ‌گویی به شبهات 

نظم و توالی و روان بودن متن شهادت‌نامه،  از مهم‌ترین نقاط قوت این کتاب است و پاسخ‌گویی به شبهات پر بسامد درفضای مجازی بر اساس دلایل تاریخی مانند "قصه آب و پرسش‌های مربوط به آن"، "جغرافیای کربلا"، "ترکیب جمعیتی کوفه" و ... از دیگر ویژگی‌های این اثر به حساب می‌آید. تکیه بر قدیمی‌ترین منابع نیز از امتیازات اثر محسوب می‌شود که این فرصت را به خواننده می‌دهد تا شباهت‌ها و تفاوت‌های مقاتل و هم چنین کاستی‌های برخی منابع در بیان وقایع را دریابید است.
کتاب «شهادت‌نامه امام حسین (ع) و شهیدان کربلا» در کمتر از 250 صفحه رقعی، هر آن‌چه درباره قهرمانان و آدم‌ها و وقایع عاشورا است، به صفحه کاغذ جاری کرده‌است و این جامعیت در عین اختصار، علاوه بر مخاطب عام، برای وعاظ و مداحان اهل بیت(ع) نیز می‌تواند قابل توجه و مفید باشد. 
علاوه بر متن محمد هادی زاهدی، از طراحی جلد و هنر پارسا صادقیان نیز نمی‌توان گذشت. 
در بخشی از کتاب می‌خوانیم:«حسین تجلی بخش تمام خوبی‌های انسانی بر روی زمین است؛ عشق و محبت، ایمان و صلابت، انسان‌دوستی و مدارا، دین‌باوری و مردم‌داری، بزرگواری و گذشت، ایثار و جوانمردی... در فرهنگ حسین به زیبایی و روشنی متبلور شده‌اند. حسین آیینه‌ای خدایی است که در یک ظهر تب‌آلود، نور حق را در گستره زمین بازتاباند و شعاع نور خدا را تا ابد در زندگی انسان جریان بخشید. »

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی