پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در مراسم پیاده روی جاماندگان اربعین صورت گرفت
۱۴۰۲-۰۶-۱۵

تجدید بیعت زائران رضوی با آرمان های اربعین حسینی

زائران حرم مطهر رضوی در روز اربعین حسینی همنوا با کاروان اُسرا فریاد «وا حسینا» سردادند و بر مظلومیت سید و سالار شهیدان اشک ماتم ریختند و سوگواری کردند. 

به گزارش آستان نیوز، کاروان اسیران منزل به منزل سفر عشق را طی کردند و در چهلمین منزل به سرزمین تفتیده کربلا رسیدند و در این منزل آخر زائر قبر حسین بن علی(ع) شدند و بر مزار شهید عطشان کربلا فریاد «واحسینا» سردادند و سینه چاک عزای سید و سالار شهیدان شدند و اکنون از پس قرن‎‌ها هنوز در روز اربعین حسینی صدای ضجه و ناله آنها به گوش می‌رسد. 
در روز اربعین حسینی خیل عزاداران خیابان‌های منتهی به حرم مطهر رضوی را به شوق رسیدن به ملجاء و ماوای همیشگی خود یعنی بارگاه مقدس و نورانی امام مهربانی‌ها طی کردند تا با رسیدن به این حریم قدسی این اندوه بی پایان و این مصیبت بزرگ را به ولی نعمت‌شان حضرت علی‌بن‌موسی‌الرضا(ع) تسلیت و تعزیت بگویند و همراه کاروان اسرا آنها هم با سردادن فریاد «واحسینا» مرهمی بر قلب داغدار مولایشان علی بن موسی الرضا(ع) بگذارند. 
مراسم روز اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی همزمان با سراسر کشور و همچنین سراسر بلاد اسلامی از صبح روز اربعین در رواق بزرگ امام خمینی(ره) آغاز شد. در این مراسم علیرضا خاکساری شاعر آئینی و مدیحه‌سرای اهل بیت(ع) جدیدترین سروده‌های حسینی خود را برای حاضران قرائت کرد. 
پس از آن زائران حریم ملکوتی رضوی با قرائت زیارت اربعین که توسط ذاکر اهل بیت(ع)؛ علیرضا نژاد حسینی قرائت شد، به ساحت مقدس سید و سالار شهیدان و دیگر شهیدان به خون غلطییده دشت کربلا عرض ارادت کردند و بر روان پاک آنها سلام و درود فرستادند. 
مرثیه خوانی و ذکر مصیبت اربعین حسینی و روایت دلدادگی و عزاداری کاروان خسته اسرا با سالار شهیدان با نوای مرثیه‌خوانان اهل بیت(ع)؛ امیر عارف و رضا عرفانیان از دیگر برنامه‌های روز اربعین حسینی در حرم مطهر رضوی بود.
 

زیارت اربعین راه حسینی شدن را به ما می‌آموزد 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی نیز در مراسم پایانی پیاده روی جاماندگان اربعین گفت: فرازهای زیارت اربعین راه و روش زندگی مومنانه و حسینی شدن را به ما می‌آموزد.  
آیت الله سید احمد علم الهدی در این مراسم که در رواق بزرگ امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، با اشاره به حدیثی از امام حسن عسکری(ع) زیارت اربعین را به عنوان یکی از علامت مومن و شیعه معرفی کرد. 
 

زیارت اربعین از نشانه‌های مومن

وی تصریح کرد: در زمان امام عسکری(ع) شیعیه در اقلیت بودند و آن حضرت برای اینکه شیعیان بین اجتماعات یکدیگر را تشخیص دهند پنج علامت برای آنان مشخص کردند که این علامت‌ها عبارتند از گفتن بسم الله الرحمن الرحیم با صدای بلند، گذاشتن پیشانی را بر خاک، خواندن پنجاه و یک رکعت نماز در شبانه روز، انگشتر عقیق به دست راست کردن و خواندن زیارت اربعین است. 
امام جمعه مشهد بیان کرد: اهمیت دادن به زیارت اربعین در بیان معصومین(ع) برای این است که شیعیان به اهمیت فصل دوم نهضت عاشورا که عبارت از ادامه راه سیدالشهدا(ع) است پی ببرند. در این زیارت نامه به امام حسین(ع) به عنوان کسی که «مُهجه» خود را در راه خدا بذل کرد تا بندگان خدا را از جهالت و گمراهی نجات دهد، سلام می‌دهیم. 
 

پیام پیاده روی اربعین

وی خاطرنشان کرد:«مهجه» عبارت از آخرین ذخیره خونی بدن و به نوعی کنایه از فدا کردن همه هستی در راه خدا دارد. همه مصیبت‌هایی که در دوران بنی امیه بر سر مسلمانان آمد به خاطر جهالت مردم بود مردم انسانیت را نمی‌دانستند و زندگی دنیایی داشتند و از مساله عبادت خدا و حکومت دینی غافل بودند. وقتی مردم در مشغول زندگی دنیایی خود باشند معاویه‌ها و یزیدها بر مردم مسلط می شوند. 
عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد:  کسی که می‌خواهد در راه سیدالشهدا(ع) قرار بگیرد باید مانند آن حضرت تا فدا کردن همه هستی و حتی«مُهجه» در این راه پیش برود وگرنه نمی تواند در راه حق قدم بردارد و مدافع اسلام باشد. 
وی اظهار کرد: در پیاده روی اربعین 30 میلیون نفر از به زیارت امام حسین(ع) می‌روند و اعلام می‌کنند که آنها هم با سپاهیان سیدالشهدا(ع) همراه هستند و با سپاه عمر سعد زمان می جنگند و مبارزه می کنند و در این راه از بذل همه هستی خود هم هراس ندارند. 
 

راه حسینی شدن بذل مُهجه است 

نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی بیان کرد: کسی که آرزو می‌کند که ایکاش در روز عاشورا بود و در سپاه امام حسین(ع) قرار می‌گرفت باید بداند که مبارزه امام حسین(ع) و جنگ سپاه حق و باطل هنوز هم ادامه دارد و برای حسینی شدن باید همچون حسین(ع) با بذل جان از دین خدا و از حق دفاع کرد. 
وی اذعان کرد: آنهایی که مقابل امام حسین(ع) ایستادند یعنی لشکر عمر سعد کسانی بودند که دنیا آنها را فریب داد ما دو عرصه داریم یک عرصه همین دنیا و زندگی فانی دنیا است و یک عرصه دیگر ما ابدیت است. زندگی و حیات ما ابدی است و بعد از این دنیا وارد ابدیت می‌شویم و در این دنیا باید زندگی ابدی خود را بسازیم. 
آیت‌الله علم‌الهدی اضافه کرد: پیامی که زیارت اربیعن دارد این است که آموزه‌های حسینی باید در همه روزهای زندگی ما جاری و ساری شود و در راه مبارزه با دشمنان خدا از همه هستی خود بگذریم و همه هستی خود را در این راه فدا کنیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

انسان معاصر تشنۀ گفتمانی است که بتواند عدالت حقیقی را تأمین نماید
تولیت آستان قدس رضوی با بیان اینکه نسخه کامل‌ و‌ اجرایی عدالت در کلام حضرت رضا(ع) و اهل بیت(ع) ارائه شده، گفت: انسان…

تلویزیون اینترنتی