پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

اختتامیه نخستین«سوگواره ملی عکس مسیرالرضا(ع)» با معرفی برگزیدگان در مؤسسه فرهنگی قدس برگزار شد
۱۴۰۲-۰۶-۲۱

ایستگاه پایانی عکاسان در مسیر رضا(ع)

اختتامیه نخستین سوگواره ملی عکس مسیر رضا(ع) عصر دوشنبه ۲۰شهریور ماه در مشهد برگزار شد.

دبیر این سوگواره در ابتدای مراسم اختتامیه که در محل مؤسسه فرهنگی قدس برپا شد، گفت: انتشار فراخوان نخستین دوره سوگواره عکس مسیر رضا(ع) مصادف شد با قطعی اینترنت که معضلات بسیاری را ایجاد کرد. تلاش بسیاری صورت گرفت تا با وجود این مشکل آثار از سوی شرکت‌کنندگان دریافت شود. حتی گاهی آثار به صورت فیزیکی از سوی عکاسان به دبیرخانه می‌رسید. 
وحید بیات ادامه داد: در نهایت ۶۴۲ اثر از ۷۶ عکاس از سراسر کشور دریافت شد که پس از انجام داوری‌های تنگاتنگ، ۴۰ عکس از ۲۴ عکاس از مشهد و دیگر شهرها انتخاب شدند. از این میان سه نفر برگزیده و پنج اثر شایسته قدردانی معرفی شدند. 
وی با اشاره به کیفیت خوب آثار دریافتی بیان کرد: با موافقت و به پیشنهاد شورای سیاست‌گذاری و هیئت داوران سوگواره، چاپ کتاب آثار برگزیده نیز رقم خورد که اتفاق بسیار خوبی بود. امیدوارم پس از این در راستای اعتلای فرهنگ رضوی قدم‌های بزرگ‌تری در مسیر رضا(ع) برداریم. 
 

ارادت‌ورزی هنرمندانه به ساحت امام رضا(ع)
پس از آن، مدیر مسئول مؤسسه فرهنگی قدس و رئیس شورای سیاست‌گذاری سوگواره عکس مسیر رضا(ع) ضمن تشکر از شرکت‌کنندگان و هنرمندان حاضر در مراسم گفت: حضور هنرمندان به نوعی یک ارادت‌ورزی هنرمندانه به ساحت مقدس امام رضا(ع) بود. از گذشته تا امروز عکاسی رسانه‌ای اثرگذار، پیشتاز و قابل اعتنا محسوب می‌شود و حتی با رشد رسانه‌ها، عکس به عنوان پایه تکنولوژی‌های تصویری تضعیف نشده است.
علی یعقوبی ادامه داد: یکی از ویژگی‌های مهمی که سبب ماندگاری عکاسی شده، سرعت بالای انتقال پیام است. هیچ رسانه‌ای سرعت انتقال پیام عکس را ندارد. البته در مورد تحول‌آفرینی و تأثیرگذاری عکس در تحولات اجتماعی، سخن زیاد است.
وی درخصوص پاسداشت مقام عکس و عکاسی به عنوان یکی از اهداف برگزاری این سوگواره گفت: در کنار دیگر مأموریت‌های مهم خود در برگزاری سوگواره عکس مسیر رضا(ع) توجه ویژه‌ای به جایگاه عکاسی و قدرشناسی از هنرمندان داشتیم. امیدواریم این قدم هر چند کوتاه در مسیر رضا(ع) مورد عنایت حضرت قرار بگیرد.
 

وظیفه تاریخی هنرمندان در مورد امام رضا(ع)
رئیس مرکز ارتباطات و رسانه آستان قدس رضوی نیز در ادامه این مراسم گفت: حضرت رضا(ع) می‌فرمایند: «خدا رحمت کند بنده‌ای را که امر ما را زنده می‌کند. کسی که می‌خواهد احیا کننده امر ما باشد باید علوم ما را بیاموزد و به دیگران آموزش بدهد. اگر مردم با محاسن کلمات ما آشنا بشوند، از ما تبعیت می‌کنند».
محسن هوشمند در ادامه بیان کرد: اگر امروز می‌بینید در سطح عالم آنچنان تبعیت از محاسن کلام اهل‌بیت(ع) وجود ندارد، به تضمین کلام معصوم(ع) به این معناست که ما نتوانستیم محاسن کلام را منتقل کنیم. بی‌شک ابزار اصلی تحقق این هدف این روزها ابزار رسانه به معنای عام است و هر رسانه‌ای می‌تواند این معنی را محقق کند.
وی با اشاره به توجه ویژه ائمه(ع) به ابزارهای رسانه‌ای در زمان خودشان اظهار کرد: امروز اهالی رسانه در مورد علی بن موسی‌الرضا(ع) و دیگر ائمه(ع) یک وظیفه ویژه و تاریخی دارند و ما باید بتوانیم ساحت‌های برجسته زندگی و آموزه‌های سیره این بزرگواران را به هر طریق به سمع و نظر مخاطبان برسانیم. در جریانی که استکبار تمام توان خود را به کار برده تا ما را در مارپیچ سکوت بگذارد، حتماً کنش ما اثر پررنگ‌تری دارد و هر پیامی که بتواند این مارپیچ را بشکند، می‌تواند مؤثر باشد.
 

جای خالی بخش خلاقانه در سوگواره
نماینده هیئت داوران سوگواره ملی عکس مسیر رضا(ع) در ادامه گفت: مایه افتخارم بود به عنوان یکی از داوران در این سوگواره حاضر بودم. در زندگی شخصی ارادت ویژه‌ای به امام رضا(ع) دارم و از این مسیر چند بار عکاسی کردم. می‌توانم بگویم مسیر پیاده‌روی امام رضا(ع) حال و هوای عجیب و متفاوتی با اربعین دارد. 
امیر عنایتی افزود: آثار متفاوت و زیادی در سوگواره شاهد بودیم و سطح کیفی آن‌ها بسیار خوب بود. البته جای خالی نگاه‌ خلاقانه را میان آثار حس کردم و امیدوارم در سال‌های آتی بخش خلاقانه هم به فراخوان اضافه شود تا شاهد نگاه‌های متفاوت هنرمندان باشیم. تمام آثار با دقت بالایی بررسی شد و حتی پای برخی عکس‌ها مدت‌ها صحبت و تحلیل می‌کردیم. به طور ویژه برای چاپ کتاب آثار منتخب هم تشکر می‌کنم؛ چراکه بسیار ماندگار خواهد بود.
پس از رونمایی از کتاب آثار منتخب سوگواره ملی عکس مسیر رضا(ع)، برگزیدگان این سوگواره از مشهد تا سقز کرمانشاه؛  بدین ترتیب معرفی شدند: 
مهدی وقاری شورجه از مشهد مقام اول، ایمان جنتی از مشهد مقام دوم و جواد رضائی سالانقوچ از قوچان مقام سوم را کسب کردند که با اهدای لوح تقدیر، تندیس ویژه جشنواره و جوایز نقدی از آن‌ها قدردانی شد.
همچنین آقایان امیرحسین کمالی از اصفهان، حمید سبحانی از مشهد، محمدصالح شریفی از سقز کرمانشاه، رضا رادپور از مشهد و داود کهن‌ترابی از کرج نیز در ادامه شایسته قدردانی شناخته شدند. 
پس از معرفی برگزیدگان، نمایشگاه آثار منتخب نیز در همان محل افتتاح شد.  
 

برگزیدگان نخستین سوگواره چه گفتند؟
مهدی وقاری شورجه، نفر اول نخستین سوگواره ملی عکس مسیر رضا(ع) در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با قدس خراسان گفت: با توجه به ظرفیت ویژه مشهد و حضور پرشور زائران در این ایام، جای خالی برگزاری این سوگواره در شهر مشهد و البته کشور حس می‌شد. سوگواره و نمایشگاه آثار منتخب نیز با کیفیت خوبی برگزار شد. کمتر سوگواره‌ای را سراغ داریم که خروجی آن کتاب و نمایشگاه آن هم با این کیفیت باشد.
نفر دوم این سوگواره نیز اظهار کرد: این سوگواره اتفاق بسیار نو و مبارکی در موضوع پیاده‌روی زائران امام رضا(ع) بود و امیدوارم سال‌های آینده با گستردگی و وسعت بیشتری برگزار شود. 
ایمان جنتی ادامه داد: امیدوارم در سال‌های آتی اردوهایی برای عکاسان علاقه‌مند تدارک دیده شود تا بتوانند از فضای پیاده‌روی بهتر عکاسی کنند؛ چراکه برخی عکاسان شاید آشنایی چندانی با این فضا نداشته باشند و این اردوها می‌تواند کمک‌کننده باشد. 
وی گفت: برگزاری نمایشگاه و چاپ کتاب نیز اتفاق قابل قدردانی و بسیار خوبی بود؛ چراکه آثار برگزیده به واسطه چاپ این کتاب تا سال‌های سال ماندگار خواهند شد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی