پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

گزارشی از خدمتگزاران موکب میقات الرضا(ع) در ورودی شهرستان سرخس 
۱۴۰۲-۰۶-۲۱

خادمان گام‌های مشتاق

پاهای خسته از راه می‌رسند؛ خسته اما مشتاق ادامه راه. راهی که عشق رسیدن به مقصدش توان هزاران کیلومتر پیاده‌روی را به آن‌ها داده است. پاهای خسته می‌رسند تا در مکانی که فقط یک منزل تا مقصد مانده است آرام بگیرند، ساعاتی استراحت کنند اما انگار این پاهای کوفته قرار ماندن ندارند. مگر نه اینکه می‌توانند ساعت‌ها بی حرکت بمانند و التیام یابند؟ این بیقراری از کجاست که تاول‌ها هیچ اثری بر آن‌ها ندارد. این بیقراری را هیچ کس نمی‌فهمد جز آنان که در این منزل انتظارشان را کشیده‌اند.

به گزارش آستان نیوز، خادمان میقات‌الرضا که هر سال برای خدمت‌رسانی به زائران پیاده امام رضا(ع) در موکبی به همین نام گرد هم می‌آیند رازدار این پاهای خسته‌اند. رازهایی که در قالب کلمات نمی‌گنجد و برای همین است که وقتی از یکی از خادمان موکب میقات‌الرضای مستقر در ورودی مشهد از سمت سرخس می‌خواهیم درباره حضورش در این موکب بگوید به چند کلمه اکتفا می‌کند. «آمده‌ایم اینجا تا به زائر امام رضا(ع) خدمت کنیم» و سرش را به زیر می‌اندازد تا آن راز در چشمانش برملا نشود.
 

بهترین حس دنیا 
در میان خادمان زائران پیاده، محمد طه نوروزی، نژادگر رتبه ۲ جمعیت هلال احمر خراسان رضوی جوان‌تر از دیگران بنظر می‌رسد. جوان اما با تجربه. ۸ سال خدمت به زائران پیاده، تجربه‌ کمی نیست. به نظر محمدطه اما این تجربه شور و حال و انرژی عجیبی در او ایجاد کرده است. تجربه‌ای که همانقدر هر سال بر او چیزی می‌افزاید به همان اندازه حفره درونش را نیز عمیق تر می‌کند. حفره‌ای که فقط با آرامش پر می‌شود و محمد طه هر سال برای رسیدن به این آرامش در زمان خدمت‌رسانی به زائران پیاده، لحظه شماری می‌کند «۸ سال است در طرح  همسفران خورشید به زائران پیاده خدمت می‌کنم. شور و حال و انرژی عجیبی از این اتفاق می‌گیرم که نمی‌توانم آن را وصف کنم. فقط می‌گویم از امام رضا(ع) سپاسگذارم که  این سعادت را نصیب ما کرده است.
«محمدطه همچنین از بهترین حس دنیا صحبت می‌کند که وقت خدمت رساندن و کمک کردن به زائر امام مهربانی‌ها که فرسنگ‌ها راه را پیاده تا آنجا آمده‌اند، وجودش را پر می‌کند. او در توضیح حال و احوالش می‌گوید: وقتی زائر می آید و می‌گوید «پایم درد  می‌کند یا عضله‌ام گرفته است» شور خاصی برای کمک کردن به او دارم این بهترین حسی است که می‌توانم داشته باشم .
 

اینجاییم تا در خدمت زائر امام رضا (ع) باشیم
بخاری که از استکان‌های چای برمی‌خیزد، ابری بارانی می‌شود و صورت خادم چایخانه حضرت رضا(ع) را خیس می‌کند. صورت خادم اما پیش از این هم خیس شده بود، وقتی ندای یا رضای خادمان تازه از راه رسیده در دلش نشست و اشکش را جاری کرد، می‌گوید: آمده‌ایم اینجا تا در خدمت زائران پیاده باشیم تا خستگی بگیرند. وقتی می‌آیند از ما می‌خواهند که برایشان دعا کنیم تا حاجتشان روا شود و مریضان شفا یابد. اما من می‌گویم آن‌ها باید برای ما دعا کنند.
 

چراغ روشن مرکز بهداشت در میقات الرضا
در میقات‌الرضا چراغی هم به دست مرکز بهداشت شماره ۲ مشهد روشن شده است. مهدی دلیر کارشناس بهداشت محیط این مرکز در توضیح خدماتی که او و همکارانش در شیفت‌های خدمت‌رسانی‌شان ارائه می‌دهند می‌گوید: نظارت و بهداشت بر مواد غذایی، بهداشت محیط و دیگر مسائل بهداشتی توسط خادمانی که از سوی مرکز بهداشت حضور دارند انجام می‌شود تا زائران با مساله بهداشتی روبرو نشوند.
دلیر این اطمینان را هم می‌دهد که با اینکه مواد غذایی در مکان دیگری آمده و پخت و پز می‌شوند باز هم با نظارت کامل بهداشتی در آشپزخانه های ویژه این ایام تهیه می شود.
او در ادامه با بیان اینکه خادمان بهداشت از ساعت ۷ صبح به مدت 12 ساعت در میقات الرضا حضور دارند می‌گوید: همه این خدمت‌رسانی‌ها از سر عشق امام رضا(ع) انجام می‌شود بنابراین همه تلاشمان را می‌کنیم تا فضایی عاری از مسائل بهداشتی برای حضور زائران فراهم آوریم.
 

امام رضا به فریاد شب اول قبر برسد
یکی از خادمان دربان امام هشتم(ع) در حالی که در تلاش است تا در میان حضور زائران وقتش هدر نرود و کاری روی زمین نماند، با صدایی آرام حرف می‌زند اما گویی فریاد است که از سینه‌اش خارج می‌شود. از افتخاری می‌گوید که نصیبش شده تا ۲۳ سال تمام خادم امام رضا(ع) باشد. حرف زیادی نمی‌زند تنها می‌گوید: «امام رضا(ع) به فریادمان در شب اول قبر برسد برایمان کافی است، هیچ نمی‌خواهیم.»

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی