پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

حجت‌الاسلام رفیعی: 
۱۴۰۲-۰۶-۲۲

حمایت از مظلوم و دشمنی با ظالم از شاخصه‌های سبک زندگی رضوی است

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: حمایت از مظلوم و دشمنی با ظالم از جمله شاخصه‌های سبک زندگی رضوی است.

به گزارش آستان نیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در ویژه برنامه عزاداری و سوگواری دهه آخر صفر که با حضور خیل عزاداران در صحن پیامبر اعظم(ص) برگزار شد، به ایراد سخنرانی با موضوع حکمت‌های رضوی و تبیین یکی از احادیث امام رضا(ع) پرداخت.
وی با اشاره به حدیث نورانی؛ «مَن أحَبَ عاصيا فَهوَ عاص، وَ مَن أحَبَ مُطيعا فَهو مُطيع، وَ مَن أعان ظالِما فَهو ظالِم…» پرداخت و گفت: در یک جامعه همه افراد مثل هم نیستند برخی افراد نیکوکار و برخی اهل گناه و معصیت هستند. طبق این حدیث امام رضا(ع) اگر کسی انسان معصیت کار را دوست داشته باشد خودش هم معصیت‌ کار است.
این کارشناس دینی افزود: کسی که انسان معصیت کار را دوست دارد در واقع در گناهی که او مرتکب شده شریک است بنابراین وظیفه داریم وقتی کسی گناهی را مرتکب می‌شود از این گناه او اظهار ناراحتی کنیم چرا که این کار ممکن است او را متنبه و آگاه کند.
 

با هر که دوست بداریم محشور می شویم

وی بیان کرد: طبق حدیثی از پیامبر اکرم(ص) در قیامت انسان‌ها با کسی که او را دوست دارند محشور می‌شوند. انسان حتی اگر گناهکار هم نباشد ولی همین که یک فرد گناه کار را دوست دارد در روز قیامت با آن فرد گناهکار محشور می‌شود و در گناه او شریک است.
حجت‌الاسلام رفیعی اظهار کرد: از طرفی هم اگر کسی از انجام کار خیر و نیکوی دیگران خوشحال و مسرور شود، او هم در صواب کار خیر آن فرد شریک است و خداوند به او اجر و پاداش می‌دهد. همین که وقتی می‌شنویم فردی کار خیری انجام داده خوشحال می‌شویم ما هم در آن کار خیر با او شریک هستیم.
 

تأکید دین اسلام بر دفاع از مظلوم

وی اظهار کرد: بخش دوم این حدیث نورانی امام رضا(ع) به این موضوع اشاره دارد که هرکسی ظالمی را یاری کند و یا او را احترام کند خودش هم ظالم است. یکی از چیزهایی که در اسلام به آن بسیار اهمیت داده شده دفاع از مظلوم است.
خطیب حرم رضوی اضافه کرد: انسان مومن از ظلم به دیگران و یاری کردن ظالم دوری می‌کند چرا که می‌داند ظالم در معرض خشم و غضب خداوند قرار دارد. بنابراین همیشه باید در زندگی یار مظلوم و دشمن ظالم باشیم.
گفتنی است؛ ذکر مصیبت و عزاداری با نوای ذاکر نام‌آشنای اهل بیت(ع)؛ سیدمجید بنی فاطمه از دیگر برنامه‌های این مراسم معنوی بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی