پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

سخنران حرم رضوی:
۱۴۰۲-۰۶-۲۲

ولایت پذیری جامعه را در مسیر صراط مستقیم قرار می‌دهد    

سخنران حرم مطهر رضوی گفت: ولایت‌ پذیری و تبعیت از ولی خدا جامعه را در مسیر صراط مستقیم قرار می‌دهد.

به گزارش آستان نیوز، آیت‌الله سیدمحمود مدنی در ویژه برنامه تبلیغی-مذهبی حرم مطهر رضوی دهه پایانی ماه صفر که در رواق امام خمینی(ره) برگزار شد، گفت: اهل بیت پیامبر(ص) طبق آیه قرآن و طبق ادله‌هایی که در قرآن و روایات وجود دارد از هر نوع پلیدی و ناپاکی به دور هستند و خداوند وجود آنها را پاک و طاهر آفریده است.
وی تصریح کرد: یکی از دلایل عصمت اهل بیت(ع) آیه شریفه «إِنَّمَا یُرِیدُ اللهُ لِیُذْهِبَ عَنکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیرًا» (33 احزاب) است. برخی از افراد بعد از رحلت رسول اکرم(ص) در تشخیص اهل بیت(ع) دچار اشتباه شدند به عنوان مثال اعتقاد داشتند که برخی از زنان پیامبر(ص) هم در زمره اهل بیت قرار می‌گیرند.
این کارشناس دینی گفت: طبق این آیه قرآن اهل بیت(ع) از هر گونه خطا و اشتباهی مبرا هستند و در تمام طول زندگی خود حتی یک خطا و اشتباه از آنها سر نزده است در صورتی که در قرآن آمده که برخی از زنان پیامبر(ص) موجبات اذیت و آزار ایشان را فراهم کردند، بنابراین همسران پیامبر(ع) جزء اهل بیت نیستند.
وی با اشاره به حدیث معتبر و متواتر کساء که راویان معتبری دارد بیان کرد: منظور از اهل بیت(ع) طبق این حدیث متواتر حضرت فاطمه زهرا(س) همسر و فرزندان ایشان یعنی امام حسن(ع) و امام حسین(ع) هستند. رسول اکرم(ص) در زمان حیات خود بارها این بزرگواران را به عنوان اهل بیت خطاب قرار داده‌اند.
خطیب حرم مطهر رضوی تصریح کرد: از آنجا که پیامبر(ص) معصوم هستند جانشین ایشان هم به حکم قرآن و هم به حکم عقل و منطق باید معصوم باشد چرا که بعد از پیامبر(ص) زمام امور مسلمین قرار است در دست ایشان باشد. جانشین پیامبر(ص) بعد از ایشان باید جامعه را به سوی سعادت پیش ببرد و اگر معصوم نباشد ممکن است در هدایت مردم دچار اشتباه شود.
وی عنوان کرد: یکی دیگر از دلایل عصمت ائمه هدی(ع) آیه مباهله است که در تفاسیر و کتب شیعه و سنی کسانی که در جریان مباهله همراه ایشان بودند حضرت فاطمه(س) همسر و فرزندان ایشان بودند.
 

اهل بیت، عاری از هرگونه اشتباه

این کارشناس مذهبی با اشاره به حدیث متواتر ثقلین «إنّي تارِكٌ فِيكُمُ الثقلَينِ كتابَ اللّه وَ عِترَتي» بیان کرد: این حدیث شریف نیز یکی دیگر از ادله معصومیت ائمه معصومین(ع) است چرا که در این حدیث نام اهل بیت(ع) در کنار قرآن که کلام خدا است قرار گرفته و همانگونه که قرآن عاری از هرگونه اشتباه است اهل بیت(ع) نیز از هر خطایی به دور هستند.
وی خاطرنشان کرد: بعد از رحلت پیامبر(ص) خیلی‌ها در خانه غیرمعصوم رفتند و دچار اشتباه شدند و مسیر را اشتباه رفتند ولی از آنجا که شیعه به امام معصوم(ع) تمسک جست، در مسیر صراط مستقیم قرار گرفت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی