پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی،
۱۴۰۲-۰۶-۲۲

نشست علمی فرهنگ زیارت در کلیسای ارتدوکس قبطی برگزار شد

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست علمی" فرهنگ زیارت در کلیسای ارتدوکس قبطی" از سری نشست‌های سومین پیش نشست همایش بین‌المللی "الهیات زیارت" برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، پدر دومادیوس راهب، از بزرگان کلیسای قبطی مصر و از حامیان گفتگو و همزیستی مسالمت آمیز ادیان در این نشست که صبح امروزچهارشنبه در محل تالار شیخ طوسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، برگزار شد، به اوضاع مسیحیت در مصر اشاره و عنوان کرد: قبطی‌ها قومی از مسیحیان بومی کشور مصر هستند که پرجمعیت‌ترین اقلیت مسیحی این کشور را تشکیل می دهند. 
وی ابراز کرد:مسیحیت بین سال‌های ۴۰۰ تا ۸۰۰ میلادی مذهب اصلی در مصر به‌شمار می‌رفت و پس از فتح مصر به‌دست مسلمانان تا میانه‌های سدهٔ دهم میلادی همچنان مذهب اصلی این کشور باقی ماند. پس از آن مسیحیان همواره به‌عنوان یکی از اقلیت‌های بزرگ در مصر به‌شمار می‌رفتند.
پدر دومادیوس راهب، افزود: امروزه قبطیان بیشترین جمعیت مسیحی در خاورمیانه را تشکیل می‌دهند و یکی از بزرگ‌ترین اقلیت‌های مذهبی در این منطقه هستند.اکثر قبطی‌ها از نظر مذهبی پیرو کلیسای ارتدکس قبطی اسکندریه هستند.
وی ادامه داد: قبطیان ده درصد جمعیت مصر را تشکیل می‌دهند آنان مسیحی هستند و دین بیشتر آن‌ها اُرتدکس قِبطی است که در سدهٔ ۱۹ میلادی برخی از آنان مسیحی کاتولیک شدند.
پدر دومادیوس راهب در ادامه به جایگاه زیارت در مسیحیت اشاره کرد و گفت: کلیسایی با عنوان دیر المحرق در مصر وجود دارد که مردم در جشنی که هر سال برگزار می‌شود با پای پیاده از شهرهای مختلف به این کلیسا می‌آیند.
وی تصریح کرد: مردم دراعیاد مختلفی همچون عید‌الصعود که نمایشی از جدایی انسان از دنیای مادی است و عیدالآم و... نذورات خود را به این کلیسا می آورند.
این راهب در ادامه به اهمیت بحث دعوت به گفتگو در کتاب انجیل اشاره کرد و گفت: در این چند روز سفرم به ایران از نزدیک اشتیاق مردم ایران به موضوع گفت وگو را درک و لمس کردم و دین مبین اسلام را در رفتار مردم مشاهده کردم.
وی با بیان اینکه هدف دین تغییر و تحول در زندگی است، ادامه داد: پوشش مردان و زنان در حرم مطهر رضوی و احترام آنان به حضرت رضا(ع)، سیگار نکشیدن ، چشم چرانی نکردن و... همه این رفتارها نشان دهنده این است که دین اسلام تنها در کتاب‌ها نیست بلکه در رفتار مردم ایران نهادینه شده است.
پدر دومادیوس، خاطر نشان کرد: کشور ایران همواره در حال پیشرفت است و این نشانگر تفکر شیعه است که روز به روز در حال تغیر و تحول است.
وی افزود: چیزی که در زیارت دینی کشور مصر اتفاق می‌افتد هر سال و بدون تغییر تکرار می‌شود اما در این مکان مقدس شاهد بودم که همه چیز در حال پیشرفت است و این جای تقدیر دارد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

عملیات «وعده صادق» دیوار رعب از رژیم صهیونیستی را فروریخت/شهرداری‌ها تسهیلگر اعزام کاروان‎های زیارت اولی باشند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: عملیات «وعده صادق» دیوار رعب رژیم صهیونیستی را فروریخت و شکست.

تلویزیون اینترنتی