پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۲۲

استقبال پرشور از غرفه به نشر در پیاده‌راه آیت‌الله واعظ طبسی / ارادتی از جنس کتاب و کلمه

این روزها که مشهد شلوغ‌ترین روزهای خود را در سال تجربه می‌کند و عاشقان امام رضا(ع) از شهرها و دیار مختلف از اقوام کرد، ترک و بلوچ و... رهسپار مشهد می‌شوند می‌توان گوشه‌ای از حب الرضا با دل و جان دید.

 به گزارش آستان نیوز، خیابان منتهی به حرم مطهر رضوی آکنده از موکب‌هایی است که نمودی بازری از عشق اند و در آن طعامی، شربتی یا نذری می‌‌دهند به زائرانی که از سر شوق یا دلخوری ایام و گرفتن حاجت و ادای نذر راهی مشهد شده‌اند . به اینجا که بیایی رو به گنبد که بایستی همگی زمزمه کنان نام سلطان رئوف را بر لب دارند و گوشه چشمی تر می‌کنند به شوق زیارتی که نصیبشان شده . آری اینجا می‌توان با امام خلوت کرد. از دلتنگی ‌ها گفت. از غم غریبی ایام و هر چه که بخواهی. او شنواست و بدون ذره‌ای تعلل شاید همان زمان که لب به سخن وا می‌‌کنی همان لحظه و همان ثانیه حاجت روا می‌شوی. 
من اینجایم و ایستاده‌ام در پیاده راه آیت‌الله طبسی که منتهی به حرم مطهر رضوی می‌شود، موکب‌هایی مختلفی برپاشده که اکثریت بر خلاف سایر مواکب که غذا و طعام می‌دهند رویکرد فرهنگی مذهبی دارند و از نیت خالص و ارادتی ناب به حضرت رضا(ع) در قالب کلمات، نمایش و قصه برای کودکان می‌گویند. 
موکب‌هایی که با شعار «آرام جان‌ها» از سوی موسسات مختلف آستان قدس رضوی از بیستم شهریور آغاز به کار کرده و به مدت 5 روز میزبان خیل عظیم زائران امام رضا(ع) از نقاط مختلف ایران اسلامی است. 
موکب انتشارات به‌نشر یکی از این موکب‌هایی است که کودکان در آن حضور فعالی دارند و عطر دل انگیز کتاب‌های رضوی طنین انداز است. کودکانی که با صدای گرم مجری وارد فضای غرفه می‌شوند با اجرای نمایش کتاب بازی ، با مجری همراه شده و حتی خودشان بخشی از کتاب را با لحن کودکانه و صدای نازکشان می‌خوانند .
در این نمایش، راوی قصه کبوتر زیبایی است که در حیاط قصر مامون لانه دارد. کبوتر درباره حسادت، سنگ دلی و نقشه شوم مامون عباسی برای به شهادت رساندن امام رضا (ع) توسط انگورهایی که با زهر کشنده سمی شده است داستان شهادت حضرت رضا(ع) را برای کودکان می‌گوید.
بعد از اتمام نمایش و اجرای زیبای نرگس کوچولو با زهرا ناوِشکی همراه می‌شوم. او که بازیگر حوزه تئاتر و سینما است و بیش از دو دهه در این حوزه فعالیت کرده، می‌گوید: از سال 88 به طور حرفه‌ای وارد عرصه کار  نمایش برای کودکان شده‌ام و در جشنواره ملی رضوی بخش نمایش کودک و نوجوان رضوی(به تهیه کنندگی اقای مهدی سیم ریز) به لطف اقا علی بن موسی الرضا بازیگر برتر کودک شدم.
 او که در سال 94 قصه گوی برتر مادران قصه گو در مشهد شده است و مدت 10 سال در برنامه آبنبات چوبی صداپیشه و بازیگر و نویسنده بوده، ادامه می‌دهد:  اجرای نمایش بازی یا قصه گویی با همراه با تصاویر، ایده‌ای نو و خلاقانه است که مخاطب را مجذوب خودش می‌کند. این نمایش براساس کتاب «از این انگورها بفرمایید» سبک، شیوه زندگی رضوی و نحوه به شهادت رسیدن علی بن موسی الرضا(ع) را به زبان کودکانه بازگو می‌کند و نمایش بازی یا قصه گویی همراه با تصاویر با همراهی مخاطب که همان کودک هست اجرا می‌شود. از آنجایی که کار و غرفه مختص کودک هست علاوه بر کودکان پدر و مادر بچه‌ها نیز موقع نمایش بازی یا قصه گویی همراه کودک در این امر مشارکت می‌کنند.
ناوشکی ادامه می‌دهد: تاکنون حضور و استقبال کودکان  از اجرای نمایش بسیار پر شور بود و خوشحالم از اینکه والدین سعی می‌کنند از همین کودکی فرزندان را با سبک و سیره رضوی آشنا کنند. نقاشی با طرح کتاب «یک قصه یک حدیث »، «مثل ماه و شکوفه» برای آشنایی بچه‌ها با شهادت امام رضا(ع)، اهدای جازیه به کودکان از دیگر برنامه‌هایی ست که در این غرفه برای کودکان اجرا می‌شود.
این بازیگر فعال حوزه کودکان  کار برای کودکان و خدمت به زائران کوچک رضوی را افتخاری برای خود می‌داند و تصریح می‌کند:  هر کسی در این دنیا رسالتی دارد . من هم رسالتم کار برای کودکان هست و به عشق امام علی بن موسی الرضا(ع) خدمت می‌کنم. از 31 مرداد متاسفانه یک مشکل بزرگی برخوردم که چند روز پیش درگیرش بودم. نذر کردم انشاالله گرفتاریم حل شود به زائرا و مجاورای امام رضا(ع) خدمت کنم که سعادتی شد و در دهه پایانی صفر اینجا نذرم را ادامی کنم.
 

عرضه 500 عنوان کتاب با موضوع زندگی ائمه معصومین(ع)
 در موکب انتشارات به‌نشر، 500 اثر رضوی در قالب‌های مختلف شعر، داستان، رمان و آثار علمی پژوهشی، گوشه‌ای از ارادت نویسندگان و شاعران را به ساحت قدسی امام رضا(ع) به نمایش گذاشته است
حسین سعیدی در این زمینه می‌گوید: در این غرفه نیز در کنار عرضه جدیدترین آثار و محصولات انتشارات به‌نشر، اجرای برنامه‌های متنوع فرهنگی ویژه گروه‌های سنی مختلف پیش بینی شده است. نوآور بودن، خلاقیت و استفاده از روش‌های جدید در تبلیغ و ترویج کتاب و کتابخوانی و تاکید به معرفی مطلوب کتاب‌های رضوی از ویژگی‌های برنامه‌های در نظر گرفته در این غرفه شده است.
 تاکنون نشست‌های کتاب محور از جمله نشست معرفی  کتاب «آشنایی ایرانیان با اسلام در عصر نبوی»  با حضور نویسنده این اثر به قلم محمد باغستانی کوزه‌گر  برگزار شده است.
 برگزاری نشست نقد و بررسی کتاب «چشمه‌های بهشت» با حضور محمد هادی زاهدی نویسنده اثر و صالح مدرس زاده مجری و کارشناس کتاب از دیگر برنامه‌های غرفه انتشارات به‌نشر در پیاده راه آیت طبسی(ره)  است که روز 22 شهریور ماه ساعت 17 میزبان حضور علاقه‌مندان به سیره رضوی خواهد بود.
 

حضور  جالب دعبل در موکب به‌نشر
این روزها اگر گذرتان به موکب انتشارات به‌نشر  بیفتد در کنار دنیایی از کتاب و مشتاقان به مطالعه و اجراهای نمایشی کودکانه، احتمالا چشم‌تان به کاراکترهای یک اجرای جذاب خواهد افتاد که در آن دو شخصیت ادبی و مذهبی برجسته حضور دارند. شما می‌توانید بخشی از این نمایش زنده باشید و با این شخصیت‌ها گفتگو کرده و با آنها عکس یادگاری بگیرید.
سعیدی در مورد اجرای زنده پرفورمنس شخصیت‌های «دعبل » و« اباصلت هروی» در این نمایشگاه می‌گوید: در این پرفورمنس «ریشه‌های ادبیات فارسی» دو شخصیت «دعبل» و «اباصلت هروی» حضور دارند. تلاش کردیم این شخصیت‌ها را به اصطلاح در کالبد آدمی زنده کرده تا به شکلی نمادین در کنار شرکت‌کنندگان کتاب حضور داشته باشند. اجرای این نمایش یکی از دغدغه‌های ما بود و تلاش کردیم به شکلی مناسب اجرا شود. 
 موکب انتشارات به‌نشر تا 25 شهریور از ساعت 9 صبح تا ساعت 23 پذیرای حضور علاقه‌مندان به کتاب و کتابخوانی و کودکان است و آثار این انتشارات با تخفیف 20 درصدی  و سایر ناشران با تخفیف 10 درصدی به علاقه‌مندان عرضه می‌شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی