پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همزمان با ایام پایانی ماه صفر صورت گرفت؛
۱۴۰۲-۰۶-۲۳

نصب بیش از 5 هزار مترمربع کتیبه و پرچم مشکی در صحن و سرای رضوی

در آستانه سالروز شهادت حضرت رضا(ع) و همزمان با ایام پایانی ماه صفر، صحن و سرای رضوی با نصب بیش از 5 هزار مترمربع کتیبه مناسبتی و پرچم و پارچه مشکی، سیاهپوش است. 

به گزارش آستان نیوز، سیاهپوشی ایام پایانی صفر حرم مطهر حضرت رضا(ع) به سنت هر ساله به ویژه با نصب کتیبه‌های مناسبتی کوچک و بزرگ، چند روز پس از اربعین حسینی به همت خادمان آستان قدس رضوی انجام شد تا بر حال و هوای ایام عزاداری سالروز رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت دومین و هشتمین امام شیعیان(ع) در این سرای ملکوتی افزوده شود. 
 

کتیبه‌آرایی گسترده 

در حال حاضر 14 کتیبه بزرگ مناسبتی بر بلندای ایوان‌های صحنهای انقلاب اسلامی، آزادی، جمهوری اسلامی، قدس، گوهرشاد، پیامبر اعظم(ص) و شیخ بهایی و 3 کتیبه بزرگ مناسبتی بر بالای بست‌های ورودی شیخ طوسی، شیخ طبرسی و نواب صفوی نصب شده که به عبارات مرتبط با این ایام مزین است. 
همچنین خادمان حرم مطهر، 8 کتیبه کوچک بر بلندای صحن انقلاب و 6 کتیبه نیمه بزرگ بر بالای ایوانک‌های بست‌های ورودی شیخ طوسی، شیخ طبرسی و نواب صفوی نصب کرده‌اند.
 

انتخاب ابیات و عبارات مناسبتی

«جام جهان نماست در این قطعه از بهشت/ آرام جان ‌ماست در این قطعه از بهشت»، «ماتم جانسوز احمد موسم اشک و بکاست/   ذکر زهرا گه پدر گاهی حسن گاهی رضاست»، «همه جان‌ها به فدای رخ تابان محمد(ص) / می‌دهیم جان همه پای دین و قرآن محمد(ص)» و «زِ آستان رضایم خدا جدا نکند/  من و جدایی از این آستان خدا نکند»، از جمله ابیاتی است که بر روی کتیبه‌های بزرگ مناسبتی صحن انقلاب به چشم می‌خورد. 
عباراتی همچون «غریب آقام/ آمدم بر درگهت با چشم گریان یا رضا(ع)»، «خوشا راهی که پایانش تو باشی»، «به طوس رفتم و ناله زدم غریب غریب/  ندا رسید زِ سوی رضا حسین حسین» و «رسول الله بابی انت و امی» نیز بر روی برخی از این کتیبه‌ها نقش بسته است. 
 

از نصب پرچم تا کتل

همچنین کتیبه‌های عمودی در جای جای حرم مطهر قابل رؤیت است که به القاب امام هشتم(ع) از جمله «یا امام شهید»، «یا امام غریب» و «عالم آل محمد» مزین است. پرچم‌های مشکی نیز در نقاط مختلف همچون صحن پیامبر اعظم(ص) و بر سر درب بست‌های ورودی‌ در اهتزاز است. 20 کتل نیز در صحن‌های مختلف از جمله آزادی، جمهوری اسلامی و... قرار گرفته است. 
نقاط دیگری نیز در اماکن متبرکه رضوی مانند پارکینگ‌ها، سقاخانه‌ها، گلدسته‌ها، نقاره‌خانه و... با پارچه و کتیبه مشکی سیاهپوش شده و سوگ و ماتم دل زائران و مجاورانی را که برای شرکت در محافل عزاداری ایام پایانی صفر به ویژه سالروز شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) به این حریم قدسی مشرف می‌شوند، بیش از پیش کرده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی