پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۲۴

بارگاه منور رضوی در شام رحلت پیامبر اکرم(ص) به سوگ نشست

حرم رضوی در شام رحلت پیامبر اکرم(ص) و شهادت سبط اکبر ایشان حضرت امام حسن مجتبی(ع) سوگوار و عزادار بود و به سوگ نشست

به گزارش آستان نیوز، در شام رحلت پیامبر عظیم‌الشان اسلام؛ حضرت محمد مصطفی(ص) و سبط اکبر ایشان حضرت امام حسن مجتبی(ع) خیل عزاداران نبوی و حسنی در بارگاه ملک پاسبان رضوی به عزاداری و سوگواری پرداختند و در سوگ اهل بیت(ع) اشک ماتم ریختند و بر سر و سینه زدند.

ویژه برنامه شام رحلت جانسوز پیامبر اکرم(ص) و شهادت مظلومانه غریب مدینه حضرت امام حسن مجتبی(ع) بعد از اقامه نماز مغرب و عشاء در صحن پیامبر اعظم(ص) حرم مطهر رضوی میزبان خیل عزاداران بود.

این ویژه برنامه با قرائت زیارت امین الله توسط ذاکر و مرثیه خوان اهل بیت(ع)؛ سعید قانع آغاز شد و با سخنرانی و منبر حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی با موضوع حکمت‌های رضوی ادامه پیدا کرد.

این کارشناس مذهبی بیان کرد: از امام رضا(ع) سوال شد؛«كَيْفَ أَصْبَحْتُ» یعنی صبح خود را چگونه آغاز کردی؟ ایشان فرمودند:«أَصْبَحْتُ بِأَجَلٍ مَنْقُوصٍ وَ عَمَلٍ مَحْفُوظٍ وَ اَلْمَوْتُ فِي رِقَابِنَا وَ اَلنَّارُ مِنْ وَرَائِنَا وَ لاَ نَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِنَا».

وی بیان کرد: «أَجَلٍ مَنْقُوص» یعنی حضرت که از خواب بیدار می‌شدند در این اندیشه بودند که یک واحد از عمر ایشان کم شده است. هر چیزی واحد شمارشی دارد و واحد شمارش عمر نفس است. یعنی با هر نفسی که می‌مشیم یک واحد از عمر ما کاسته می‌شود.

 

ثبت تمام اعمال ما

این کارشناس دینی افزود: منظور امام رضا(ع) از «عَمَلٍ مَحْفُوظ» این است که ما هر کاری که انجام می‌دهیم در این عالم از بین نمی‌رود و در جایی ثبت و ضبط می‌شود و ما باید فردای قیامت در برابر این عمل خود در پیشگاه خدا پاسخگو باشیم.

وی عنوان کرد: سومین دغدغه‌ای که امام رضا(ع) به آن اشاره کرد« اَلْمَوْتُ فِي رِقَابِنَا» بود. یعنی هر روز صبح که از خواب بیدار می‌شدند به این فکر می کردند که مرگ در انتظار ما است و باید خود را برای این سفر آماده کنیم.

خطیب حرم رضوی بیان کرد: یکی دیگر از چیزهایی که امام رضا(ع) هر روز صبح به آن فکر می‌کردند« اَلنَّارُ مِنْ وَرَائِنَا» یعنی آتشی که در پی ما است بود و دغدغه و فکر دیگر آن حضرت در هر روز صبح«لاَ نَدْرِي مَا يُفْعَلُ بِنَا» این بود که نمی‌دانم چه چیزی در انتظار ما است.

 

همه باید مهیای سفر آخرت شویم

وی خاطرنشان کرد: همه ما باید خود را مهیای سفر آخرت و قیامتی که در پیش داریم کنیم. یک چهارم آیات قرآن به عالم آخرت و معاد اختصاص دارد و این نشان دهنده اهمیت این موضوع است.

گفتنی است؛ عزاداری و ذکر مصیبت سید مجید بنی فاطمه و قرائت دعای روحبخش کمیل با نوای مهدی سلحشور از دیگر برنامه‌های این مراسم بود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی