پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۲۴

دختران دهه‌هشتادی‌، پرچمدار خدمت در موکب حضرت نجمه(س) 

هم نام موکب، هم میهمانانش، هم میزبانان و خادمانش؛ همه و همه دختران و بانوان دلداده اهل بیت(ع) و ارادتمند امام رضا(ع) هستند و زیباتر آنکه میزبانان، دختران دهه هشتادی‌اند و پر از شور و شعف برای خدمت.  

به گزارش آستان‌نیوز، دختران دهه هشتادی که در موسسه جوانان آستان قدس رضوی دوره معرفتی «بی‌نهایت شو» را گذرانده‌اند، در روزهای پایانی دهه آخر صفر میزبان دختران و زنانی هستند که از شهرهای دیگر به قصد زیارت و عزاداری به مشهدالرضا(ع) آمده اند.
خیابان فداییان اسلام، چند قدم مانده به میدان بسیج، موکب حضرت نجمه(س) نظرم را جلب می‌کند. گروهی از زنان و دخترانی که برای زیارت امام رئوف(ع) به مشهد آمده‌اند، این مکان را برای اسکان خود انتخاب کرده و در موکبی مستقر شده‌اند که متبرک به نام مادر امام هشتم(ع) است. وارد موکب می‌شوم و دختران جوانی را می‌بینم که مشغول واکس زدن کفش زائران هستند.
 

شور و شوق خدمت
در حال تماشای شور و شوقشان از واکس زدن کفش بانوان زائر هستم که مسئول فرهنگی موکب حضرت نجمه(س) از راه می‌رسد و همراهش می‌شوم تا زیبایی‌های بیشتری را تماشا کنم.
محوطه بزرگ موکب، مفروش است و در گوشه گوشه آن، زنان و دختران نشسته‌اند و بساط خدمت را پهن کرده‌اند. صدای نوحه خوانی از بلندگوها در حال پخش است و همه چیز دست به دست هم داده تا حس و حال معنوی فضا بیشتر شود.
 

ظرفیت اسکان برای هزار بانوی زائر
طبق صحبت‌هایی که با حنانه یزد فاضلی، مسئول فرهنگی موکب داریم، متوجه می‌شوم که این فضای متعلق به آستان قدس، از ۲۰ شهریور برای استقرار موکب در اختیار خادمیاران مردمی قرار گرفته و تجهیز شده است. و حالا به گفته او، در کنار خدمات متعدد، ظرفیت اسکان هزار نفر در هر شب نیز در این موکب ایجاد شده تا دغدغه اسکان این زائران نیز رفع شود.
 

دخترانی که از بی‌نهایت آمدند
وقتی از مسئول فرهنگی موکب حضرت نجمه(س) درباره نحوه انتخاب خادمان این موکب می‌پرسم، توضیح می‌دهد: ۹۸ درصد خادمانی که اینجا حضور دارند دختران دهه هشتادی هستند که مخاطب دوره معرفتی «بی‌نهایت شو» موسسه جوانان آستان قدس رضوی بوده‌اند؛ در این دوره معارف دینی به صورت ساده و کاربردی به نوجوانان دهه هشتادی آموزش داده شود و اشتیاق نوجوانان برای فعالیت در حوزه‌های دینی و اجتماعی، همچون خدمت به زائران امام رضا(ع) دو چندان می‌شود.
 

غرفه‌های خطاطی، رادیو موکب و کافه کتاب
اینجا غرفه‌های متعددی دارد. در غرفه خطاطی هر آنچه مورد درخواست زائران باشد، توسط دختران خطاط برایشان خطاطی می‌شود. غرفه رادیو موکب، جایی است که دختران با نریشن مطالب معرفتی و دینی یا پخش نوحه، حال و هوای موکب را معنوی می‌کنند. کافه کتاب هم کتاب‌های متنوعی برای مخاطبانش دارد و خیلی‌ها را به جذب خود می‌کند. یک مربی آنجا نشسته و درباره معارف اهل بیت(ع) با دختران نوجوان صحبت می‌کند و کتاب‌هایی در همین زمینه به آنها معرفی می‌کند. اینجا غرفه مشاوره هم دارد که میهمانان، در صورت تمایل پس از شرحی مختصر در مورد مشکلات خود، شماره تماس‌شان را به مسئول این غرفه میدهند تا برایشان وقت تعیین شود و بتوانند با مشاور صحبت کنند.
 

عطر چای و بهار نارنج 
لیوان چای تازه دم قند پهلو را در غرفه چایخانه به دستم می‌دهند و عطر بهارنارنجش حالمان را خوب‌تر می‌کند.
 

پخت نان محلی با دست‌های زنان خطه جنوب
بین گفتگو و تماشای محوطه، به غرفه‌ای می‌رسیم که زنانی با لباس‌های زیبایی جنوبی مشغول پخت نان هستند؛ مسئول فرهنگی موکب حضرت نجمه(س) اظهار می‌کند: غرفه آشپزباشی دو سالی است که توسط زنان جنوبی اداره می‌شود و آنها نان لواش محلی و میان وعده‌های متنوعی برای زائران آماده می‌کنند.

این موکب غرفه‌های دیگری هم دارد؛ غرفه جهاد تبیین، خدمات پزشکی، خیاطی، پارک کودک، پردیس کودک و در نهایت کفشداری.
غرفه‌ها و خدمات این موکب در بسیاری از موکب‌های دیگر هم وجود دارد اما ویژگی خاصش که خدمت دختران دهه هشتادی در آن هست، هرگز از خاطرم نخواهد رفت.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی