پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۲۵

عرض ارادت آذری‌ زبانان به محضر امام مهربانی‌ها

آذری زبانان ایران از چهار استان کشور در شب شهادت حضرت علی بن موسی الرضا(ع) در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی گردهم جمع شدند تا ارادت خود را به این امام همام نشان دهند.

به گزارش آستان نیوز، یک هزار و ۲۴۲ بار ماه دور زمین چرخید تا گذر سال‌ها ثابت کند که در شهر شهادت، زنده‌ترین انسان امامی است که به جبر مأمون راهی جز خوردن زهر ظلم او نداشت و در شب شهادت عالم آل محمد(ص)، این حقیقت همواره زنده تاریخ شیعه در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی محفلی برپاست که در آن میهمانانی از استان‌های زنجان، اردبیل، آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی دیگر میهمان نیستند و برای ساعاتی ردای میزبانی بر تن کرده‌اند، تا با اجرای برنامه ارادت قلبی خود را به حضرت ثامن الحجج علی بن موسی الرضا نشان دهند.

حاج مهدی خادم آذریان، مداح تبریزی است که اجرای برنامه را برعهده گرفته است، او ضمن عرض تسلیت و خوشامدگویی خدمت شعرا و مادحین آذری زبان از چهار استان کشور، همه را دعوت به شنیدن تلاوت قرآن توسط حاج علیرضا سلطانی اقدم از آذربایجان غربی می‌کند.

این قاری آذری زبان نیز با تلاوت آیات ۴۰ تا پایان سوره نازعات و سوره کوثر به محفل امشب آذری زبانان در حرم مطهر رضوی رسمیت می‌دهد.

برنامه بعدی این مراسم سخنرانی حجت الاسلام سید مهدی قریشی، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه است.

وی در سخنانی به وعده‌های امام رضا(ع) در احادیث درباره ثواب زیارت قبور اهل بیت علیهم السلام و شفاعت آن‌ها در روز قیامت می‌گوید.

 

تولی و تبری، مهم ترین موضوع در گرایش به حق و باطل

قریشی همچنین با اشاره به حدیثی از امام رضا علیه السلام درباره قاعده تولی و تبری در اسلام، این اصل را مهم‌ترین موضوع در گرایش به حق و باطل اعلام کرد.

امام جمعه ارومیه سپس با اشاره به سخنان امیرالمومنین علیه السلام بعد از پیروزی در جنگ جمل، بر اهمیت و اولویت نیت نسبت به عمل تأکید کرد و به حدیثی از امام على عليه السلام اشاره کرد که آن حضرت می‌فرمایند: هر يک از شما در بستر خويش بميرد، در حالى كه به حقّ پروردگارش و به حقّ رسول او و اهل بيتش معرفت داشته باشد، شهيد مرده است و مزدش با خداوند است و مستوجب پاداش عمل شايسته‌اى است كه در نيّت داشته است و اين نيّت به منزله شمشير كشيدن او در راه خداست.

وی در ادامه با اشاره به ابیاتی که امام رضا علیه السلام به قصیده دعبل خزاعی اضافه کرد به ماجرای شهادت حضرت به دست مأمون لعنت الله علیه پرداخت.

بعد از این ذکر مصیبت امام جمعه ارومیه محفل امشب کم‌کم رنگ و بوی عزا و ماتم امام رئوف را به خود گرفت.

از دیگر میهمان برنامه امشب غفور رجبی اردبیلی، شاعر آیینی است، او که ابتدا با خواندن اشعاری به محضر حضرت رضا(ع) عرض ارادت کرد در ادامه با خواندن اشعاری در وصف حضرت امیرالمومنین(ع) حال و هوای نجف اشرف و زیر قبه امیرالمومنین علیه السلام را با ذکر حماسی «حیدر حیدر» در این گوشه از بهشت رضوی تداعی کرد.

در ادامه قاسمی از مداحان آذربایجان غربی به پشت تریبون رفت و با اشاره به جمعه شب که متعلق به حضرت حجت(عج) است با خواندن ابیاتی به محضر حضرت ولی عصر ارواحنافداه عرض ارادت کرد و عطر نرگس را در رواق بزرگ امام خمینی(ره) پراکنده کرد. سپس با خواندن روضه امام حسین علیه السلام به ذکر مصیبت خاندان رسول الله در روز عاشورا و اربعین حسینی پرداخت و ذکر و یاد حسین بن علی(ع) را در این گوشه از حرم رضوی با اشک و آه زائران در هم آمیخت.

در ادامه یکی از مداحان پیشکسوت تبریز نیز با خواندن روضه امام حسین علیه السلام و حضرت رقیه سلام الله علیها محفل آذری زبان را در حرم رضوی غرق نور و برکت کربلای معلی کرد.

حاج نادر جوادی از اردبیل دیگر مداح اهل بیت علیهم السلام است که امشب پشت تریبون می‌رود و با خواندن دعای سلامتی امام زمان(عج) برنامه خود را آغاز کرد. او در ادامه با خواندن ابیات فارسی و آذری به مدح و ذکر مصیبت امام رضا علیه السلام و حضرت اباعبدلله علیه السلام پرداخت.

این مداح اردبیلی در ادامه با خواندن این ابیات و ابیات آذری این گوشه از حرم رضوی را به محفلی برای سینه‌زنی حضرت سلطان طوس تبدیل کرد.

از در این خانواده این همه بها گرفتم

من تموم زندگیم رو از امام رضا گرفتم

وقتی گرفتار میشم به قرآن

میرم دوباره پابوس سلطان

مشهد سرزمین عشقه

مشهد بهترین پناهه

مشهد فرصت دوباره

واسه‌ی توبه از گناهه

یا امام رضا مدد

یا امام رضا مدد

یا امام رضا مدد

آخرین میهمان محفل آذری زبانان کشور در شب شهادت حضرت شمس الشموس، حاج مهدی قره‌باغی از شعرای آیینی زنجان بود که با خواندن ابیاتی در مدح و رثای امام رضا علیه السلام، این محفل را رنگ و بوی دیگری بخشید.

 

گزارش از: فریده خسروی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی