پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۲۵

میزبانی از زائران با چاشنی فرهنگ و معرفت / خدمات فرهنگی بنیاد کرامت رضوی در موکب‌های آخر صفر

تصویر کفش‌های خاکی و پاهای پانسمان‎شده رایج‎ترین صحنه ای است که در موکب‌های اسکان بنیاد کرامت رضوی به چشم می‌خورد. این‌ها متعلق به زائرانی است که با پای پیاده، کیلومترها در مسیر زیارت امام مهربانی‌ها گام برداشته‌اند و نشانه عشق و ارادتشان در پاهای تاول‎زده آن‌ها نمایان است. 

به گزارش آستان ‎نیوز،  با این حال، اگر هم فنجان‌های چای و شربت، بسته‌های غذای گرم و فضای مفروش و مسقف اقامت برایشان مایه آسایش بوده اما در دهه آخر صفر 1402، بنیاد کرامت رضوی چیزی فراتر از این خدمات را به مهمانان امام رئوف(ع) ارائه کرده است؛ خدمتی با برنامه و فکرشده از جنس فرهنگ و معرفت که بدون استثنا، اشک را مهمان چشم همه زائران کرده است.
 

میزبانی از زائران با چاشنی فرهنگ و معرفت / خدمات فرهنگی بنیاد کرامت رضوی در موکب‌های آخر صفر


خیر فرهنگی، ارمغان خدمات متفاوت موکب‌ها
بی‎بی معصومه 89 سال دارد و ساکن روستای ارداک است. آن‌طور که خودش تعریف می‌کرد، در طول مسیر کانون توجه و سوژه چشمگیر دوربین‌های بسیاری بوده اما زمانی که به همراه شش دخترش به مشهدالرضا(ع) رسیدند، مهم‌تر از اطعام و اسکان، خدمات فرهنگی موکب‌ها بوده که توجهشان را جلب کرده است. برایم تشریح کرد که در طول مسیر، با زنان و دختران بسیاری همراه شده که از شهرها و روستاهای مجاور، همراه با کاروان 400 نفره اهالی ارداک رهسپار مشهدالرضا(ع) بوده‌اند اما زمانی که همه به شهر امام هشتم(ع) و موکب شهید عارفی رسیده‌اند تا پیش از زیارت، ساعاتی را به استراحت بپردازند، زمان بیشتری را در غرفه‌های فرهنگی موکب گذرانده‌اند.
بی‌بی معصومه می‌گوید: در طول مسیر زیاد پیش می‌آمد که دخترانی بدون چادر را می‌دیدم و از این فرصت برای گفت‌وگو درباره حجاب استفاده می‌کردم. قانع هم می‌شدند اما زمانی که به غرفه فرهنگی موکب شهید عارفی رسیدیم، اهدای چادر متبرک و بسته‌های فرهنگی باعث می‌شد اشک از چشم این دخترها جاری شود و شرایطی رقم بخورد که فیض زیارت بامعرفت و مزین به حجاب برتر نصیب و روزی‎شان شود. نوه‌ها و نتیجه‌هایم نیز در غرفه‌های بازی کودک به بازی مشغول می‌شدند و خودمان بعد از شرکت در نمازهای جماعت، پای میزهای مشاوره و پاسخگویی به سؤالات شرعی می‌نشستیم و سؤالاتمان را می‌پرسیدیم. اگر از این منظر به موضوع نگاه کنید، حتی بیشتر از امکانات اقامتی و لطف بیکران خادمان در زمینه اطعام و پذیرایی، این خدمات فرهنگی موکب‌ها بود که برای زائران زمینه‌ساز خیر و برکت می‌شد.
 

میزبانی از زائران با چاشنی فرهنگ و معرفت / خدمات فرهنگی بنیاد کرامت رضوی در موکب‌های آخر صفر


بهره‌مندی هزاران زائر از برنامه‌های فرهنگی
درباره جزئیات خدمات فرهنگی موکب‌ها به سراغ علی‎اکبر روحی، مسئول فرهنگی موکب‌های بنیاد کرامت رضوی در دهه آخر صفر 1402 رفتم. او برایم تشریح کرد که راه‌اندازی خدمات فرهنگی در موقعیت‌های شش‎گانه اسکان و پذیرایی، از ابتدا موردتأکید تولیت آستان قدس بوده و بر همین اساس هم از ماه‌ها قبل برنامه‎ریزی شده تا زمینه ارائه این جنس از خدمات هم به‌موازات پذیرایی و اسکان فراهم شود.
روحی افزود: همین که موقعیت‌های اسکان به نام شهدای شاخص نام‌گذاری شد و به زائرانی که در هر موکب اقامت داشتند، زندگینامه، سبک زندگی و وصیت‌نامه‌های آنان را معرفی کردیم، نخستین فراز از برنامه‌ریزی‌های فرهنگی ویژه‌ای بود که در دهه آخر صفر امسال به زائران ارائه شد. علاوه بر این، دو مجموعه نمایشگاهی «نگارگذر آداب زیارت» و «نگارگذر شهدا» هم در موکب‌ها برپا بود که از روز سه‌شنبه، مهمانان امام هشتم(ع) را مخاطب پیام فرهنگی خود قرار می‌داد.
 

میزبانی از زائران با چاشنی فرهنگ و معرفت / خدمات فرهنگی بنیاد کرامت رضوی در موکب‌های آخر صفر


به گفته او، در دهه آخر صفر 1402، هر موقعیت حدود نیمی از غرفه‌های پذیرایی خود را به بخش فرهنگی اختصاص داد تا جایی که ایستگاه بازی کودکان با مشارکت مهدالرضا(ع) توانست مبانی فرهنگی و تربیتی را به همت مربیان آقا و خانم به کودکان انتقال دهد، ایستگاه پاسخگویی به مسائل شرعی توانست گره‌های ذهنی بسیاری را در حوزه‌های فرهنگی، معرفتی و شرعی باز کند و ایستگاه‌های مشاوره تخصصی توانست چالش‌های بسیاری در زمینه‌های زناشویی و همسرداری، جوانی جمعیت، تربیت فرزند و سبک زندگی را برطرف نماید.
روحی ادامه داد: با مشارکت معاونت تبلیغات اسلامی حرم مطهر رضوی، یک مسابقه بزرگ کتاب‌خوانی با عنوان «آفتاب خراسان» در سطح موکب‌ها اجرا کردیم که باعث شد تا بسیاری از زائران حتی در مدت کوتاه قبل یا بعد از تشرف و زمانی که برای استراحت در موقعیت‌ها حضور داشتند، از منابع آن استفاده کنند. علاوه بر این، نماز را هم در نوبت‌های صبح، مغرب و عشا به جماعت برگزار کردیم و هیئات عزاداری به اجرای مراسم برای زائران پرداختند. برآورد ما این است که فقط در دو روز پایانی ماه صفر بیش از دو هزار نفر در این برنامه‌های فرهنگی مشارکت کرده‌اند و البته که در طول دهه، این آمار به‌مراتب بیشتر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی