پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۲۵

روایتی از خدمت‌رسانی خادمیاران رضوی در موکب‌های میدان شهدای مشهد/ یک ایران، خادم زائران امام مهربان

در موکب‌های پذیرایی میدان شهدا، بیش از 15 غرفه از هفت استان کشور با غذا و نوشیدنی محلی خود از زائران امام هشتم(ع) پذیرایی می‌کنند.

به گزارش آستان ‎نیوز، برایش مهم نبود کسی را که پذیرایی می‌کند، از کدام استان است یا حتی چه اعتقاداتی دارد. همه هوش و حواسش فقط این بود که فلافل‎ها را با سرعت بیشتری بزند و داخل روغن داغ بیندازد تا بعد از اینکه سرخ شد، همکارش آن‌ها را از روغن بگیرد و با مخلفات، داخل نان ساندویچی بگذارد و تحویل مردم بدهد. حاج باقر پیرمرد باصفای آبادانی، خادمیاری از کانون‌های خدمت رضوی در استان بوشهر بود که از یک هفته قبل به موکب‌های پذیرایی بنیاد کرامت رضوی در میدان شهدا آمده بود تا در ایام پایانی ماه صفر، زائران امام رئوف(ع) با غذای محلی اطعام کند. در فاصله‌ای که یک پاتیل روغن را با 150 فلافل پر کرده بود، لحظاتی فرصت داشت تا دور از حرارت بایستد، جرعه آبی بنوشد و استراحتی کند. در همین زمان هم سراغش رفتم تا از حال و هوایش بپرسم.
 

روایتی از خدمت‌رسانی خادمیاران رضوی در موکب‌های میدان شهدای مشهد/ یک ایران، خادم زائران امام مهربان


با احتیاط سراغش رفتم چون مطمئن بودم در اثر کار مداوم با حرارت بسیار زیاد آن دیگ روغن جوشان خیلی دل و دماغ گپ و گفت ندارد. با این حال، سلام که کردم سر بلند کرد و با روی گشاده جواب سلام داد. می‌گفت معلم بازنشسته است که امسال، دومین سالی است که با اعلام آمادگی کانون خدمت رضوی در استان بوشهر، در ایام زیارتی دهه آخر صفر راهی مشهدالرضا(ع) می‌شود. آن‌طور که حاج باقر بیان می‌کرد، در هر روز سه شیفت کاری برایشان تعریف شده که خودش بعد از خدمت‌رسانی به زائران در یکی از این شیفت‌ها، در باقی ساعت‌ها راهی بارگاه منور امام رئوف(ع) می‌شود و فیض زیارت را به توفیق خدمت همراه می‌کند.
 

روایتی از خدمت‌رسانی خادمیاران رضوی در موکب‌های میدان شهدای مشهد/ یک ایران، خادم زائران امام مهربان


پذیرایی از روزانه 5هزار نفر با غذای محلی
البته موکب آبادانی‎های خونگرم، تنها موکب پذیرایی استانی در میدان شهدا نیست. احمد میرزاده، مسئول همه این موکب‌ها در گفت‌وگو با ما گفت که به‌طور کلی 28 موکب در خیابان‌های شیرازی، امام رضا(ع) و شهدا توسط نمایندگانی از 10 استان کشور مدیریت می‌شود که در هر موکب، پذیرایی در سه وعده با غذای گرم به همراه میان وعده صورت می‌گیرد.
میرزاده هم تأکید داشت که پذیرایی در هر موکب متناسب با فضای بومی هر استان و با غذا و نوشیدنی‌های محلی انجام می‌شود و به‌موازات این، ما هم در عرصه میدانی به چشم دیدیم که اگر موکب بوشهری ها در بخش نوشیدنی با قهوه و چای عربی از زائران پذیرایی می‌کرد، غرفه شیرازی‌ها بیش از پنج نوع از انواع شربت‌های گیاهی و عرقی جات معطر را روی پیشخوان خود چیده بود. در بخش غذا هم زائران در غرفه استان مازندران با لقمه‌های باقلاقاتوق و میرزاقاسمی پذیرایی می‌شدند و نمایندگان استان آذربایجان شرقی هم ساندویچ کوفته‌تبریزی را به دست زائران می‌رساندند.
 

روایتی از خدمت‌رسانی خادمیاران رضوی در موکب‌های میدان شهدای مشهد/ یک ایران، خادم زائران امام مهربان


به گفته محسن عقدایی، مسئول موکب استان‌های میدان شهدا به‌طور کلی بیش از هزار نفر در سه شیفت در این موکب‌ها به خدمت‌گزاری مشغول هستند و اگرچه فضای مسقف و مفروشی هم برای استراحت زائران آماده شده اما رویکرد ما بیشتر مبتنی بر پذیرایی است و بر همین اساس، به‌طور متوسط روزانه پنج هزار نفر در این موکب‌ها پذیرایی می‌شوند.
گزارش: مرتضی محمدپور

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی