مشاور و مدیر کل بررسی و نظارت راهبردی آستان قدس رضوی بر جذب حداکثری دهه هشتادیهایی که از فضای ارزشی رانده و زده شدهاند، تاکید کرد.
ضرورت اهتمام در جذب حداکثری دهه هشتادیهای رانده شده از فضای ارزشی
به گزارش آستان نیوز، ابوالفضل خودمانی پس از بازدید مواکب دانش آموزی بنیاد فرهنگی رضوی و دیدن روایتگری دو زبانه فارسی و انگلیسی «معجزات و کرامات حضرت رضا(ع)» توسط دختران دانش آموز مدرسه امام رضا(ع) در پیادهراه آیتالله واعظ طبسی، بیان کرد: در تولید محتواهای فرهنگی برای کودکان و نوجوانان دهه هشتادی و نودی باید در کنار توجه به سندیت منابع، به جذابیت و گیرایی ادبیات متون و همزمان تطابق آن با تفکر و عقلانیت تاکید شود.
وی ادامه داد: اگر در قالب نمایش و روایتگری کاری اثرگذار از دل معجزات و کرامات اهل بیت(ع) برای مخاطب دانش آموز تهیه و اجرا میشود، باید با منطق و اندیشه نوجوان امروز سازگاری بیشتری داشته باشد تا برای او قابل پذیرش و باور باشد. مطلبی که برای نوجوان قابل پذیرش نباشد، ممکن است به زبان هم نیاورد، ولی در دل به آن باور ندارد و کمکم به سمت انکار آن میرود.
خودمانی با اشاره به نکته دیگری در تولید متون ادبی و فرهنگی و مذهبی گفت: در وهله بعد، در انتخاب موضوع و روایت آن، به سن مخاطب توجه کنید. ممکن است مطلبی برای مخاطب بزرگسال خیلی پرکشش، مفید و قبال استفاده باشد، اما به کار کودک 10 ساله، 12 ساله، یا نوجوان 15 ساله نمیآید.
وی افزود: از دیگر عوامل اثربخش در یک اثر فرهنگی، توجه به نوع اجراست. باید شکل اجرا نیز پر هیجان و بهیادماندنی باشد. حتی اگر متن جذاب و گیرایی باشد اما فشل و بیرمق اجرا شود، اثرگذار خاصی نخواهد داشت.
وی خطاب به دستندرکاران و مربیان تربیتی مدارس امام رضا(ع) توصیهای داشت: در جذب دانش آموزان فعال فرهنگی مدرسه، فقط بهدنبال استفاده از نوجوانان مذهبی نباشید، چون آنها راه را پیدا میکنند. بیشتر به دنبال جذب حداکثری دهه هشتادیهایی باشید که از فضای ارزشی رانده و زده شدهاند. وقتی تلاشهای شما به ثمر مینشیند که در پایان دهه آخر ماه صفر بگویید؛ مثلا 10 نوجوان را به تفکر و تغییر مسیر راهنمایی کردید.
تولیت آستان قدس رضوی
