پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۲۵

یک جهان داغدار در عزای شاه غریبان 

در ایام شهادت امام غریبان، حضرت سلطان علی بن موسی الرضا(ع) است جهان اسلام سراسر غرق در عزا و ماتم است. در این ایام نه تنها مردم ایران بلکه مردمان کشورهای اسلامی مانند عراق، عربستان، بحرین، سوریه، نیجریه و دیگر کشورهای اسلامی نیز عزادار این مصیبت عظمی هستند. 

به گزارش آستان نیوز، یکی از نیجریه آمده و دیگری از پاکستان و زائرنی هم از کشورهای عراق، سوریه، بحرین و زائرانی و تعدادی از آنها هم از شهرهای جنوبی مانند اهواز و بوشهر زائر حضرت شمس‌الشموس شده‌اند. اما هیچکدام در اینجا غریب نیستند چرا که زیر بیرق عزای امام غریبان جمع شده‌اند و در کنار هم یکی از شکوه‌ترین محافل عزاداری جهان اسلام را رقم زده‌اند. 
 

عزاداری و مشق عاشقی

دسته عزاداران در قسمت میانی صحن غدیر دور هم جمع شده‌اند و در حال سینه زنی و عزاداری هستند. پسر بچه‌ای نوجوان علمی بلند در دست دارد و از همین سنین نوجوانی میدان داری مجالس عزای اهل بیت(ع) و عشق ورزیدن به ساحت مقدس آن بزرگواران را مشق می‌کند. یکی دیگر از نوجوانان پرچمی که مزین به نام مقدس سیدالشهدا(ع) است را در دست دارد و کمی آن طرف‌ تر جمعیت عزادار در حال سینه‌زنی هستند. 
 

زائری از سرزمین عراق

«اَمنه صالِح» از کشور عراق که یکی از شرکت کنندگان در این مراسم است می‌گوید: از کشور عراق و از شهر بغداد به پابوسی امام رضا(ع) امده‌ام. او که از حضور در یک محفل عزاداری به زبان عربی در حرم امام رضا(ع) خوشحال است می‌گوید: هر وقت به زیارت امام رضا(ع) می‌آیم حتما در مراسم صحن غدیر شرکت می‌کنم چرا که احساس می‌کنم ایجا در در بین مردمان کشور خودم عراق هستم و احساس غریبی نمی‌کنم. 
 

عزاداری با زبان مادری

«مریم بغنانی» زائر عرب زبان دیگری است که پای مراسم عزاداری جهان اسلام نشسته و بر مصیبت اهل بیت(ع) اشک می‌ریزد و گریه می‌کند. او می‌گوید: خواندن زیارت نامه و شرکت در مراسم عزاداری در صحن غدیر خیلی با صفا است چرا که هر کس دوست دارد با زبان مادری خودش برای اهل بیت(ع) عزاداری کند و از اینکه اینجا در بین زائران عرب زبان هستم احساس خیلی خوبی دارم. 
 

اینجا نماز خواندن صفایی دیگر دارد

«معصومه رنجبر» زائر دیگری است که از اهواز میهمان آقا امام رضا(ع) شده و صحن غدیر حرم امام رضا(ع) جایی است که هر بار که به مشهد می‌آیم حتما در برنامه‌های سخنرانی و عزاداری آن شرکت می‌کنم. چرا که زیارت و حتی خواندن نماز جماعت در این صحن حال و هوای دیگری دارد. 
از آنجا که تشرف زائران غیر ایرانی به ویژه زائران عرب زبان در ایام شهادت امام رضا(ع) به بالاترین حد خود می‌رسد، مدیریت زائرین غیر ایرانی آستان قدس رضوی در این ایام ویژه برنامه‌های تبلیغی-مذهبی برای این گروه از زائران در صحن غدیر در نظر می‌گیرد و زائران عرب زبان می‌توانند با مراجعه به این صحن از این برنامه‌ها بهره‌مند شوند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی