پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

حجت‌الاسلام والمسلمین رفیعی؛ 
۱۴۰۲-۰۶-۲۵

دستاوردهای معنوی ماه محرم  را حفظ کنیم

خطیب حرم مطهر رضوی گفت: ماه محرم دستاوردهای معنوی بسیاری برای ما دارد که باید تلاش کنیم در طول سال این دستاوردها را برای خود حفظ کنیم. 

به گزارش آستان نیوز، در شب شام شهادت و شام غریبان امام رضا(ع) میلیون‌ها زائر و مجاور همچون پروانه گرد شمع وجود امام مهربانی‌ها جمع شدند و به یاد غریبی این امام مظلوم و شهادت غریبانه ایشان عزاداری و مرثیه سرایی کردند. 
در این شب حزن انگیز ویژه برنامه‌ای از سوی معاونت تبیلغات اسلامی آستان مقدس رضوی در رواق بزرگ امام خمینی(ره) برگزار شد. 
در این ویژه برنامه زائران حریم ملکوتی رضوی با قرائت زیارت امین‌الله که با نوای علی ملائکه قرائت شد، به محضر امام مهربانی‌ها عرض ارادت کردند و به روان پاک این امام همام سلام و درود فرستادند و سپس زائران حریم ملکوتی رضوی میهمان شعرخوانی شاعر آئینی اهل بیت(ع)؛ حسین مودب شدند. 
حجت‌الاسلام والمسلمین ناصر رفیعی در این مراسم به ایراد سخنرانی پرداخت و گفت: ماه محرم و شرکت در مراسم عزاداری سیدالشهدا(ع) که با بیان معارف دینی همراه است دستاوردهای معنوی بسیاری دارد و همه ما باید سعی کنیم که این دستاوردها را برای خود حفظ کنیم چرا که گاهی نگهداری یک عمل سخت‌تر از انجام آن است. 
وی تصریح کرد: در ماه محرم دین داری رونق بیشتری می‌گیرد و در ایام عزاداری سیدالشهدا(ع) میزان ارتکاب گناه کاهش پیدا می‌کند. بعد از این ایام نیز باید مراقب اعمل خود باشیم چرا که دین خدا یک دین مستقر است نه مستودع. یعنی دین باید در همه ابعاد زندگی ما استقرار داشته باشد. 
حجت‌الاسلام رفیعی در ادامه با اشاره به حدیثی از امام رضا(ع) «اَحسِن اَلظَّنَّ بِاللَّهِ فَإِنَّ اَللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ يَقُولُ أَنَا عِنْدَ ظَنِّ عَبْدی» بیان کرد: امام رضا(ع) در این حدیث نورانی به ما توصیه کرده‌اند که نسبت به خدا بد گمان نباشیم گرا که خداوند در گمان بنده خود نشسته است. 
وی افزود: ریشه سوء ظن سه چیز است بخل، ترس و حرص این سه خصیصه در انسان سوء ظن ایجاد می‌کند بنابراین باید مراقب باشیم که این صفات را از خود دور کنیم و همواره نسبت به خدا خوش بین باشیم. 
این کارشناس مذهبی با اشاره به آیه ششم سوره فتح؛« وَيُعَذِّبَ الْمُنَافِقِينَ وَالْمُنَافِقَاتِ وَالْمُشْرِكِينَ وَالْمُشْرِكَاتِ الظَّانِّينَ بِاللَّهِ ظَنَّ السَّوْءِ» بیان کرد: این آیه از جمله آیاتی است که منافق و مشرک کنار هم گذاشته شده است چرا که هر دو به خدا بد گمان هستند. 
وی ابراز کرد: طبق این آیه شریفه بدگمانی به خدا گناه بزرگی است به همین خاطر عذاب و عقاب الهی را در پی دارد. در روایات آمده است که نسبت به خدا حسن ظن داشته باشیم و خدا نیز طبق همین گمان با ما رفتار می‌کند. 
گفتنی است؛ در این مراسم مادحین اهل بیت(ع)؛ مهدی رسولی، محمدرضا و حسین طاهری مرثیه خوان شام شهادت امام رضا(ع) شدند و بر مصیبت شهادت امام مهربانی‌ها مرثیه سرایی و نوحه خوانی کردند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی