پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در نشست علمی «حرم مطهر امام رضا(ع)، پایگاه انقلاب اسلامی» مطرح شد
۱۴۰۲-۰۶-۲۶

 حرم مطهر رضوی؛ پايگاه بستر ساز تمدن نوین اسلامی

به همت بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، نشست علمی «حرم مطهر امام رضا(ع)، پایگاه انقلاب اسلامی» برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، پژوهشگر بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی در این نشست  که عصر شنبه 25 شهریورماه همزمان با سالروز شهادت امام رضا(ع) در ره باغ آیت‌الله واعظ طبسی حرم مطهر رضوی غرفه نشست‌های سازمان علمی فرهنگی آستان قدس رضوی برگزار شد، به نقش حرم مطهر رضوی پیش از پیروزی انقلاب و پس از پیروزی به عنوان پايگاه بستر ساز تمدن نوین اسلامی اشاره کرد.
دکتر علی جان سکندری، با بیان اینکه انقلاب به معنای تغییر، تحول و دگرگونی است، گفت: انقلاب اسلامی چندین ویژگی دارد که سایر انقلاب‌ها نداشتند، در جریان انقلاب اسلامی ایران همه توده‌ها نقش داشتند، مردم وقتی احساس کردند حکومت در حال از بین بردن پیکره اسلام است، تحمل نکردند، قیام کردند و حکومت شاهنشاهی سقوط کرد.
وی با اشاره به اینکه حکومتی که سلطنتی و موروثی باشد، فاسد می‌شود، افزود: قدرت باید بچرخد و چون در دوران پهلوی حکومت در یک فرد متمرکز بود منجر به فساد شد. 
سکندری به معنای پایگاه اشاره کرد و گفت: پایگاه به معنی محلی است که تعدادی از مردم با فکر و اندیشه واحد، حول یک محور حرکت کنند و در این فضا استقرار یافته و تصمیم‌گیری کنند و در واقع پایگاه انقلاب برای سقوط دیکتاتور شکل گرفت.
 

حرم مطهر محور انقلابیون درسراسر کشور
وی تصریح کرد: در جریان انقلاب اسلامی در شهر مشهد چندین پایگاه وجود داشت و امتیازی که شهر مقدس مشهد با دیگر شهرهای کشور داشت وجود مبارک مرقد امام رضا(ع) بود، از همین رو حرم محور انقلابیون در مشهد و حتی سراسر کشور بود.
این پژوهشگر با بیان اینکه انقلابیون از سیره امام رضا(ع) تاسی می‌گرفتند تا به اهدافشان برسند، ادامه داد: مراکز و پایگاه‌های انقلابی شهر مشهد شامل، مساجد، بیوت علما، تشکل‌های سیاسی، انجمن پیروان قرآن، گروههای سیاسی و اسلامی و غیر اسلامی،حوزه های علمیه و... بودند که با محوریت حرم مطهر فعالیت می‌کردند.
به گفته وی از سال 41 تا 43 تقریبا فضا برای انقلابیون فراهم بود و پایگاه‌ها برنامه‌های خود را در حرم برگزار می‌کردند اما از سال 43 تا 56 فضای بسته‌ای به وجود آمد انقلابیون مخفیانه فعالیت می‌کردند و از سال 56 با شهادت سیدمصطفی خمینی انقلابیون جسارت پیدا کردند و بحث فضای باز سیاسی در کشور مطرح شد.
سکندری اظهار کرد: حوزه علمیه مشهد از حوزه‌های فعال انقلاب بود و مدارس نواب، عباسقلی‌خان، خیرات‌خان، میرزا جعفر و... از جمله پایگاه‌هایی بودند که با مرکزیت حرم فعالیت می‌کردند.
 

مروری بر اقدامات آستان قدس رضوی پس از انقلاب اسلامی
وی در ادامه به اقدامات آستان قدس رضوی پس از انقلاب اسلامی اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه حجم فعالیت‌های فرهنگی آستان قدس رضوی پس از انقلاب اسلامی بستر تمدن نوین اسلامی را به روی جهانیان گشوده است.
این پژوهشگر با اشاره به اینکه70 درصد  بودجه آستان قدس رضوی به فعالیت‌های فرهنگی اختصاص یافته است، گفت: 
اهداء بیش از 140 هزار کتاب به کتابخانه های مختلف، ساخت بیش از 300 هزار متر فضاهای فرهنگی و... شماری از 
اقدامات آستان قدس رضوی است که بستر تمدن اسلامی را فراهم آورده است.
وی ایجاد مراکز آموزشی، پژوهشی و فرهنگی همچون دانشگاه علوم اسلامی رضوی، دانشگاه بین‌المللی امام رضا(ع)، بنیاد پژوهش‌های اسلامی، بنیاد فرهنگی امام رضا(ع)، موسسه چاپ و انتشارات و... را برخی از اقدامات آستان قدس رضوی پس از پیروزی انقلاب اسلامی دانست.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی