پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۲۶

تدوین نقشه راه تعالی با رویکرد افزایش بهره‌وری در شرکت‌ها و موسسات اقتصادی آستان قدس

حدود 10 سال از ابلاغ سیاست‌های اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب می‌گذرد و در این سال‌ها بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی همگام با این سیاست‌ها برنامه‌های راهبردی خود را تدوین کرده است، نمونه‌اش حضور در فرایند تعالی و پیشرفت از سال 1396 است تا علاوه‌بر ارتقاي بهره‌وري در موقوفات و استفاده مناسب از منابع وقفي، به سهم خود به توسعه کشور نیز کمک کند.

به گزارش آستان نیوز، در هفدمین دوره فرایند تعالی که در اسفند امسال برگزار می‌شود، از 350 شرکت و موسسه معرفی شده از سراسر کشور، تعداد ۳۰۵ شرکت موفق به ثبت نام شده‌اند. از بنیاد بهره‌وری موقوفات هم ۳۱ شرکت و موسسه حضور دارد که این تعداد در دوره گذشته 24 شرکت و موسسه بوده است. در گفت‌وگو با دکتر سیده حنانه حسینی فرد معاون ارزیابان مرکز ملی تعالی و پیشرفت و مشاور تعالی بنیاد بهره‌وری موقوفات به اقدامات صورت گرفته توسط این بنیاد در راستای ارزیابی تعالی و اهداف مرکز ملی تعالی و پیشرفت از اجرای فرایند تعالی پرداخته‌ایم.
 

مرکز ملی تعالی و پیشرفت به دنبال تحقق چه اهدافی است؟
سال 1392 سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی توسط رهبر معظم انقلاب ابلاغ شد اما با گذشت چندین سال، این سیاست‌ها آنطور که باید به صورت کمی اجرایی نشد، از همین رو مرکز ملی تعالی و پیشرفت در سال 1395 با رویکرد تحققِ بخشی از منویات رهبر معظم انقلاب به ویژه در حوزه اقتصاد مقاومتی و شعار سال تشکیل شد تا با ارزیابی نهادهای انقلابی، به عملیاتی شدن این اهداف کمک کند. علاوه‌براین موارد، امسال شاخص‌های بهره‌وری و پروژه‌های بهبود مطرح شده است تا با تدوین نقشه راه تعالی، به انسجام تمام فعالیت‌های تعالی و بهره‌وری در سطح شرکت‌ها و موسسات کمک شود. 
 

در راستای فرایند تعالی، چه اقداماتی توسط بنیاد بهره‌وری موقوفات برای هفتمین دوره جایزه تعالی انجام شده است؟
در هفتمین دوره تعالی، تاکنون اقدامات قابل توجهی توسط بنیاد بهره‌وری موقوفات انجام شده است که می‌توان به ایجاد ساختار و بسیج منابع انسانی به منظور برنامه‌ریزی، اقدام و پشتیبانی لازم در حوزه تعالی سازمانی از طریق ایجاد مدیر تعالی در ساختار بنیاد اشاره کرد که همواره مورد حمایت رئیس  بنیاد بهره‌وری و موقوفات استان قدس رضوی و معاونان این مجموعه قرار داشته است. در این مدت همچنین شاهد ارتقاء تعامل مستمر بین بنیاد بهره‌وری موقوفات و مرکز ملی تعالی و پیشرفت به منظور تسهیل و چابک‌سازی فرآیندهای مرتبط با تعالی سازمانی از طریق تشکیل کمیته راهبری تعالی در سطح تعهد، تقدیرنامه و تندیس هستیم که جلسات آن در سطح مدیران ارشد در حال برگزاری است.
رشد ۲۹ درصدی در تعداد شرکت‌ها و موسسات حاضر در هفتمین دوره فرایند تعالی نسبت به دوره ششم، دیگر اقدام مهم بنیاد بهره‌وری موقوفات است، به گونه‌ای که تعداد شرکت‌ها و موسسات حاضر در این فرایند به ۳۱ مورد افزایش پیدا کرده که از این تعداد ۳ مورد در سطح تعهد به تعالی، ۲۵ مورد در سطح تقدیرنامه و ۳ مورد در سطح تندیس است. همچنین با مجموع اقدامات انجام شده، برای اولین بار تمام شرکت‌ها و موسسات اقتصادی آستان قدس رضوی در موعد مقرر ثبت نام کردند.
علاوه‌بر برگزاری همایش تعالی در اردیبهشت امسال برای اولین بار که با حضور رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات آستان قدس رضوی، قائم مقام مرکز ملی تعالی و پیشرفت و مدیران عامل شرکت‌ها و موسسات تابعه بنیاد بهره‌وری موقوفات و با رویکرد جلب حمایت و توجه بیشتر مدیران عامل به تعالی سازمانی انجام شد، در خرداد ماه نیز شاهد برپایی دوره‌های آموزشی توسط مسئولان سازمان ملی بهره‌وری بودیم.
امسال همچنین با هدف توانمندسازی نیروی انسانی که به طور مستقیم در فرایند تعالی مشارکت دارند، مطابق با نیازسنجی آموزشی انجام شده، تا پایان مرداد ماه امسال حدود ۸ دوره آموزشی با موضوع اظهارنامه نویسی و آشنایی با مدل تعالی، ویژه مدیران و کارشناسان تعالی برگزار شد. پیگیری اجرای پروژه‌های بهبود در خصوص پیشنهادات و پیگیری بازخورد گزارش‌های سال گذشته از شرکت‌ها نیز بخشی دیگر از این فعالیت‌ها به شمار می‌رود. 
علاوه‌بر پیگیری‌های صورت گرفته از سوی مرکز ملی تعالی و گزارش‌هایی که هر سه ماه یکبار توسط شرکت‌ها برای این مرکز ارسال می‌شود، امسال تیمی برای بازدید از شرکت‌ها و نظارت بر فعالیت کارگروه‌های تعالی در موضوع اقتصاد مقاومتی و شعار سال تشکیل شد. اتفاق خوب دیگر، برگزاری تورهای تعالی بین شرکت‌های برتر و شرکت‌هایی که نیاز به الگوبرداری دارند، بوده است که همین امر زمینه ایجاد ارتباط میان بنیاد بهره‌وری موقوفات با نهادهایی همچون بنیاد مستضعفان، سازمان اقتصادی گستر و ستاد فرمان امام را به منظور بهره‌مندی از تجارب یکدیگر فراهم کرده است.
 

در حوزه تربیت ارزیاب چطور؟ چه اقداماتی انجام شده است؟
امسال دوره‌های تربیت ارزیاب برای اولین بار در بنیاد بهره‌وری موقوفات با حضور ۳۱ نفر برگزار شد که از این تعداد نفراتی به عنوان ارزیاب انتخاب می‌شوند تا در دوره‌های آتی بتوانند در سازمان خود و سایر نهادها، نقش موثری ایفا کنند.
 

تا اسفند ماه چه اقدامات دیگری در بنیاد بهره‌وری موقوفات در راستای فرایند تعالی و پیشرفت انجام خواهد شد؟
در این مدت دوره‌های آموزشی برای مدیران عامل سازمان‌ها با موضوع معیار رهبری و معیار استراتژی و همچنین دوره‌هایی برای شرکت‌ها و موسسات در بحث آشنایی با فرایند ارزیابی برگزار خواهد شد.
 

به عنوان یکی از معاونان ارزیابی مرکز ملی تعالی و پیشرفت، چه اهدافی را از اجرای این فرایند در سازمان‌ها و نهادها دنبال می‌کنید؟
راهنمایی مشاوران و هدایت شرکت‌ها و موسسات به منظور حضور پر قدرت و موفق در ارزیابی، نظارت و هدایت آن‌‌ها در فرایند تدوین اظهارنامه‌ها با استفاده از امکانات داخلی و بهره‌گیری از مشاوران و متخصصان این حوزه، انسجام فعالیت‌های گروهی در سطح شرکت‌ها به واسطه تشکیل کمیته ارزیابی تعالی و نیز نظارت بر وضعیت پروژه‌های بهبود حاصل از فرایند خود ارزیابی، بخشی از اهدافی است که از اجرای فرایند تعالی دنبال می‌شود.
مرکز ملی تعالی و پیشرفت در تلاش است با برگزاری تورهای تعالی برای شرکت‌ها و موسسات به منظور اشتراک تجارب برتر، اجرای مسابقات فرهنگی در زمینه تعالی، برگزاری همایش‌های آموزشی و کارگروه‌های علمی برای مدیران و همچنین ایجاد تقویت ارکان تعالی در ساختار شرکت‌ها، به تقویت فعالیت‌های مرتبط با رویکرد اقتصاد مقاومتی و شعار سال کمک کند.
 

لطفا در خصوص نحوه ارزیابی شرکت‌ها و موسسات در فرایند تعالی توضیح دهید.
بعد از ثبت نام شرکت‌ها و ارسال اظهارنامه به مرکز ملی تعالی و پیشرفت، برای هر کدام از بنگاه‌های اقتصادی بسته به نوع کسب‌وکار و فعالیت آن، ارزیابانی انتخاب می‌شوند که یکی از کارهای اصلی فرایند ارزیابی، چیدمان ارزیابان است. پس از برقراری ارتباط میان مجموعه‌ها با ارزیابان، زمان ارزیابی مشخص و نتایج به مرکز ملی تعالی و پیشرفت اعلام می‌شود.
 

به طور خاص، چه دستاوردهایی را در بنیاد بهره‌وری موقوفات از اجرای فرایند تعالی دنبال می‌کنید؟
در حوزه پیاده‌سازی فرایند تعالی و ارزیابی، تمام اهداف را در راستای منویات رهبر معظم انقلاب که در قالب سیاست‌های کلی نظام، اقتصاد مقاومتی و مدیریت جهادی در بحث بنگاه‌های اقتصادی مطرح شده، تعریف کرده‌ایم.
ارزیابی و بررسی بهره‌وری شرکت‌ها و موسسات با استفاده از ابزار و مدل مناسب، توسعه فرهنگ تعالی و الگوی اسلامی-ایرانی پیشرفت در بنیاد بهره‌وری موقوفات، ایجاد وحدت و همدلی بیشتر میان این بنیاد با تمام بنگاه‌های اقتصادی کشور و تبادل تجارب یکدیگر، تشویق برای ایجاد عملیات خودارزیابی به منظور شناخت نقاط قوت و بهبود و... بخشی از دستاوردهایی است که با اجرای دقیق و مستمر فرایند تعالی در بنیاد بهره‌وری موقوفات حاصل خواهد شد.
با اجرای این فرایند همچنین شاهد تقویت قابلیت‌های بنیاد بهره‌وری موقوفات به منظور چابک‌سازی در کسب و کار، بسترسازی و ایجاد فضای رقابتی توام با خلاقیت و نوآوری و همچنین افزایش مستمر سطح رضایت ذینفعان از خروجی نظام مدیریتی متعالی حاکم بر این مجموعه خواهیم بود. با توجه به دغدغه‌های رئیس بنیاد بهره‌وری موقوفات، حمایت‌های صورت گرفته از سوی مدیران عامل و مدیران تعالی شرکت‌ها و موسسات اقتصادی آستان قدس رضوی و در کنار آن با پیگیری‌های مرکز تعالی و پیشرفت، امسال توانسته‌ایم برنامه‌ها را به خوبی پیش ببریم.
در حال حاضر نیز با اجرای ۶ دوره ارزیابی مبتنی بر مدل تعالی و پیشرفت می‌توان سطح ارتقاء شرکت‌ها و موسسات تابعه نهادهای انقلاب اسلامی را در راستای منویات رهبر معظم انقلاب مشاهده کرد.


 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی