پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۶-۳۰

کارگاه «روش تحقیق در علوم اسلامی» در مدرسه عالی فقاهت برگزار شد

کارگاه سه روزه «روش تحقیق در علوم اسلامی» به همت مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) در حال برگزاری است.

مدیر واحد پژوهش مدرسه عالی فقاهت عالم آل محمد(ع) در گفتگو با خبرنگار آستان نیوز، به برنامه های اصلی این مدرسه اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های مدرسه، پژوهش در علوم اسلامی و دانش‌های مرتبط با علوم اسلامی است و کسانی که در این مدرسه مشغول به تحصیل‌اند در واقع پژوهشگرانی هستند که باید هر چه بهتر با فرآیند امور پژوهشی و مهارتهای لازم در این بخش آشنا باشند.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمدزاده ادامه داد: در همین راستا واحد پژوهش مدرسه کارگاهی تحت عنوان روش تحقیق در علوم اسلامی را به مدت سه روز در دو نوبت صبح و عصر برنامه ریزی کرده که این کارگاه از تاریخ 28 تا 30 شهریورماه در حال برگزاری است. استاد و مربی این کارگاه حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر علی زینتی از اساتید سطوح عالی حوزه علمیه قم و عضو هیئت علمی جامعه المصطفی است.
وی با بیان اینکه توجه به سرفصل ها و عناوین اصلی کارگاه از نکات مهم در برگزاری این دوره است؛ افزود: در این کارگاه، بعد از بیان مباحث تئوری و دانشی روش تحقیق به عنوان یک علم، به 4 فعالیت اصلی پژوهش پرداخته می شود. نخستین مرحله، مسئله‌یابی یا موضوع‌یابی است که کارگاه به صورت عملی فراگیران را با این مسئله آشنا می‌کند به گونه ای که یک پژوهشگر بتواند در زمان اندک، موضوع را شناسایی کند.
محمدزاده خاطرنشان کرد: دومین مرحله و اولین اقدام اصلی، طراحی طرح تحقیق است. با فراگیری این کارگاه، در صورت تسلط بر محتوا، می‌توان به راحتی یک طرح تحقیق کامل نوشت. سومین هدف کارگاه نیز فرآیند اجرای تحقیق است. به حسب نوع سوال و موضوع، 5 شکل اجراء در این کارگاه مورد بررسی قرار می گیرد. 
وی با بیان اینکه چهارمین مرحله، تدوین گزارش تحقیق است، افزود: یک پژوهش در 6 قالب می‌تواند تدوین شود و دوستان در این کارگاه در 5 قالب تحقیق پایانی، پایان نامه، رساله، مقاله علمی پژوهشی- ترویجی مسلط می‌شوند.
حجت‌الاسلام محمدزاده نکته دوم را رویکرد کاربردی در این کارگاه ذکر کرد و گفت: این کارگاه دارای سه ویژگی و تمایز در مقایسه  با سایر کارگاه‌های مشابه است، نخست، رویکرد کارگاهی و عملی یعنی تولید در همان فضای گفتگو است (یعنی باید بیان مسئله تولید شود و نقد و اصلاح شود تا فراگیری برای همه انجام شود)، ویژگی دیگر این که کارگاه ناظر به روش تحقیق توصیفی و کیفی است که بنیان تحقیق های اسلامی است و کاری به تحقیقات کمی و آماری ندارد و ویژگی سوم نیز این که کارگاه در روش تفکر و شیوه تدریس فراگیران نیز موثر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی