پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۰۳

بررسی پیوند فرش و معماری با مشارکت شرکت فرش آستان قدس رضوی

با مشارکت شرکت فرش آستان قدس رضوی، نشستی به منظور بررسی پیوند فرش و معماری با حضور نمایندگان کمیته فرش و کمیته معماری فرهنگستان هنر برگزار شد.

به گزارش آستان نیوز، مدیرعامل شرکت فرش آستان قدس رضوی در این نشست با اشاره به مراوده و داد و ستد مستمر بین دو حوزه فرش و معماری اظهار کرد: نقش‌مایه‌ها و نقوش مشترک در فرش و آرایه‌های معماری مانند گچ‌بری‌ها و کاشی‌کاری‌ها از جمله موارد قابل مطالعه در این زمینه به شمار می‌رود.
حمید کارگر با ذکر نمونه‌هایی از پیوند و قرابت فرش و معماری گفت: این تأثیر و تأثر متقابل بسیار گسترده است، به عنوان نمونه اگر امروز فرش‌های کوچک خریدار بیشتری دارد، ناشی از تغییر در معماری از خانه‌های بزرگ و ویلائی به سمت اتاق‌های کوچک و خانه‌های آپارتمانی است.
او ادامه داد: با توجه به وجود دو شرکت فرش و آرایه‌های معماری در آستان قدس رضوی، این دو مجموعه آماده همکاری برای برگزاری بهینه همایش فرش و معماری هستند.
 

همکاری آستان قدس در برگزاری همایش فرش و معماری
رئیس کمیته فرش فرهنگستان هنر نیز در این نشست به ارائه برخی زمینه‌های ارتباطی بین دو حوزه فرش و معماری پرداخت و گفت: وجود قالی‌هایی که برای مکان‌هایی خاص با معماری ویژه بافته شده‌اند، حکایت از پیوند بین دو حوزه فرش و معماری است.
تورج ژوله افزود: قالی‌های باغی با نزدیکی به هندسه باغ ایرانی و داشتن آبراهه‌ها، فرش‌های پرده‌ای برای آویز در ورودی برخی اماکن، قالی‌های موسوم به گنبدی با نزدیکی به نقوش گنبد‌ها یا فرش‌هایی که نقوشی الهام گرفته از آرایه‌های معماری همچون کاشیکاری دارند، از دیگر نمونه‌های پیوند بین دو حوزه فرش و معماری به شمار می‌رود.
در ادامه این نشست سیدمحمد بهشتی و مهرداد قیومی به نمایندگی از گروه معماری و شهرسازی و حسین یاوری و حمید کارگر به نمایندگی از کمیته فرش فرهنگستان هنر به بیان دیدگاه‌های خود در این زمینه پرداختند.
در پایان نشست نیز مقرر شد فرایند برگزاری «همایش فرش و معماری» با همکاری فرهنگستان هنر و شرکت فرش آستان قدس رضوی به زودی آغاز شود.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی