پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۰۴

دعوت‌نامه امام رضا(ع) برای ۱۱۰۰ مشهدی

صداهای مختلف؛ از قیژ قیژ چرخ خیاطی تا صدای کوبیدن پُتک و چکش بر آهن و چوب، فضای مجموعه کارگاه‌های فنی حرم مطهر رضوی را پُر کرده است. هر کدام از مردان که لباس کار بر تن دارند، در کارگاهی مشغول فعالیت هستند. تابلوهایی مملو از نکات ایمنی همچون تابلوی «حادثه = بی‌دقتی + غرور»، بر روی دیوارها نصب شده است. اینجا در مکانی به دور از هیاهو و دلدادگی زائران و مجاوران در رواق‌ها و صحن‌های حرم مطهر، جمعی از محبان شمس الشموس(ع) در حال خدمت افتخاری هستند. 

به گزارش آستان نیوز، در حال حاضر نزدیک به 1100 خادمیار مشهدی در 8 کشیک در بیش از 20 کارگاه‌ فنی اداره خدمات فنی و روشنایی معاونت خدمات زائران حرم مطهر رضوی همچون تعمیرات مکانیک، تعمیرات الکترونیک، تراشکاری، جوشکاری، خیاطی صنعتی و... خدمت می‌کنند. خدمات این کارگاه‌ها شامل 5 حوزه‌ خدمتی اصلی؛ «تعمیرات خودروهای برقی همچون زائربرها و ماشین‌های شست‌وشوی مکانیزه»، «تعمیر لوازم غیرمنصوب اداری و آسایشگاهی»، «سازه‌های نمایشگاهی»، «تابلوهای اطلاع‌رسانی و زیبانمایی» و «تعمیرات صندلی‌های چرخدار» می‌شود. در ادامه پای صحبت‌های چهار خادمیار این کارگاه‌ها می‌نشینیم. 
 

بهترین روز عمر یک خادم
وقتی از صحن پیامبر اعظم(ص) وارد پارکینگ یک می‌شوم، شماره‌های ستون‌های این پارکینگ زیرسطحی را یکی پس از دیگری دنبال می‌کنم تا سرانجام به ستون 20 و مجموعه کارگاه‌های فنی حرم مطهر می‌رسم. پس از انجام هماهنگی‌های لازم در مکانی آرام که خبری از صداهای گوشخراش داخل کارگاه‌ها نباشد، سر صحبت را با تنی چند از خادمیاران باز می‌کنم. محسن فارسیان، شصت و هفت ساله، نخستین خادمیار بخش فنی حرم مطهر رضوی است که همراه گفت‌وگوی ما می‌شود. او با بیان این‌که حدود 6 سال سابقه خدمت افتخاری در این بخش را دارد، می‌گوید: حوزه کاری تخصصی‌ام، تراشکاری است، اما روزی که برای خدمت به اینجا آمدم، گفتم هر کاری که از دستم بربیاید برای امام رضا(ع) انجام می‌دهم. 
او اضافه می‌کند: همیشه برای زیارت و عرض سلام خدمت آقا علی بن موسی الرضا(ع) می‌آمدم، اما زمانی که بازنشست شدم، فرصتم بیشتر شد و اکنون هر هشت روز، یک روز کامل در زیر سایه آقا هستم. 
همچنین فارسیان معتقد است: روزی که خادم آقا و زائران ایشان هستم، جزء عمرم حساب نمی‌شود. این روز، بهترین روز زندگی‌ام است.   
 

از بازنشستگی تا خادمیاری 
سعید زمانی، پنجاه و هفت ساله، متخصص حوزه رایانه، از دیگر خادمیاران بخش فنی حرم مطهر است. او با اشاره به این‌که حدود سه سال سابقه خدمت در این بخش را دارد، بیان می‌کند: خدمت در جوار مضجع شریف حضرت رضا(ع) حس بسیار خوبی دارد. فکر می‌کنم تمام ارادتمندان حضرت رضا(ع)؛ از زائر و مجاور آرزو دارند، یک روز، نصف روز و حتی یک ساعت در خدمت این امام بزرگوار باشند. 
زمانی می‌افزاید: من هم از سی و اندی سال پیش که از تهران به مشهد آمدم و مجاور بارگاه حضرت شدم، دوست داشتم در این آستان مقدس خدمت کنم، اما در آن زمان شرایط کاریم به صورتی نبود که بتوانم سر خدمت بیایم. بدین ترتیب وقتی بازنشست شدم، در اولین فرصت مراحل ثبت‌نام خدمتم را انجام دادم که مراحل اداری آن نزدیک به دو سال و نیم به طول انجامید و در نهایت توانستم خدمتم را در این سرای ملکوتی آغاز کنم. 
او درباره وجه تمایز خدمت در کارگاه‌های بخش فنی می‌گوید: با وجود آن‌که سابقه خدمت در سایر بخش‌های حرم مطهر را ندارم، اما فکر می‌کنم خادمیاران بخش فنی هستند که شرایط خدمت شایسته به زائران را برای سایر خدمه فراهم می‌کنند. 
با شنیدن این جمله آقای زمانی، تصویر زائربر برقی که در داخل کارگاه دیدم، در نظرم نقش می‌بندد و متوجه منظور او می‌شوم؛ چراکه تعمیر چنین وسایلی در حرم مطهر برعهده این خادمیاران فنی است تا سایر خادمیاران بتوانند زائران سالمند و کم‌توان را با آن‌ها در اماکن متبرکه رضوی جابه‌جا کنند.
 

مسابقه در خدمت افتخاری

همچنین با حمید رضایی، چهل و سه ساله که مهندس معمار است و نزدیک به 7 سال، سابقه خدمت در حرم مطهر رضوی را دارد، هم‌کلام می‌شوم. او نیز همچون بسیاری از خادمیاران، سال‌ها رویای خدمت به زائران را در ذهنش پرورانده و حتی از مسئولان حرم هم پیگیری کرده تا سرانجام به صورت اتفاقی، شرایط خدمت برایش مهیا شده است.  
رضایی بیان می‌کند: خدا را شاکر هستم که خود امام هشتم(ع) من را طلبیدند و جذب این بخش شدم. جالب است، هم‌زمان همسرم هم به عنوان نخستین خدام کفشدار بانوان برای خدمت در حرم مطهر پذیرفته شد. 
او درباره حال و هوای روزهای خدمت افتخاری‌اش می‌گوید: همان‌طور که دیگر خادمان گفتند واقعاً این روز از عمرمان حساب نمی‌شود. چون در فضای نورانی و ملکوتی حرم و در جوار حضرت رضا(ع) هستیم. ما و خانواده‌مان با همین یک روز خدمت که هر هشت روز یک‌بار انجام می‌دهیم، یک هفته بیمه آقا می‌شویم. اگر هفته‌ای قسمت نشود خدمت بیاییم، روزشماری می‌کنیم تا نوبت کشیکمان فرا برسد. 
همچنین این خادمیار درباره ویژگی‌های خاص خدمت در مجموعه کارگاه‌های بخش فنی تصریح می‌کند: خادمیاران در اینجا برای انجام خدمت گویی در حال مسابقه هستند، مدام می‌خواهند در خدمت از یکدیگر پیشی بگیرند. به طوری که کسی اینجا بیکار نمی‌نشیند و لحظات خدمتشان را غنیمت می‌شمارند.

 
دانشگاهی برای صنعتکاران اهل دل

در ادامه با محمد مقدسی، شصت و دو ساله، هم‌صحبت می‌شوم. وقتی از او می‌پرسم چند سال سابقه خدمت در حرم مطهر رضوی را دارید، به زیبایی پاسخ می‌دهد: سالش مطرح نیست، مهم این است چقدر خدمت ما را حضرت رضا(ع) قبول کرده باشند. امیدوارم خدمتمان مورد رضایت اول خدا و سپس حضرت قرار گرفته باشد. 
مقدسی می‌گوید: من بخش فنی حرم مطهر را همچون دانشگاه رضوی می‌دانم. بیش از هزار نفر در این کارگاه‌ها در شیفت‌های مختلف مشغول خدمت افتخاری هستند و در کارشان در تمام عرصه‌ها سنگ تمام می‌گذارند. بیشترشان هم از استادکاران و فرهیختگان حوزه صنعت هستند. حتی به گفته یکی از مسئولان کارگاه، خادمیاران در اینجا همچون بسیجیان عمل کرده و واقعاً برای بعضی از خادمیاران، زمان خدمت معنی ندارد. یعنی ممکن است زودتر از بقیه خادمیاران بیایند و دیرتر از آنان هم بروند. 
او می‌افزاید: همه ما برای دلمان می‌آییم، بنابراین ثانیه ثانیه دوران خدمتمان، در هر جای حرم رضوی، ارزشمند و خاطره است، به طور مثال خدمت در کنار روضه منوره، مایه مباهات و افتخارمان است. خدا خانواده‌مان را هم خیر بدهد که بستر لازم را برای ما فراهم می‌کنند تا بتوانیم با آرامش‌خاطر برای خدمت بیاییم. 
مقدسی خاطرنشان می‌کند: گاهی انجام برخی از کارهای فنی با امکانات موجود در کارگاه‌ها ناممکن است، اما خدا را شاکر هستیم گاهی خادمیاران کارهایی می‌کنند کارستان. بی‌شک این امر از توفیقاتی است که خدا و حضرت رضا(ع) پای آن را امضاء می‌کنند. همین برای ما بس است.

گفتگو: آرزو مستاجر حقیقی

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی