پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

همایش «بزرگداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی»‌ با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد
۱۴۰۲-۰۷-۰۴

علامه عاملی مدافع دفاع عالمانه از حریم اهل بیت(ع) / عاملی وجودش با امام(ره) و حزب‌الله بود

همایش بزرگداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی با همکاری بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی و جامعه المصطفی العالمیه برگزار شد.

 به گزارش آستان نیوز، حجت الاسلام و المسلمین دکتر غفوری نژاد، دبیر همایش بزرگداشت علامه سید جعفر مرتضی عاملی در این همایش که صبح امروز چهارم مهرماه در تالار شیخ طبرسی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی برگزار شد، به تبیین ابعاد مختلف شخصیت علامه سید جعفر مرتضی عاملی پرداخت.
وی با بیان اینکه علامه از نزدیکترین شخصیت‌ها به علامه میر حامد حسین هندی و علامه امینی بود، گفت: گستره موضوعاتی که برای ایشان قلم زدند بسیار متنوع است اما علامه بیشتر به سیره و تاریخ شناسی اهل بیت (ع) شناخته می‌شود، اما با نگاهی به تالیفات وی در می یابیم بعد دوم شخصیت ایشان بعد متکلمانه است و سایه کلام و دفاع از حریم اهل بیت(ع) بر افکار ایشان گسترده است.
حجت‌الاسلام غفوری نژاد، ادامه داد: کلام پژوهی علامه ریشه در مذهب و اعتقاد قوی و مستحکم ایشان در دفاع از حریم اهل بیت(ع) و تشیع دارد همان طور که در دیگر آثار ایشان حاکم است.
 

تبیین دیدگاه‌های علامه عاملی در اخلاق و آداب پزشکی
رئیس جامعه‌المصطفی العالمیه مشهد مقدس نیز در ادامه این مراسم به تبیین دیدگاه های علامه جعفر مرتضی در اخلاق و آداب پزشکی پرداخت و عنوان کرد: تجلیل از جایگاه علمی، معنوی و دینی شخصیتی مهم و تاثیرگذاری همچون علامه سید جعفر مرتضی عاملی در عصر حاضر می تواند الگوی مناسبی برای اهل علم و طلاب جوان در ابعاد مختلف زندگی باشد.
حجت‌الاسلام و المسلمین محمد رضا صالح بیان کرد: کتاب «آداب و اخلاق پزشکی در اسلام» یکی از تالیفات علامه عاملی است که توسط بنده ترجمه شده است، در واقع این کتاب به کاوشی در پیشینه، آداب و اخلاق پزشکی در منابع دینی و تاریخی و بررسی نقش اسلام و ایرانیان در شکوفایی علم طب پرداخته است.
وی تصریح کرد: بخش اول به مساله تاریخ طب اختصاص یافته و در خلال آن، ابتدا به تاریخ طب قبل از اسلام اشاره شده و سپس، وضعیت طب در دو قرن اول اسلامی، مورد ارزیابی قرار گرفته است. بررسی جایگاه طب به‌عنوان نمادی از تمدن، عنوان پایانی این بخش را به خود اختصاص داده است. 
حجت الاسلام صالح ابراز کرد: در بخش دوم این نوشتار، اخلاق پزشکی در اسلام، مورد توجه قرار گرفته است؛ طب، یک مسئولیت، دانشجویان پزشکی، پزشک و درمان، بیمارستان و پرستاری، بیمار و عیادت‌کنندگان، عناوینی هستند که در این بخش، بدان‌ها پرداخته شده است. بخش پایانی کتاب نیز، به‌عنوان بهداشت اختصاص یافته که پس از طرح مقدماتی در این باره، مفصلا به مساله مسواک و خلال و موضوعات مرتبط با آن، پرداخته است.
وی ادامه داد: در این اثر به موضوع نقش برجسته ایرانیان در طب اشاره شده و در واقع ایرانیان را وضع کننده طب اسلامی می داند. همچنین در این کتاب به موضوعاتی همچون حوزه ورود بانوان به طب و نقش آنان در حوزه طب، محتوای طبی در آثار اسلامی و دستاوردهای اطبا بویژه ابو علی سینا در توسعه علم طب و... پرداخته شده است.
 

علامه عاملی دل و جانش همراه امام(ره) و حزب‌الله بود
رئیس دانشگاه ادیان و مذاهب نیز در ادامه این همایش گفت: بنده افتخار دوستی  باعلامه را داشتم و ایشان نه تنها دوست صمیمی بلکه پدر، مربی و معلم من بودند.
حجت‌الاسلام و المسلمین ابوالحسن نواب ابراز کرد: علامه سید جعفر مرتضی عاملی، عالمی وظیفه شناس بود که به امام خمینی(ره) باور داشت و دل و جانش همراه امام و حزب الله بود.

جنبش لبنان از ثمرات تفکر و اندیشه علامه است
فرزند علامه سید جعفر عاملی، نیز در ادامه این مراسم به سیره عملی مرحوم علامه در مطالعه و پژوهش اشاره کرد و گفت: علامه سید جعفر از علمای بزرگ منطقه جبل عامل هستند که دارای تالیفات بیشماری اند.
سید عبدالله جعفر عاملی، با بیان اینکه اندیشه‌ها و تفکرات علامه دیگر ملل و مردم مومن را بهره‌مند کرده است، گفت: بخشی از حرکت انقلاب اسلامی و جنبش لبنان از ثمرات تفکر و اندیشه ایشان است.
وی تصریح کرد: وی از نوجوانی عمر خود را در راه کسب علم و نشر، تدریس،  پژوهش و پاسخگویی به شبهات دینی و همچنین تربیت طلاب در ایران و لبنان سپری کرد.
عاملی تصریح کرد: از علامه تالیفات بسیاری در حوزه فقه و اصول، عقاید، تاریخ، فلسفه، اخلاق پزشکی، اخلاق تربیت، جامعه شناسی، مدیریت شهری و... به جای مانده است.

 

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

کارگران قشر مؤثر و عامل حرکت چرخ‌های توسعه و پیشرفت جامعه هستند
تولیت آستان قدس رضوی نسبت به اهمیت تلاش برای اعتلای فرهنگ کار و کوشش در جامعه تأکید کرد و کارگران را قشر مؤثر و عامل…

تلویزیون اینترنتی