پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

در گفت‌وگو با جانباز و نویسنده کتاب «روطه» مطرح شد؛
۱۴۰۲-۰۷-۰۵

ارائه واقعیت‌های تاریخی جنگ در کتاب «روطه، جبهه‌ای به عرض 10 متر»

کتاب «روطه، جبهه ای به عرض 10 متر» از انتشارات به‌نشر شامل خاطرات خودنوشت احمدرضا طاوسی جانباز 60 درصد دفاع مقدس از مهرماه سال 1360 تا پایان جنگ در مرداد 1367 است که در ۴۰  بخش نوشته شده و هر بخش با عنوانی جدا، زنجیره وار به بیان خاطرات متعدد و متنوع از صحنه‌های مختلف دوران پرافتخار هشت سال دفاع‌مقدس می‌پردازد.

به گزارش آستان نیوز، همزمان با هفته دفاع مقدس فرصتی پیش آمد تا با احمدرضا طاوسی نویسنده  این اثر که از نوجواني در بطن حوادث انقلاب بوده و  در سال‌های هشت سال دفاع مقدس، از شانزده سالگي به جبهه اعزام شده و مسئوليت‌هاي مختلفی از جمله فرماندهي دستة پياده، گروهان پياده، گردان خط‌شکن و معاونت عمليات تيپ را در دفاع مقدس تجربه کرده است، همراه شویم.  
او در ابتدا می‌گوید: خاطرات اين مجموعه، شامل اولين عمليات‌‌هاي تهاجمي رزمندگان اسلام و ساير عمليات‌هاي‌شاخص و مهم همانند آزادسازي شهرهاي بستان و خرمشهر، فتح جزاير مجنون و بندر استراتژيك فاو و... است. همچنین جزئیات ساير حوادث مرتبط با جنگ مانند جمعة خونين مكه در سال1366، فاجعه انساني در شهر حلبچه و همچنين عمليات تهاجمي منافقين در روزهاي پاياني جنگ و مقابلة نيروهاي رزمنده با آن‌ها در عمليات مرصاد در این اثر منعکس شده است. 
طاووسی با توجه به اين‌که حدود هفتاد و دو ماه حضور در جبهه‌های حق علیه باطل حضور داشته، تصریح می‌کند: در این مدت نُه بار مجروح و شيميايي شدم.  از سال ۶۰ و در سن ۱۷ سالگی به عنوان فرمانده گروهان وارد جبهه‌های جنگ شدم. در دو سال ابتدایی جنگ، شهیدان و رزمندگان و جانبازان بسیاری داشتیم و چون از نزدیک شاهد اتفاقات جنگ بودم بیان واقعیت‌های جنگ را ادای دین و تکلیف برای خود می‌دانستم تا به عنوان سند تاریخی، ماندگار شود و برای نسل بعد به یادگار بماند.  از این  رو  در کتاب «روطه؛جبهه‌ای به عرض 10 متر» سعی کردم که تمامی صحنه‌های نبرد و عملیات‌هایی را که در آن حضور داشتم با ذکر جزئيات بنویسم که تاکنون در کمتر مجموعه‌اي به صورت جامع، يکجا و از قول يک راوي به‌صورت مستقیم و بدون دخل و تصرف به اين حوادث متنوع و گوناگون دفاع مقدس پرداخته شده است.
 

خاطرات خواندنی رزمندگان دفاع مقدس  
او با اشاره به اینکه كه خاطرات  بیان شده در کتاب «روطه» می‌تواند به عنوان بخشي از حافظة تاريخي و حماسي ايران اسلامي و نيروهاي رزمندة آن، مورد توجه باشد، اظهار می‌کند: با توجه به سير منظم تاريخي خاطرات، اين کتاب مي‌تواند ارائه‌گر يک نگاه جامع نسبت به روند عمومي و کلان جنگ تحميلي و دوران دفاع مقدس باشد.
به گفته  این نویسنده ، نام کتاب «روطه, جبهه‌ای به عرض 10 متر» نیز برگرفته از خاطره‌ای مربوط به عملیات خیبر است، زمانی که نیروهای رزمنده از جزایر مجنون به حور اعزام شدند و از آنجا در منطقه‌ای بنام روطه در نزدیکی دجله پدافند کردند که به دلیل خاص بودن خاطره این عملیات اسم کتاب نیز از این منطقه انتخاب شد.
طاووسی ادامه می‌دهد: از آن‌جايي که اين خاطرات به‌صورت خودنوشت و بلافاصله از نخستين سال‌هاي پس از پايان جنگ، (از سال 1369) به تدريج يادداشت‌برداري شده و سپس در چند مرحله (در سال‌هاي 70 و 81) تکميل و بازنويسي شده‌ است، مي‌توان گفت نقل اين حوادث به طور مستقيم و بلا واسطه و بدون دخل و تصرف بوده و صرفاً به‌صورت شرح وقايع، جمع‌آوري و تدوين شده است که  من برای آشنايي بيشتر خواننده با شرايط داخلي و بين‌المللي و فضاي فرهنگي و اجتماعي کشور سعی کردم تا حدودي نيز به بیان حاشيه‌هاي مرتبط با جنگ نیز بپردازم که جهت درک بهتر شرايط حاکم بر جنگ و رسيدن به يک تحليل کلي نسبت به دوران جنگ و دفاع مقدس، تأثير قابل توجهي دارد. 
چاپ چهارم کتاب«روطه؛ جبهه‌ای به عرض ۱۰ متر»  در سال 1398 توسط انتشارات به‌نشر همراه  با طراحی جلد و صفحه‌آرایی حامد امامی در 544 صفحه قطع رقعی و شمارگان هزار نسخه منتشر شده است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی