پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی:
۱۴۰۲-۰۷-۰۷

لازمه سربازی امام زمان(عج)کسب علم و فضائل و دوری از رذائل است

رئیس دانشگاه علوم اسلامی رضوی در جمع طلاب و دانشجویان جدیدالورود با بیان نکات اخلاقی، لازمه سربازی برای امام زمان(عج) را کسب علم، دانش و فضائل و نیز دوری از رذائل اخلاقی دانست.

به گزارش آستان‌نیوز، حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری، رئیس دانشگاه رضوی در جمع طلاب و دانشجویان تازه وارد دانشگاه در اردوگاه شهید هاشمی نژاد که با هدف آشنایی با شرایط حضور در دانشگاه و تحصیل به صورت دو روز برگزار شده است به بیان نکات اخلاقی پرداخت.
رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: شما کسانی هستید که در پناه و ملجا عالم کهف حصین آقا علی بن موسی الرضا عليه‌السلام امام رئوف قرار گرفتید سرسفره امام رضا(ع) از انواع الطاف و نعمات رضوی برخوردار شدید و ما به عنوان خادمین کوچک شما افتخار می کنیم در خدمت شما باشیم و در راستای رضایت امام رضا(ع) و ولی خدا امام زمان(عج) به شما در ابعاد مادی و معنوی کمک کنیم.
وی ادامه داد: این افتخار ماست و اگر غیر این باشد خیانت است. به دوستان، معاونین و کارکنان بخش های مختلف توصیه این است که هدف خدمت باشد و در بُعد آمورش و پژوهش حتما سختگیری کنند تا عمرتان بیهوده تلف نشود و دستاوردی داشته باشید. در بُعد مسایل اداری، روابط و ضوابط، استفاده از امکانات دانشگاه هم ما موظف هستیم که تسهیل گری کنیم.
وی با اشاره به اینکه نگاه مجموعه به دانشجویان و طلاب نگاه پدرانه و برادرانه است تا مشکلات آنها حل شود و در جایی که مسائل و ضوابط و قانون مانع نیست مشکلی اگر وجود داشت با بهره از تجربه و استفاده از تبصره و ضوابط دیگر راهگشا خواهند بود.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: باید بسیار سر به سجده بگذارید و شکر کنید که خدا شما را انتخاب کرده تا در جوار ولی خدا باشید این نعمت بزرگی است که قسمت هرکسی نمی شود.
وی افزود: این نعمت که هم مادی و هم معنوی سبب رشد فرهنگی علمی شما می شود، گذران بهترین دوران عمرتان در این مکان است که گویی در آغوش امام قرار گرفتید نشان از آن دارد که بنده های ویژه خدا هستید « لَئِن شَكَرتُم لَأَزيدَنَّكُم» اگر می خواهید حفظ نعمت کنید شکرگذار باشید « وَلَئِن كَفَرتُم إِنَّ عَذابي لَشَديدٌ» اگر کفر نعمت کنید عذاب شدید وعده خداوند است.
وی ادامه داد: ناسپاسی و عدم انجام وظیفه عذاب سختی دارد سختی که خدا می گوید با مقیاس ما انسان های ضعیف قابل درک نیست وقتی خدای عظیم می گوید شدید، قطعا عذابی بسیار بزرگ است.

رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: دور شدن از امام رضا(ع) و  کور شدن چشم بصیرت نمونه هایی از عذاب در مقابل ناشکری است و شکر هم به زبان است و هم مقصود به عمل که آن هم انجام وظیفه ای که اکنون بر عهده گرفته اید.
وی افزود: من وظیفه ای دارم شما هم مهمان آقا هستید و وظایفی دارید که باید بشناسید و عمل کنید « وَقُلِ اعْمَلُوا فَسَيَرَى اللَّهُ عَمَلَكُمْ»کار کنید زحمت بکشید تلاش کنید خدا می بیند و این برای انسان کافی است. همین که در مسیر خوب حرکت می کنیم بدانیم خدا می بیند مهم نیست کسی نفهمد  مهم آن است که من وظیفه و کارم را درست انجام بدهم.
وی ادامه داد: شما به عنوان طلبه دانشجویان دانشگاه علوم اسلامی رضوی، به این الفاظ دقت کنید وظیفه ای به دوش دارید اگر برای دیگران سربازی امام زمان(عج) واجب کفایی است اکنون برای شما که در جوار امام رضا(ع) هستید واجب عینی است نمی توانید تخلف کنید یا باید ببوسید کنار بگذارید و بروید یا اگر قصد ماندن دارید باید خوب تلاش کنید.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: امام زمان(عج) سربازی می خواهد که هم خود اهل نجات باشد و هم سبب نجات دیگران شود و این جز با کسب علم و دانش و فضائل اخلاقی و دوری از رذائل مهیا نمی شود.
وی افزود: شما یک سرباز معمولی نیستید هر کدام ان شاءالله قرار است یک فرمانده برای سپاه امام محسوب شوید. چه چیزی شایسته یک فرمانده سپاه امام است؟ علم و عمل و اخلاص و دوری از وسوسه های شیطانی و نفسانی شایسته یک فرمانده است.
وی ادامه داد: افرادی مورد اعتماد امام و اهل بیت(ع) بودند اما لعنت نامه برای آنها صادر شد طمع های مادی و مال دنیا مانع ادامه مسیر شد امام کاظم(ع) که به شهادت رسیدند برخی از یاران که ثروت فراوانی به نمایندگی از امام از شیعیان در دست داشتند و با اجازه ایشان خرج می کردند و باید به امام بعدی می رساندند طمع مانع شد بابت دنیا امامت امام رضا(ع) را انکار کردند با وجود اینکه افراد مورد اعتمادی بودند و از اصحاب امام کاظم(ع) و امام صادق(ع) محسوب می شدند.
رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: شیطان هر کسی را به طریق خودش فریب می دهد برای او توجیه می آورد از حق و حقیقت دور می کند از زمان آدم تاکنون کید و مکر بسیار داشته و البته او هم گاهی تعجب می کند از کید و مکر انسان که در مواقعی بدتر از شیطان می شود. به هر حال با کید و مکر جدید به سراغ ما می آید.
وی افزود: نکته مهم آنکه شما باید بدانید از چه امکاناتی استفاده می کنید مال شخصی نیست که طرف راضی باشد این ها بیت المال است با عنایت امام از طریق وقف و نذر در آستان قدس فراهم می شود و به برکت امام به دست ما می رسد حق جابجایی نداریم، هدف دانشگاه چه بوده؟! باید با آن هدف هزینه شود.
وی ادامه داد: هدف ساخت انسان متعالی در قالب مجتهد و فقیه و استاد و قاضی و غیره با پسوند رضوی بوده است مجتهد شایسته امام رضایی، فقیه شایسته و یا قاضی شایسته امام رضایی، این امکانات برای آن فراهم شده نه برای برآورده کردن اهداف شخصی که اگر کسی در ذهن داشته باشد.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: اگر کسی نیتی غیر این داشت و در مصاحبه هم معلوم نشد و هیچ کسی هم از آن آگاه نبود، خودش که می داند قرآن می فرماید انسان بر نفسش آگاه هست هرچند توجیه می کند.
وی افزود: کسی حق ندارد به غیر این هدف نیتی داشته و از این امکانات استفاده کند که اگر بهره هم ببرد سلب توفیق مادی می شود گرفتاری، بیماری فقر و فلاکت و مشکلات معنوی مثل آنکه مغزش قفل می کند درس می خواند اما نمی فهمد و دیگر مسائل در زندگی پیش می آید.
وی ادامه داد: ما خوشحالیم که در محضر شما هستیم و نهایت تلاش را در حد امکانات داریم که در مسیر خدمت به کار ببریم.
وی افزود: این امکانات مادی و معنوی مسؤلیت سنگینی بر عهده شما گذاشته است توصیه می کنم اسقامت کنید بمانید و تلاش کنید در مسیر امام رضا باشید تا به سرمنزل مقصود برسید اما اگر خود را بهتر می شناسید که نمی توانید در این مسیر و هدف باشید باحالت نفاق نمانید این برای شما خسارت بزرگی است الان تصمیم بگیرید و تکلیفتان را با خود مشخص کنید خودتان می دانید و نیاتی که دارید.
وی ادامه داد: برخی متاسفانه نکات معنوی را یا غافل می شوند یا توجه دارند اما عمل نمی کنند ممکن است جو و فضایی ایجاد کنند که فقط واحد پاس کرده و مدرک بگیرند قاضی و وکیل شوند و پول پارو کنند این فکرها ارزش این نفس های شما در این فضا را ندارد خودتان را ارزان نفروشید ارزش بدن شما در روایات مساوی با پاداش بهشت است.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری بیان داشت: ما آمدیم برای سربازی امام زمان(عج) که ابزار خودش را دارد مسیر و دانشگاه را بشناسید اگر بین ما افرادی بودند یا هستند که در این حالت نفاق هستند از آنها تاثیر نپذیرید راهنمایی و موعظه کنید حیف است عمر با ارزش در بهترین زمان جوانی را مفت هدر بدهید.
وی افزود: اینجا اگر اعلام سربازی امام می کنید و انواع امکانات را در اختیار دارید باید در مسیر امام باشید اگر نیت یا مسیری دیگر می خواهید بروید دانشگاهی دیگر و از فضایی دیگر استفاده کنید.
 

تبیین خطبه ای از امام علی(ع) در باب دنیا

رئیس دانشگاه رضوی در پایان با قرائت خطبه « أَلَا إِنَّ الدُّنْيَا دَارٌ لَا يُسْلَمُ مِنْهَا إِلَّا فِيهَا وَ لَا يُنْجَى بِشَيْءٍ كَانَ لَهَا؛ ابْتُلِيَ النَّاسُ بِهَا فِتْنَةً، فَمَا أَخَذُوهُ مِنْهَا لَهَا أُخْرِجُوا مِنْهُ وَ حُوسِبُوا عَلَيْهِ وَ مَا أَخَذُوهُ مِنْهَا لِغَيْرِهَا قَدِمُوا عَلَيْهِ وَ أَقَامُوا فِيهِ؛ فَإِنَّهَا عِنْدَ ذَوِي الْعُقُولِ كَفَيْءِ الظِّلِّ، بَيْنَا تَرَاهُ سَابِغاً حَتَّى قَلَصَ وَ زَائِداً حَتَّى نَقَصَ» از امام علی(ع) به تشریح آن پرداخت و گفت: اگر در این دنیا به دنبال کسب فضائل و علم و تقوا و عمل صالح بودیم به سلامت از ان عبور می کنیم اما اگر فقط به فکر دنیا بودیم نجات در کار نیست و این دست و پا زدن ها همچون باتلاقی ما را فرو می برد.
وی با اشاره به آزمایش های خداوند که به فرموده امام سنت اوست و راه فراری ندارد گفت: از خدا بخواهیم از این آزمایش ها سربلند بیرون بیاییم از این دنیا هرچه به دست آوردیم روزی باید بگذاریم و بگذریم و در آخرت نسبت به آن پاسخگو باشیم.
حجت الاسلام والمسلمین دکتر جهانگیری با اشاره به داستان درهمی که امام علی(ع) به ابوذر و سلمان داد تا خرج کرده و فردا پاسخ دهند گفت: سلمان انفاق کرد و ابوذر هم برای نیازهای شرعی و حلال خود خرج کرد فردا در محضر امام در حالی حاضر شدند که ایشان سنگی داغ بر آتش نهاده و فرمود بر روی آن ایستاده و پاسخ دهید.
وی ادامه داد: سلمان به لحظه ای ایستاد و گفت انفاق کردم ابوذر که دید مخارجی که کرده گزارشی طولانی دارد و در این زمان توان ایستادن بر سنگ داغ ندارد از حضرت خواست او را معاف کند که ایشان فرمود محاسبه قیامت این چنین است.
وی افزود: وقتی به محاسبه دخل و خرج حلال چنین پاسخگویی لازم است اگر درآمد حرام باشد چه محاسبه دردناک و عذاب سختی در انتظار است.
رئیس دانشگاه رضوی بیان داشت: اگر نگاه به دنیا آخرتی و به عنوان مزرعه ای برای عمل صالح و آبادی آخرت بود پاداش جاودانه ای در انتظار است و نعمات او برای انسان بی پایان خواهد بود.
وی در پایان به کلام حضرت در تشبیه دنیا و امکاناتش به سایه بعد از ظهر که به مرور بلند تر و بیشتر می شود اما در نهایت به یک باره با غروب خورشید از بین می رود، اشاره کرد و گفت: غافل شویم به یک لحظه فرصت تمام می شود و خورشید عمر غروب می کند اولاد و مال و منال دنیا به لحظه ای جمع می شود و هیچ با خود نمی توانیم ببریم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی