پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۰۸

اصلاح الگوی کشت با تولید گیاهان دارویی و کم آب‌بر در سازمان موقوفات ملک

مدیر کشاورزی سازمان موقوفات ملک آستان قدس رضوی گفت: این سازمان در راستای ارتقاء بهره‌وری در منابع آبی در اختیار، الگوی کشت محصولات زراعی را به سمت گیاهان دارویی و کم آب‌بر سوق داده است.

مهندس سید کاظم اشفاقی در گفت‌وگو با آستان نیوز اظهار کرد: بدین منظور سازمان موقوفات ملک در سال زراعی جاری ۱۴ هکتار از اراضی خود را در مزارع سجادیه تربت جام و نیز قدس یک فریمان  به کشت زیره اختصاص داد که در مجموع بیش از 8 هزار کیلوگرم محصول برداشت شد.
او ادامه داد: این برای اولین بار است که کشت زیره در قالب طرحی پژوهشی به الگوی کشت محصولات رایج سازمان وارد شده است.
مدیر کشاورزی سازمان موقوفات ملک با تاکید بر لزوم مدیریت منابع آبی در کشت محصولات گفت: مصرف آب در گیاه زیره معادل ۲ هزار متر مکعب در هکتار است که این رقم در گندم گاهی به بیش از ۷ هزار متر مکعب در هکتار نیز می‌رسد.
او ادامه داد: علاوه‌براین، درآمد حاصل از فروش زیره، نزدیک به دو برابر گندم است که مجموع این مزیت‌ها منطق تغییر گرایش در الگوی کشت و توجه ویژه به محصولات کم آب‌بر با بهره‌وری بالا را نشان می‌دهد.
اشفاقی درباره روش آبیاری این اراضی خاطرنشان کرد: اراضی اختصاص داده شده به کشت زیره براساس طرح پژوهشی مذکور، به دو روش نشتی و تیپ آبیاری انجام شده است تا عملکرد آن در هکتار مورد ارزیابی قرار گیرد.
او ادامه داد: امسال برداشت زیره به صورت سنتی و توسط نیروی کارگری انجام شد که برای سهولت و تسریع در برداشت، توسعه مکانیزاسیون در دستور کار برنامه‌های آتی سازمان قرار دارد.
اشفاقی درباره دیگر مزیت‌های کاشت این محصول تصریح کرد: زیره یک گیاه دارویی و یک محصول صادراتی است که با بومی کردن دانش فنی تولید آن و تحت کنترل قرار دادن آفات و بیماری‌هایی که موفقیت و عدم موفقیت کشت زیره را رقم می‌زند، می‌توان آن را به یکی از محصولات ثابت در الگوی کشت تبدیل کرد.
او افزود: درآمد پایدار در بخش تولیدات ارزشمند کشاورزی و تحول بزرگی که در توسعه محصولات کم آب‌بر و اقتصادی ایجاد می‌کند، بخشی دیگر از مزیت‌های کشت گیاه زیره است.
مدیر کشاورزی سازمان موقوفات ملک تاکید کرد: کاشت گیاهان کم آب‌بر، براساس نگاهی ویژه و با هدف صیانت از منابع آبی انجام می‌شود تا با همراهی کشت‌های استراتژیک و خاص همچون گندم، شاهد ارتقاء عملکرد اقتصادی تمام محصولات باشیم.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

دعای ملت بدرقه راه فرزندان ایران در رقابت‌های جام جهانی فوتسال است
تولیت آستان قدس رضوی شجاعت، غیرت و تلاش را ویژگی ورزشکاران کشورمان در میادین بین المللی خواند و از درگاه پروردگار برای…

تلویزیون اینترنتی