پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۰۸

استقبال قرآنیان از برنامه‌های «دارالتفسیر علامه شیخ طبرسی» حرم مطهر رضوی

کمتر از ۴ ماه از افتتاح دارالتفسیر علامه شیخ طبرسی در حرم مطهر رضوی سپری شده اما همین زمان کوتاه کافی بوده تا این دارالتفسیر به پای ثابت قرارهای اهالی قرآن تبدیل شود.

به گزارش آستان‌نیوز، مقبره شیخ طبرسی که چون نگینی فیروزه‌ای در دل باغ رضوان حرم قرار گرفته است، این روزها علاوه بر آن‌هایی که به قصد خواندن نماز و ادعیه، پای در آن می‌گذرانند، بیش از گذشته میزبان دوستداران و علاقه‌مندان به تفسیر قرآن شده است. 

 

تدبر در قرآن در کنار مزار عالم مفسر قرآنی

اواسط خرداد ماه امسال بود که با حضور آیت‌الله جعفر سبحانی، مرجع عالیقدر و حجت‌الاسلام‌والمسلمین مروی تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه دارالتفسیر علامه شیخ طبرسی افتتاح شد. 

دلیل افتتاح دارالتفسیر در این مکان پرواضح بود؛ چرا که شیخ طبرسی خود از عالمان صاحب کتاب تفسیر است، پس چه بهتر که جلسات و نشست‌های تفسیر قرآن نیز در همین مکان برپا شود و علاقه‌مندان به علم تفسیر در کنار مرقد عالمی قرآنی، در آیات کلام الهی تدبر کنند. 

مسئول دارالتفسیر در این باره می‌گوید: دارالتفسیر با هدف رشد و توسعه فعالیت‌های قرآنی آستان قدس تاسیس شده و دلیل برپایی آن در کنار مرقد شیخ طبرسی هم این است که ایشان صاحب مقام تفسیر قرآن و صاحب کتاب در این زمینه هستند و به همین دلیل اداره قرآنی حرم مطهر، این مکان را برای فعالیت تخصصی دارالتفسیر پیشنهاد کرد و مورد موافقت قرار گرفت.

 

جلسات تخصصی برای گروه‌های سنی مختلف

مجید ناجی درباره برنامه‌های تخصصی این مرکز توضیح می‌دهد: در این مرکز، کارگاه‌ها، جلسات و کرسی‌هایی با محوریت تفسیر قرآن و با حضور اساتید برجسته برگزار می‌شود؛ جلساتی که به صورت مجزا برای خانم و آقایان و همچنین برای گروه‌های سنی مختلف برنامه‌ریزی شده است.

 

همنشینی با قرآن در باغ رضوان / استقبال قرآنیان از برنامه‌های «دارالتفسیر علامه شیخ طبرسی» حرم مطهر رضوی


۵۰۰ مخاطب رسمی در سه ماه

طبق صحبت‌های ناجی، تابستان ۱۴۰۲ آغاز خوبی برای فعالیت‌های دارالتفسیر بود و استقبال خوبی از آن شد؛ به گونه‌ای که حدود ۵۰۰ نفر به صورت رسمی در جلسات تفسیر شرکت کردند و اگر آمار زائران و مخاطبان غیررسمی را هم در نظر بگیریم، این عدد چند برابر می‌شود.

 

پیش‌بینی محتوا برای مخاطبان کوتاه مدت

به دلیل موقعیت زیارتی مکان دارالتفسیر و تردد و زیارت عموم زائران، این خدمت قرآنی مخاطبانی هم دارد که رهگذرند و بر حسب اتفاق، توفیق شرکت در برخی جلسات را پیدا می‌کنند. مسئولان اداره قرآنی حرم مطهر، برای این دسته از مخاطبان هم برنامه‌یزی داشته و آن‌گونه که ناجی می‌گوید مجموعه‌ای از برنامه‌ها با محوریت تفسیر و تدبر در قرآن، نهج البلاغه و صحیفه سجادیه در این مرکز برای این مخاطبان برگزار می‌شود. البته این تمام ماجرا نیست و در دارالتفسیر، برگزاری مسابقه و برنامه‌های مختص کودک و نوجوان هم پیش‌بینی شده تا زمان ماندگاری این مخاطبان را بیشتر و خاطره زیارتشان را ماندگارتر کند.

 

بیان مختصر و مفید معارف

از دیگر برنامه‌های مهم این مرکز، سلسه جلسات بیان کوتاه و مختصر معارف قرآنی است که در دو قالب برگزار می‌شود. یکی به شکل جلسات اذان‌گاهی که قبل از تلاوت قرآن پیش از اذان در حرم و به مدت 10 دقیقه برگزار می‌شود و دیگری، بیان معارف در بین نمازهای ظهر و عصر و نمازهای مغرب و عشاء که برای مختصر و مفید بودن آن، زمان سه دقیقه‌ای برایش در نظر گرفته شده است‌.

 

پاسخ تخصصی برای رفع شبهات قرآنی

پاسخگویی به سوالات و شبهات قرآنی، از دیگر فعالیت‌های مهم دارالتفسیر است که با برنامه‌ریزی ویژه‌ای دنبال می‌شود. ناجی در این‌باره توضیح می‌دهد: یک سری سوالات مخاطبان جزو وجود سوالات معمول شرعی و اعتقادی نیست در حوزه شبهات قرآنی است؛ به همین دلیل ما برای این پاسخ به این سوالات در دارالتفسیر، یک گروه علمی تشکیل داده‌ایم و آیین‌نامه‌ای هم برای آن تدوین شده است و مخاطبان می‌توانند به صورت تلفنی در تماس با سامانه 32020 حرم مطهری و در گفت‌وگو با ۱۵ استاد مجرب، پاسخ این سوالات خود را دریافت کنند. ضمن آنکه برای بهره‌مندی بیشتر مخاطبان، سوالات پرتکرار این حوزه نیز دسته‌بندی و در قالب کتابچه چاپ می‌شود تا مخاطبان، این پاسخ‌های مفید و مختصر را در دسترس داشته باشند.

 

گزارش: مریم مانا

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

اساتید با دانشجویان صرف نظر از هر ظاهر و نظری ارتباط مؤثر برقرار کنند/ آمادگی حرم مطهر رضوی برای میزبانی از کنفرانس های علمی
تولیت آستان قدس رضوی ضمن اشاره به نقش مهم اساتید دانشگاه در تربیت آینده سازان کشور، آن‌ها را از مهمترین و اصلی‌ترین…

تلویزیون اینترنتی