پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۱۰

برگزاری مراسم ولادت پیامبر اعظم(ص) در حرم مطهر رضوی از دریچه اسناد تاریخی

مجموعه‌ای از اسناد نفیس تاریخی موجود در آرشیو اداره اسناد آستان قدس رضوی، چگونگی برگزاری مراسم ولادت فرخنده رحمت للعالمین حضرت محمد(ص) را در حرم مطهر رضوی در گذشته‌ روایت می‌کند. 

به گزارش آستان‌نیوز، این مجموعه اسناد مکتوب تاریخی شامل اطلاعاتی درباره چگونگی پذیرایی، زمان، مکان و هزینه‌های برپایی این مراسم پربرکت در بارگاه نورانی امام هشتم(ع) و همچنین برگزاری جشن‌ها از محل مصارف موقوفات این آستان مقدس است.
قدمت قديمي‌ترين سند مرتبط با مراسم جشن و سرور میلاد باسعادت رسول اکرم(ص) در حرم مطهر ثامن الحجج(ع) موجود در آرشیو اسناد آستان قدس رضوی به سال 1124 هجري قمری (اواخر دوره صفویه) برمی‌گردد.
این سند تاریخی از جمله اسناد به‌جای مانده از تشکیلات اداری آستان قدس رضوی است که در آن به برگزاری مراسم مهمانی و پذیرایی از حاضران در مراسم میلاد فرخنده حضرت محمد مصطفی(ص) اشاره شده است.
از دیگر اسناد این مجموعه می‌توان به دو سند «هزینه‌های چراغانی صحن عتیق حرم مطهر به مناسبت میلاد پیامبر(ص) در ربیع‌الاول سال 1307قمری» و «دستور صدیق‌الدوله متولی‌باشی آستان قدس رضوی به حاج علی‌اکبر، تحویل‌دار کل، مبنی بر تهیه شیرینی جهت برگزاری مراسم جشن میلاد پیامبر(ص) در ایوان طلا(نادری) در ربیع‌الاول 1317قمری»، اشاره کرد. 
اسناد مرتبط با موضوع مراسم ولادت خاتم الانبیاء(ص) علاوه بر این‌که روایتگر هزینه‌های تهیه شربت و شیرینی و چراغانی صحن‌ها است، به برپایی مجلس سلام، مشاغل مرتبط با این مراسم، پرداخت خلعت و انعام به کارکنان و مداحان نیز پرداخته است. جالب است بدانید به طور معمول این مراسم در ایوان طلای حرم مطهر رضوی برپا شده است.
این خبر حاکی است، در ادوار مختلف تاریخی، مراسم جشن و سرور به مناسبت‌ اعیاد مذهبی و زادروز ائمه اطهار(ع)، در جوار بارگاه مطهر حضرت رضا(ع) برپا شده است که در این بین، سالروز میلاد رسول اکرم(ص) دارای اهمیت خاصی بوده و اقشار مختلف مسلمانان در این روز مراسم باشکوهی را برگزار می‌کنند.
شایان ذکر است، سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی به منظور حفظ اسناد تاریخی برای نسل‌های آینده و همچنین دسترسی آسان‌تر پژوهشگران، این اسناد را دیجیتال‌سازی کرده است و علاقه‌مندان می‌توانند طبق ضوابط این سازمان، از این گنجینه بی‌بدیل تاریخی در جوار حرم مطهر رضوی استفاده کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی