پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۱۰

گشایش 3 نمایشگاه ویژه ولادت پیامبر اکرم(ص) در کتابخانه و موزه ملی ملک

به مناسبت گرامی‌داشت ولادت پیامبر اکرم(ص)، سه نمایشگاه هنری و معنوی «معراج‌نامه حضرت رسول(ص)»، «مرقع اسماء الرسول» و «آثار گل‌ و مرغ استاد و هنرجویان مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک» در این مؤسسه در تهران گشایش یافت. 

به گزارش آستان نیوز، افتتاحیه این نمایشگاه‌ها با حضور جمعی از اهل فرهنگ و هنر در آستانه هفدهم ربیع‌الاول؛ سالروز میلاد حضرت محمد مصطفی(ص) و امام جعفر صادق(ع)، بعدازظهر دوشنبه دهم مهرماه در کتابخانه و موزه ملی ملک بزرگترین موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در پایتخت برگزار شد. 
 

نمایشگاه تک اثر معراج‌نامه حضرت رسول(ص)
نمایشگاه «معراج‌نامه حضرت رسول(ص)»، بیست و یکمین نمایشگاه تک اثر مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک به شمار می‌آید که با محوریت معرفی نگاره‌ای از معراج پیامبر(ص) موجود در نسخه خطی «خمسه جامی» به شماره 5995 در این کتابخانه، برپا شده است. 
این نسخه در نیمه دوم قرن 10 هجری قمری و در سال 986 قمری به خط نستعلیق «محمد بن علاءالدین رزه‌ای باخرزی» کتابت شده، با این وجود نگارگری و تذهیب آن در میانه عصر قاجار به دست هنرمندی ناشناس و به شیوه‌ای برتر از سبک‌های رایج در آن دوران انجام شده است.
این نمایشگاه که در سالن تک اثر کتابخانه و موزه ملی ملک در معرض دید اهل هنر و معنویت قرار گرفته، بر آن است تا علاوه بر مروری بر روایت معراج و پیشینه معراج‌نگاری در هنر و ادبیات، در یک مطالعه تطبیقی به بررسی سبکی و محتوایی این اثر یگانه از گنجینه ملک بپردازد.
 

نمایشگاه مرقع اسماء الرسول(ص)
به مناسبت ولادت باسعادت پیامبر اکرم(ص)، نمایشگاه «مرقع اسماء الرسول» نیز با محوریت معرفی یکی از مرقعات خوشنویسی موجود در کتابخانه ملی ملک در نگارخانه این مجموعه فرهنگی میزبان هنردوستان است.
این مرقع نفیس از قرن دهم هجری در 26 برگ به خط ثلث به عنوان میراثی از ارادت هنرمندان به بارگاه احدیت و رسولش حضرت ختمی مرتبت(ص) برای ما به یادگار مانده است. بخش نخست این اثر به نام‌های حضرت حق و بخش دیگر آن به اسامی پیامبر مصطفی(ص) مزین یافته است.
این مرقع به شماره 6013 در کتابخانه و موزه ملی ملک به ثبت رسیده و علاوه بر ارزش معنوی و محتوایی، نمونه‌ای  کم‌نظیر از کتابت خط ثلث در دوره صفوی است که خوشنویس آن تاکنون شناخته نشده است. 
 

نمایشگاه آثار گل و مرغ 
دوره نگارگری و گل و مرغ با تدریس استاد پریسا رحمانی، یکی از دوره‌های آموزشی مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک است که از تابستان امسال در محل این مؤسسه برگزار می‌شود.
ماحصل هنرآموزی و هنرجویی در دوره مذکور که به بازآفرینی این هنر دیرپا می‌پردازد، آثاری ارزشمند و زیبا است که در نمایشگاه گروهی «آثار گل و مرغ استاد و هنرجویان مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک»، زینت‌بخش سرسرای این موقوفه شده است. 
شایان ذکر است، در حال حاضر علاقه‌مندان می‌توانند همه روزه بجز روزهای تعطیل، از ساعت 8:30 تا ساعت 16:20 از این سه نمایشگاه در کتابخانه و موزه ملی ملک به نشانی «میدان امام خمینی، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» دیدن کنند.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی