پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۱۰

برگزاری آیین گرامی‌داشت میلاد پیامبر اسلام(ص) در کتابخانه و موزه ملی ملک 

در آستانه هفدهم ربیع‌الاول، آیین گرامی‌داشت میلاد پربرکت پیامبر اسلام حضرت محمد(ص) به رسم نیم قرن گذشته در کتابخانه و موزه ملی ملک موقوفه فرهنگی آستان قدس رضوی در تهران برگزار شد.  

به گزارش آستان نیوز، این آیین وقف‌نامه‌ای به سفارش حاج حسین آقا ملک واقف بزرگ معاصر ایران با حضور جمعی از فرهنگ‌دوستان با برنامه‌های گوناگون فرهنگی و معنوی بعدازظهر دوشنبه دهم مهرماه در محل کتابخانه و موزه ملی ملک اجرا شد.
این مراسم با خیرمقدم امیر خوراکیان عضو شورای سیاست‌گذاری مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک آغاز شد و در ادامه غلامعلی حداد عادل رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی به سخنرانی پرداخت. 
به مناسبت ولادت رسول اکرم(ص)، عبدالمجید شریف‌زاده استاد دانشگاه و پژوهشگر نیز درباره معراج‌نامه‌ها و نگاره‌های معراج در این آیین گرامی‌داشت سخن راند. نماهنگ «بُرده بوصیری» نیز در منقبت پیامبر اعظم(ص) پخش شد. 
 

رونمایی از کتابی تاریخی
همچنین در این آیین، از کتاب «مکاتبات آقا ابراهیم امین‌السلطان با ناصرالدین شاه قاجار» که به کوشش مجید عبد امین و بهمن بیانی برپایه پژوهش و تصحیح نسخه شماره 5667 گنجینه کتابخانه و موزه ملی ملک تدوین شده و توسط انتشارات بنیاد موقوفات محمود افشار به چاپ رسیده است، رونمایی شد. 
این نسخه ارزشمند دربردارنده مجموعه‌ای از فرمان‌ها، دست‌خط‌ها و دستورات ناصرالدین شاه، و همچنین شامل اسنادی از اعضای خاندان سلطنتی و صاحبان ‌منصبان دوره ناصری است که شاه قاجار دستورهای لازم را در حاشیه یا پشت این اسناد برای رسیدگی به آن‌ها صادر کرده است.
 

گشایش 3 نمایشگاه‌ها هنری
در پایان مراسم نیز از مهمانان حاضر دعوت شد تا در افتتاحیه سه نمایشگاه؛ «معراج‌نامه حضرت رسول(ص)»، «مرقع اسماء الرسول» و «آثار گل ‌و مرغ استاد و هنرجویان مؤسسه کتابخانه و موزه ملی ملک» در این موقوفه فرهنگی حضور بهم رسانند. 
این خبر حاکی است، این مؤسسه هشت آیین مذهبی شامل مراسم سوگواری حضرت اباعبدالله الحسین(ع) از هفتم تا یازدهم محرم، میلاد پنج تن آل عبا(ع)، مبعث پیامبر اکرم(ص) و میلاد امام رضا(ع) را برپایه وقف‌نامه حاج حسین آقا ملک در سال برگزار می‌کند که آیین ولادت خاتم الانبیا حضرت محمد مصطفی(ص)، یکی از این آیین‌ها محسوب می‌شود.  
شایان ذکر است، کتابخانه و موزه ملی ملک در سال 1316 شمسی بر بارگاه ملکوتی رضوی وقف شده و در حال حاضر در محوطه تاریخی باغ ملی تهران به نشانی «خیابان امام خمینی(ره)، سردر باغ ملی، خیابان ملل متحد (میدان مشق)» پذیرای اهل فرهنگ و هنر است.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

صبر و مهربانی از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی است
تولیت آستان قدس رضوی شرح صدر، تحمل، مهربانی و مزین بودن به اخلاق نیکو را از صفات الزامی برای پاسخگویان به مسائل شرعی…

تلویزیون اینترنتی