پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی بنام آستان نیوز شامل اخبار آستان قدس رضوی،تصاویر آستان قدس رضوی و رویدادهای موقوفات امام رضا

۱۴۰۲-۰۷-۱۶

لبخند شیرین مادران و کودکان زائر / ساعتی در رواق کودک حرم مطهر رضوی

مدتهاست که خانواده ها، با خیالی آسوده تر به زیارت امام رضا(ع) می‌آیند، چرا که رواق کودک میزبان خوبی برای کودکان آنهاست.

به گزارش آستان نیوز، برای تهیه گزارشی از کم و کیف خدمات رواق کودک، به سمت صحن کوثر می‌روم. در ورودی که سمت چپ است مادران و پدران با ثبت اطلاعات شخصی، کودک خود را تحویل خدام رواق می‌دهند و هر کودکی در بدو ورود شماره‌ای به گردن خود می‌اندازد. در خروجی نیز پدران و مادران با اعلام شماره‌ها به خادم، کودک را با شماره و گاهی با اسم صدا می‌زنند. ورود به رواق فقط برای کودکان آزاد است و به همین دلیل با معرفی خود، امکان حضور و تهیه گزارش را پیدا می‌کنم زهره سویزی، مربی رواق کودک نیز همراهم می‌شود تا من را با این رواق جذاب و دیدنی آشناتر کند.
 

افتتاح در نوروز 1401
سویزی می‌گوید: از آبان سال 88، خدمات حرم مطهر برای کودکان، در قالب نام رواق کبوترانه و در باب‌ الهادی(ع) ارائه می‌شود و از نوروز سال 1401 و با هدف ارتقای سطح ارائه این خدمت، رواق کودک در دل رواق کوثر افتتاح شد. او در مورد گروه سنی پذیرش شده در رواق نیز می‌گوید: گروه سنی ۵ تا ۹ سال برای رواق کودک و گروه سنی ۳ تا ۵ سال برای رواق خردسال پذیرش می‌شوند. سویزی در مورد زمانی که کودکان در رواق می‌گذرانند نیز بیان می‌کند: رواق فعلا در فاز اول است و در این فاز، کودکان به مدت ۴۵ دقیقه در رواق هستند اما با افتتاح فازهای بعدی، این زمان به 60 تا 75 دقیقه افزایش می‌یابد.
 

رضایت مادران و کودکان
برای دقایقی مخاطب برنامه‌های رواق می‌شوم؛ پخش کلیپ مناسبتی، قصه گویی برای بچه‌ها، اجرای نمایش، بازی با چوب برای ساختن خانه و مسجد و در نهایت آموزش آداب زیارت با شعر و بیان کودکانه. شور و شوق کودکان در کنار مربی‌هایی که با عشق و علاقه فراوان برای بیان آموزه های دینی به زبان کودکان وقت می‌گذراند بسیار جذاب است. مادری بوشهری که کودکش را به این رواق آورده می‌گوید: بچه‌هایم به قصه‌ علاقه دارند و خیلی مشتاق هستند هر بار که به حرم می‌آیند به رواق کودک بیاییم. مادر دیگری که از تهران آمده، خیلی راضی است که هم کودکش را با خودش به حرم آورده، هم می‌تواند با خیال آسوده او را به خادمان بسپارد و خود به زیارت برود. مادر تهرانی دیگری که دنبال دختربچه‌اش آمده با لبخند می‌گوید: به چهره شادب بچهها نگاه کنید، معلوم است که راضی هستند.


فاز دوم، ویژه 3 تا 5 ساله‌ها
از او درباره فازهای آتی رواق هم می‌پرسم و پاسخ می‌دهد: در آینده نزدیک، فاز دوم رواق برای کودکان ۳ تا ۵ سال افتتاح و ورود و خروج آن از گروه سنی بالاتر جدا می‌شود. همچنین بزرگترین سینمای کودک در کشور هم در این فاز برای پخش آثار پویانمایی منتخب، به بهره‌برداری خواهد رسید. سویزی می‌افزاید: در فاز دوم، شهر قصه برای اجرای نمایش عروسکی را هم خواهیم داشت که در آن قصه‌هایی با موضوع زندگی امام رضا(ع) برای بچه‌ها اجرا می‌شود و در این نمایش‌ها کودکان با احادیث امام رضا(ع) در قالب نمایش عروسکی آشنا می‌شوند. به گفته او، بچه‌ها در ادامه به بخشی به نام «ماز» منتقل می‌شوند که در آنجا مسائلی مانند آداب زیارت، دعای باران و ماجرای هجرت امام رضا(ع) از مدینه به مرو برای آنها روایت می‌شود،  بعد از آن به صحن رواق منتقل و در آنجا نیز حرم‌شناسی به بچه‌ها آموزش داده می‌شود. اما فاز سوم رواق هم در کار است و این مربی، رویکرد آن را انتظار و مهدویت معرفی می‌کند و از افتتاح آن در آینده نه چندان دور خبر می‌دهد.

افزودن دیدگاه جدید:

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید

تولیت آستان قدس رضوی

قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند
تولیت آستان قدس رضوی گفت: قهرمانان ورزشی رسالتی سنگین در انتقال فضیلت های اخلاقی به جامعه دارند.

تلویزیون اینترنتی